modesty skriver:
Problemet er jo bare at der er rigtig, rigtig mange jobs der kræver en ekspertise som en vikar ikke bare kan lære. Jeg er f.eks forfatter. Det er INGEN andre i hele verden der kan udføre mit job.
Ja, det er et ekstremt eksempel, men det vil være tilfældet i rigtig mange andre jobs også.
Derudover skal man også tage hensyn til hvad det vil betyde for kvaliteten af et arbejde, at det bliver delt mellem to mennesker. Hvordan kommer den viden og erfaring man optager til at ændre sig? Og hvad med jobs hvor man er i kontakt med mennesker - skal skolebørn, ældre på plejehjem, fysisk og psykisk handicappede så have (endnu) flere voksne at skulle tage stilling til/knytte sig til?
Forstå mig ret - jeg synes det lyder skønt med mere fleksibilitet indenfor visse fag, men det er bare langt fra alle steder det er muligt eller gavnligt. Derfor kan man selvfølgelig sagtens stræbe efter det de steder hvor det ER muligt og gavnligt.
Jeg havde afgjort været en bedre lærer for mine elever og en bedre mor for mine børn - og bedre ved mig selv! - hvis jeg de første år på job og med små børn havde haft bare fem timer mindre på jobbet om ugen. Og ja, jeg kunne selv have valgt nedsat tid, og selvfølgelig handler det om prioritering, når økonomien havde en del at sige - men søreme også om, at jeg som udgangspunkt hverken fandt eller finder det rimeligt, at et arbejde, som betegnes som en fuldtidsstilling, ikke skulle kunne kombineres med at have små børn. Jeg tror ikke kun, det gør sig gældende for nyuddannede lærere, at der bliver arbejdet LANGT mere end 37 timer ugentligt, når man er ny i faget - at der er så meget nyt at lære, så meget pres på i forhold til at markere sig positivt, så mange nye rutiner, der skal læres, at arbejdstiden kommer langt, langt over fuld tid.
En del kommer jo omkring det ved at få børn sent - når de er veletablerede på arbejdsmarkedet - men det er jo heller ikke ønskværdigt, at flertallet først får børn langt op i 30'erne - og det begrænser jo også antallet af børn = kommende arbejdskraft.
Mht. det kommende behov for al tænkelig arbejdskraft, så tror jeg altså, der er andre elementer i regnestykket også. Sårbare børn og unge, stressede - som i syge af stress! - forældre - kræver mange arbejdstimer for behandlere og koster dyrt i sygemeldinger. Og hvis - eller snarere når - noget af dette kunne forebygges ved at give børn en roligere start på livet og deres forældre nogle knapt så krævende år på arbejdsmarkedet, ville det frigive nogle arbejdskræfter.