Børn kalder forældre ved navn, istedet for mor/far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juli 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
Mama85 skriver:

Her er det mor og far, hvad os selv voksne kalder vores forældre og hvad vores børn kalder os  

Det er også det jeg er vokset op med. Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2014

Kay

StineW79 skriver:

Sådan er det også her, hvis vi ik er hurtigt nok til at reagerer. Ka altså også være lidt svært at høre om det er ens unger der kalder, ud af en større børneflok! Vh stine

Her er det her hjemme når far ikke høre efter  

Anmeld

15. juli 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
Muhmi skriver:

Mangler en mulighed, for Silas kalder os både mor og far, men også Sanne og Anders... Vi har fortalt ham at vi er hans mor og far men at vi hedder Sanne og Anders og at han er vores søn, men at han hedder Silas Vi kalder ham jo heller ikke søn, så synes da det er ok at han kalder os begge dele

Ja den mulighed havde jeg ik lige tænkt på!

Her ved thea også godt hva vi hedder osv, men tror jeg ville blive ked af det hvis hun en dag kun begyndte at kalde mig for Stine, i stedet for mor. Gir det mening? Vh stine

Anmeld

15. juli 2014

Muhmi

StineW79 skriver:

Ja den mulighed havde jeg ik lige tænkt på!

Her ved thea også godt hva vi hedder osv, men tror jeg ville blive ked af det hvis hun en dag kun begyndte at kalde mig for Stine, i stedet for mor. Gir det mening? Vh stine

Bestemt

Jeg synes selv det er noget mærkeligt noget, for Anders har egentlig et super godt forhold til hans mor og til hans far, da han levede, men han kalder dem alligevel altid Kurt og Lisbeth... Jeg har altid kun kaldt min mor og far, for mor og far, men når jeg har skulle sige noget til dem og de ikke reagerede så sagde jeg BRITTA eller HENRIK, for at få deres opmærksomhed hehe

Anmeld

15. juli 2014

Mama85

StineW79 skriver:

Det er også det jeg er vokset op med. Vh stine

Men nu hvor jeg tænker mig om, så har vores datter kaldt sin far ved navn, et par gange da hun lærte at vi rent faktisk havde navne  Det var MEGET mærkeligt..! Min stakkels mand var helt grædefærdig, især da hun gjorde det mens vi var i byen  

Anmeld

16. juli 2014

lille-fisen

Det er sjovt du nævner det ts - har også tænkt over det. 

Jeg synes ofte jeg har fornemmet en vis 'distance' når en jeg kender har kaldt en eller begge forældre for deres fornavn fremfor far eller mor. Min egen kæreste gør det fx med sin far. Det undrer mig egentligt. Det skal siges at min svigerfar er en skøn far og altid har været det. Men jeg tænker der ligger et eller andet under når man siger mor og [fars navn] - det lyder jo som om det bare er mors kæreste og ikke hans egen far.

Mine egne forældre har jeg altid kaldt mor og far og jeg siger også konsekvent 'din far' i sætninger når jeg snakker med min kæreste. Synes der underligt det andet der med at kalde forælderen ved fornavn. 

Anmeld

16. juli 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Det er mor og far

også selvom de "kun" er mine plejeforældre og jeg har haft kontakt til min biologiske mor mens jeg var barn...

Og vi er Eriks mor og far

Synes det virker afstandsskabende det med navne...

Mor og far er tryghedszonen og alle de andre der har navne er dem der er udenfor den zone...

det er sådan jeg føler og ser det

Anmeld

16. juli 2014

lille-fisen

I øvrigt er det lidt 'sjovt' at bemærke (når man læser tråden igennem) at det ofte er far der bliver kaldt ved navn, men sjældent mor... der kan man bare se 

Anmeld

16. juli 2014

SussieThyssen

StineW79 skriver:

Ja jeg har tit tænkt at det er lidt "mærkligt" når børn kalder deres forældre ved deres navn, i stedet for at sige mor og far, og bliver nu helt nysgerrig efter hvor udbredt det endelig er, så derfor laver jeg lige en lille afstemning. 

Skriv evt gerne hvorfor du har kaldt dine forældre ved navn, eller hvorfor dine børn kalder dig ved navn. Vh stine

Håber det giver mening.

Nu kan jeg jo ikke krydse af flere steder, så jeg nøjes med at svare her.

Ja mine forældre var mor og far.
Mine børn har altid kaldt mig for mor, og mine børnebørn siger mor og far.

Det der med fornavne til forældrene er sådan noget 60'er - 70'er flip-noget, som pludseligt skulle være åhh så pædagogisk/politisk korrekt..og i den periode, var der rent faktisk en del hjem hvor det ikke var velset at børnene sagde far og mor.
Men det forsvandt heldigvis igen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. juli 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
StineW79 skriver:

Ja jeg har tit tænkt at det er lidt "mærkligt" når børn kalder deres forældre ved deres navn, i stedet for at sige mor og far, og bliver nu helt nysgerrig efter hvor udbredt det endelig er, så derfor laver jeg lige en lille afstemning. 

Skriv evt gerne hvorfor du har kaldt dine forældre ved navn, eller hvorfor dine børn kalder dig ved navn. Vh stine

Håber det giver mening.

jeg har altid sagt mor og far til mine forældre, men jeg ved min niece havde en periode da hun var lille hvor hun kaldte min søster og svoger ved navn, men det var fordi vi kom på ferie hos dem og sagde deres navne... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.