Hvad f..... har vi egentlig gang i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Annette A skriver:

Ja det er et hamrende svært dillemma som man bare ikke lige kan løse.

Vores samfund er bygget op om de rammer og det ligger ikke lige for hvad man gør. Går man for længe hjemme er det svært at gøre sig attraktiv på arbejdsmarkedet og det nytter jo heller ikke man gør sig afhængig af sin partners indkomst og ja de færreste kan idag leve af en indtægt.

Tror vi skal passe på med at drukne os selv i dårlig samvittighed over alt det vi burde gøre bedre. Vi prøver at give vores børn så god en tilværelse som vi overhovedet kan og ja det er måske ikke det bedste, men omvendt lever de i en hverdag uden krig og sult. Det er vigtigt vi fokuserer på at få det bedste ud af det hele og prøver at gøre det som godt som vi kan på den måde der fungerer for os alle hver især.

Selv har jeg gået lidt ekstra tid hjemme med alle mine børn og selvom jeg godt ved det nok gør det lidt vanskeligt for mig at få arbejde når jeg bliver klar her til sommer er det et valg jeg har truffet for mine børns skyld (og min egen) fordi jeg ved at det er det jeg har villet. Omvendt har andre brug for at komme hurtigt på arbejde igen og jeg tror et barn får det bedst med forældre som gør det som de føler for og ikke det som vi tror vi bør gøre.

Jo det er heller sikkert ikke det helt korrekte med vores levevis og børns hverdag som det er nu og vi bør nok som samfund give mere plads til børnene og forældrenes tid sammen. Men det er kommet meget opmærksomhed på det efterhånden og det er vigtigt vi ikke går rundt og føler os utilstrækkelige i forhold til vores børn, men i stedet fokuserer på hvordan vi kan gøre hverdagen og rutinerne så gode som overhovedet muligt for dem.

Men ja bliver også ked af det når jeg læser sådan noget for det er enhver forældres ønske at give deres børn en glad og harmonisk opvækst.

Jeg kunne godt arbejde fx 40 timer om ugen nu og i resten af mit arbejdsliv - og have nøjedes med fx 30 timer om ugen, da børnene var små. Jeg har masser af tid til jobbet nu - men det er jo netop, når børnene er små, at man har størst udgifter og dermed har allermest behov for sin fuldtidsløn. 

Jeg har en mor, der gik på pension som 65-årig og en mormor på 93, der nu har holdt over 25 års otium. Begge kunne snildt have arbejdet fem år til - muligvis på nedsat tid. Når nu vores børn kan forvente at blive 100 år, vil det være oplagt at forlænge vores arbejdsliv - og til gengæld lade os yde lidt færre timer, mens vi har små børn. 

Jeg tror ikke på, vi har den optimale, naturgivne fordeling af arbejdstid nu - og jeg nægter, for mine kommende børnebørns skyld, at tænke, at "sådan er det bare". Det kan gøres meget bedre. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2014

modesty

http://www.information.dk/490729?fb_action_ids=10203224893888425&fb_action_types=og.likes

Av, den sved! 

Jeg har efterhånden udviklet en blindhed overfor Informations artikler målrettet til at give børnefamilier (læs: mødre) dårlig samvittighed. Ikke fordi det ikke er en relevant diskussion, men når man tæppebomber på den måde, bliver det sgu lidt trættende.

Vi tager selv vores egne valg, og samfundsmodellen er indrettet sådan at vi i dag har et års barsel, hvilket må være blandt det højeste i verden og væsentligt højere end det nogensinde har været herhjemme før. Desuden er vi et af de lande i verden der arbejder mindst. Jeg kan ikke se at det er samfundets skyld. Der er muligheder for at leve et andet liv, hvis det er dét man vil. Vi er top priviligerede i forhold til stort set alle andre lande i verden.

Har ikke engang læst artiklen, og orker ikke at gøre det, selvom den sikkert byder på nogle valide pointer.

Anmeld

12. marts 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
modesty skriver:

Jeg har efterhånden udviklet en blindhed overfor Informations artikler målrettet til at give børnefamilier (læs: mødre) dårlig samvittighed. Ikke fordi det ikke er en relevant diskussion, men når man tæppebomber på den måde, bliver det sgu lidt trættende.

Har ikke engang læst artiklen, og orker ikke at gøre det, selvom den sikkert byder på nogle valide pointer.

Det var da en skam. Dette indlæg er "målrettet" til at tage vores indretning af samfundet op til overvejelse i stedet for blot at skyde på den enkelte familie. Jeg synes, det er for trist at kapitulere og nægte at tænke i andre samfundsmodeller - så sker der i hvert fald ingen forandring. 

Anmeld

12. marts 2014

SandraXOXO

Altid dejlig med et velfortjent dunk i hovedet

Anmeld

12. marts 2014

modesty

Det var da en skam. Dette indlæg er "målrettet" til at tage vores indretning af samfundet op til overvejelse i stedet for blot at skyde på den enkelte familie. Jeg synes, det er for trist at kapitulere og nægte at tænke i andre samfundsmodeller - så sker der i hvert fald ingen forandring. 

Hov, jeg har redigeret mit indlæg siden...

Men hvad vil du foreslå? Har du bud på andre samfundsmodeller der ville fungere bedre? 

EDIT: Hov, og så lige at du er kommet med bud. 

Men vi har jo også netop forhøjet pensionsalderen (under voldsomme protester), og mit bud er at det kommer til at ske igen flere gange indenfor en ikke alt for fjern fremtid, for ellers bryder samfundet simpelthen sammen, på sigt. Jeg tror det bliver umuligt at lade den ekstra arbejdskraft i de ældre år veje op for mindre arbejdskraft i de yngre år - fordi der kommer til at være meget færre af de yngre af os, så ekstra ældre arbejdskraft er simpelthen nødvendig blot for at bevare status quo. men det kommer selvfølgelig til at rette sig op om en generation eller to - og så kan man jo se på det. 

Men hvis vi snakker om 10 timer om ugen... Altså. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skal være samfundets ansvar at den enkelte familie ikke skal kollapse økonomisk ved at miste 10 timers løn om ugen. Det vil (næsten) altid være muligt at flytte i en mindre lejlighed, at flytte til en billigere by, eller noget tredje.

Anmeld

12. marts 2014

Annette A

Jeg kunne godt arbejde fx 40 timer om ugen nu og i resten af mit arbejdsliv - og have nøjedes med fx 30 timer om ugen, da børnene var små. Jeg har masser af tid til jobbet nu - men det er jo netop, når børnene er små, at man har størst udgifter og dermed har allermest behov for sin fuldtidsløn. 

Jeg har en mor, der gik på pension som 65-årig og en mormor på 93, der nu har holdt over 25 års otium. Begge kunne snildt have arbejdet fem år til - muligvis på nedsat tid. Når nu vores børn kan forvente at blive 100 år, vil det være oplagt at forlænge vores arbejdsliv - og til gengæld lade os yde lidt færre timer, mens vi har små børn. 

Jeg tror ikke på, vi har den optimale, naturgivne fordeling af arbejdstid nu - og jeg nægter, for mine kommende børnebørns skyld, at tænke, at "sådan er det bare". Det kan gøres meget bedre. 

Jo der er jo altid plads til forbedringer og man skal altid søge at gøre det bedst muligt. Det er jeg helt enig i og man skal forsøge at gøre det man føler for hvis det er muligt på en eller anden måde.

Der er dog en ting i artiklen der undrer mig. I starten henviser hun til to eksempler med børn og forældre under pres uden at kende den reelle årsag til deres adfærd den pågældende dag. Det virker usagligt da der jo kan ligge helt andre konflikter til grund for det hun ser og det der er hendes eget subjektive lys hun kaster over dem for at makere hendes eget synspunkt.

Anmeld

12. marts 2014

Loa

Mor og meget mere skriver:

Det er jo ikke en kritik af os forældre, men af den samfundsmodel, vi er fanget i. Og i mine øjne ER det sgu absurd, at vi har indrettet os sådan. Jeg synes virkelig, du skal læse hele indlægget med lidt andre briller på. Forfatteren er jo selv mor og en del af den virkelighed, hun beskriver, så der er absolut ingen grund til at opfatte det som kritik af den enkelte. 

Muligvis. Nåede kun at læse starten og der følte jeg mig altså lidt angrebet

Anmeld

12. marts 2014

modesty

Mor og meget mere skriver:

Nu har jeg så læst den og ja. Hun siger jo ret meget det samme som jeg gør. Den enkelte familie har et valg og muligheder i det samfund vi har i dag. Det kan sagtens lade sig gøre - hvis man prioriterer det.

Det lyder fint at arbejde mindre i flere år (men igen, det bliver nok først en mulighed når ældrebyrden bliver mindre, indtil da bliver det nok nødvendigt at skulle lægge flere timer end nu). Men indenfor hvor mange fag vil man kunne arbejde til man er 80? Vil en pædagog kunne arbejde til 80? En skraldemand? En murer? Selvom vi lever længere, så bliver kroppen altså bare nedslidt, og fysisk krævende arbejde kan ikke lade sig gøre i så høj en alder.

Anmeld

12. marts 2014

Wik

Det er da fantsitisk hvis nogen børn trives med en 8 timers dag, men kan faktisk ikke forstå at de gør. Jeg ville til hver en tid, leve fattigt(som nu) og være mere sammen med mine børn, jeg kan mærke at det strider mod min natur, sikkert også andres at lade mit barn være i vuggestue eller børnehave på fuldtid. 

Jeg har faktisk ikke lyst til at gå hjemme, men vil heller aldrig have 37 timer om uge de første 3 år af mine børns liv. Det handler ikke om kvalitetstid en time om dagen, det handler om at være sammen, og for børnenes vedkommende at have nogle voksne at spejle sig i. Og jeg mener ikke 2-3 timer med sine forældre om dagen er nok, basta. 

På den måde har informations artikler gode pointer, og jeg fornemmer hvor de vil hen, med alle de historier og nye forsknings resultater. De vil have at vi overvejer forældre rollen og vi som samfund åbner op for bedre forhold og vilkår, så vi kan være sammen med, og yde omsorg for vores unger. 

Håber ikke jeg støder nogen 

Anmeld

12. marts 2014

Loa

Wik skriver:

Det er da fantsitisk hvis nogen børn trives med en 8 timers dag, men kan faktisk ikke forstå at de gør. Jeg ville til hver en tid, leve fattigt(som nu) og være mere sammen med mine børn, jeg kan mærke at det strider mod min natur, sikkert også andres at lade mit barn være i vuggestue eller børnehave på fuldtid. 

Jeg har faktisk ikke lyst til at gå hjemme, men vil heller aldrig have 37 timer om uge de første 3 år af mine børns liv. Det handler ikke om kvalitetstid en time om dagen, det handler om at være sammen, og for børnenes vedkommende at have nogle voksne at spejle sig i. Og jeg mener ikke 2-3 timer med sine forældre om dagen er nok, basta. 

På den måde har informations artikler gode pointer, og jeg fornemmer hvor de vil hen, med alle de historier og nye forsknings resultater. De vil have at vi overvejer forældre rollen og vi som samfund åbner op for bedre forhold og vilkår, så vi kan være sammen med, og yde omsorg for vores unger. 

Håber ikke jeg støder nogen 

Synes bare det lyder lidt for idyllisk og drømmeagtigt at samfundet pludselig skulle indrette sig efter børnefamilier, når de gør det stik modsatte nu.

Ja det er da skønt hvis man kan få et job på 30 timer om ugen, men når jobbene ikke hænger på træerne og når HK "forbyder" deltidsstillinger, i hvert fald i mit fag, ja så er det 37 timer eller intet job.

Så jo mit barn trives faktisk, også selvom begge hendes forældre har fuldtidsjob.... "Heldigvis" får vi jo aldrig svar på om det havde været bedre hvis det havde været anderledes....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.