Jeg ved jeg har en grænse, men jeg ved ikke hvor den går og jeg ved ikke hvad der definerer den.
Jeg har brugt mange tanker på det for lige som Grinny så har jeg svært ved at forbinde min datter der godt nok kun blev 4 dage med et foster der udstødes i uge 9. Ja drømmen om et liv sammen med et lille liv kan sammenlignes, men min datter var jo mere end en drøm, det var lige præcis hende, min lille unikke datter.
Jeg tror jeg skelner mellem hvornår man blev mor og hvornår det gik fra drøm til et unikt menneske som man kender udseendet på fx, og tror det handler om for mig hvornår man føder og kan få barnet i armene og hvornår det sker kirurgisk. Men ellers handler det for mig om egne følelser, for nogen føder et dødfødt barn i uge 34 og bliver ikke mor, andre føder et barn i uge 16 og bliver mor - og min logik siger: når man bliver mor har man mistet et barn.
Jeg har ikke mistet i graviditeten og kan høre når jeg snakker med andre hvor de har mistet i maven, at jeg er forskånet for nogen udfordringer (så har jeg så måske nogen andre), jeg skal fx ikke argumentere for Lia var et barn (jeg skal så argumentere for at det gør ondt at miste sit barn også selvom man kun havde hende i 4 dage men det er en anden historie), jeg kan uden problemer viser billeder af Lia for hun er levende på dem og ja ligner bare en hvilken som helst anden nyfødt skønsak - i det hele taget anerkender omgivelserne Lia helt anderledes end jeg hører de kan om børn der døde tidligere. Mange oplever deres barn ikke bliver anerkendt som barn, og der tænker jeg barnet er et barn hvis mor og far siger det er det. Hvis en veninde mister i fulde 16. Uge og hun siger det er et barn og hun blev mor, jamen så er det et barn og så blev hun mor og det skal anerkendes og ikke udfordres.
Lia bliver 8 år til november, og jeg ved da nogen omkring mig synes vi "dyrker" det at hun har levet (ikke sorgen), og synes det er mærkeligt vi stadig tæller hende med, at Dina stadig taler om hende, at jeg en gang imellem lader hendes billede være mit profilbillede på FB fordi det er en dum periode osv osv osv. Men jeg er jo hverken mere eller mindre mor for min datter blot fordi hun døde, jeg er bare mor på en helt anden måde hvor den umiddelbare omsorg ikke kan gives andet end i tankerne, hvor jeg ikke ved hvordan hun ville se ud hvis hun var her som snart 8 årig, hvor jeg ikke kan købe en fødselsdagsgave som hun skal pakke ud, hvor jeg ikke kan råforkæle hende, hvor jeg kun kan synge godnatsangen ud i luften og tænke mig til hendes blik, hvor jeg ikke kan høre om hun græder og derfor ikke kan trøste hende - men mor det er jeg. Og jeg tænker din veninde på facebook er præcis lige så meget mor som mig....
Anmeld