Dagpleje eller vs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

Trekløver(:

Mor11 skriver:

Nix, hun er virkelig anti-engageret.! Hun har læreplaner, men er ligeglad med dem. Hun sætter pokerface på når der kommer en dp-pædagog (sådan en tilsynsførende der kommer måske 3gange om året) så alt ser så SKØNT ud. Men sandheden er at hun ikke gør en dyt for ungerne. De går aldrig tur, laver aldrig noget specielt med dem (fx tegner eller lign) og hun gør intet for at hjælpe dem på en dårlig dag. Hun vender aldrig situationer indad og tænker "kunne JEG gør noget anderledes". Hun mangler i dén grad nogen pædagogiske værktøjer selvom hun har været dp siden '96!  Hun går mere op i at hun ikke må løfte ungerne (pga ergonomi) end at trøste dem osv. Hun har også vinket farvel til en professionelle tilgang til forældrene og bagtaler/taler om andre børns/forældres vanskeligheder og har én gang direkte kaldt vores barn noget RIGTIH grimt overfor min kæreste, fordi den lille havde haft en rigtig træls dag og været meget ked. 

Ja, listen er lang og vi har prøvet at få anden pasning uden held. Knægten er glad for at være der, men altså, han kender jo heller ikke til andet og det er jo OS der kan se de potientialer hun ikke griber og udfordrer hos ham og kan se hvordan hun slet slet ikke kender ham og hans små "særheder" på trods af at han har gået hos hende i 1,5år. 

Åh hvor er det altså bare uheldigt Men det er da altid noget, at din søn har det fint med at være der, fordi ellers var det da slet ikke til at bærer.

Er der ikke nogle der har sagt noget til hende og stilt spørgsmålstegn ved hendes måde at håndtere ungerne og hverdagen på? Jeg ville da forvente at hun gik tur med dem, og meget gerne hver dag, og at hun lavede nogle aktiviteter som var lærrige og udfordrende for børnene. Det er da utroligt, at hun kan få lov at være dagplejer med den indstilling.

Håber snart din søn skal i børnehave, så ved i da i ikke skal have en evt. næste lille hos hende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

modesty

M_V skriver:

Det giver fin mening, og er lige præcis de samme tanker, vi går med. Men på den anden side forestiller jeg mig, at en dagplejemor har tid til at være mere nærværende og hygge om børnene. Men ja jeg ved det virkelig ikke, har ingen erfaring andet end fra et par veninder med børn i dp.

Normeringen er jo den samme, så kan ikke se hvorfor DP mor skulle have mere tid til at hygge?

Der vil helt sikkert være nogle børn hvis temperament passer bedst til DP, hvor der ikke er så mange børn. Og nogle børns temperament der trives i VS med masser af legekammerater. Men det er jo bare svært at vide hvilken gruppe ens eget barn hører til, før de bliver fire måneder. 

Personligt synes jeg at man tager en større risiko ved DP. Hvis der ikke er kemi med den ene person, er man bare fucked. I VS kan man godt have dårlig kemi med én pædagog, men stadig have det fint med de andre. Gæste-DP er heller ikke noget der ville hue mig, ej heller at der kun er ét sæt øjne på mit barn.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

CAWI skriver:

Vi valgte dagpleje til vores.
Til at starte med, skulle han ha startet da han var 7 mdr. Men han var simpelthen ikke parat. Så det blev først da han var 9 mdr.
Vores DP har på det første år her, ikke haft en eneste sygedag.
Ferier har vi forsøgt at få til at passe ind med hendes. Men han har selvfølgelig været i gæstepleje, og han er altid kommet hen til den samme DP som han kender, fra når DP-mødre er sammen.

Vi er glade for vores valg af DP frem for vuggestue. Vores dreng er meget følsom og eftertænksom. Han ville ALDRIG ha kunnet blive tilpasset til en vuggestue. Vi kan se "forbedringer" med ham hver dag, og er helt sikker på, at det at starte i børnehave om et års tid, ikke vil være noget problem for ham.
Måske jeg bare er farvet af, at vi har verdens bedste DP-mor til vores dreng.

Dejligt jeres søn er trives så godt med dp, det er da også det helt rigtige, når han er en følsom lille fyr. Det jeg jo også godt kan lide ved dp, er at jeg har en forestilling om at det er trygheden for ungerne og måske lidt mere hyggeligt.

Men med alle de historier om skræk dp-mødre, så føler jeg endnu mere for en vs plads. Det er også privat, jeg kender et par stykker som på ingen måde er tilfredse med deres dagplejere. Og det er jo ikke ligetil at fortryde, hvis de først er startet.

Men dejlig læsning, at der også findes mange rigtig gode og engagerede dagplejere derude. Og forhåbentlig er de fleste som du beskriver!

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

modesty skriver:

Normeringen er jo den samme, så kan ikke se hvorfor DP mor skulle have mere tid til at hygge?

Der vil helt sikkert være nogle børn hvis temperament passer bedst til DP, hvor der ikke er så mange børn. Og nogle børns temperament der trives i VS med masser af legekammerater. Men det er jo bare svært at vide hvilken gruppe ens eget barn hører til, før de bliver fire måneder. 

Personligt synes jeg at man tager en større risiko ved DP. Hvis der ikke er kemi med den ene person, er man bare fucked. I VS kan man godt have dårlig kemi med én pædagog, men stadig have det fint med de andre. Gæste-DP er heller ikke noget der ville hue mig, ej heller at der kun er ét sæt øjne på mit barn.

Nej det er den ikke altid. I perioder har dagplejere ikke altid de børn de "må" have. Og selvom de har, så har jeg stadig en forestilling om, at det er mere hyggeligt i en dp, hvis det er en god dagplejer, som engagere sig og faktisk germe vil børnene. Tænker også de kan få et tættere forhold voksen og barn imellem end i en vuggestue.

Men tilgængæld har vuggestuen rigtig mange andre plusser, som dp ikke har, og jeg føler også det er det sikreste, netop pga. de jo er flere voksne. Og kan man ikke helt med den ene, så kan man med en anden.

Det er lidt svært, hvis man får tildelt en dp man slet ikke bliver glad for, og som man vil have svært ved at aflevere sin barn ved. Men vælger da at tro, at de fleste dagplejere er søde, rare og engagerede i deres job. Men med alle de historier man høre både herinde, men sandelig også privat, så er det bare mange der ikke er tilfredse med dagplejen.

Tak for svar

Anmeld

4. marts 2014

Laulund87

Klart vuggestue!

Jeg ville ikke stå og pludselig skulle aflevere et fremmede sted ved gæstedagpleje.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

Pigent skriver:

Den dag jeg får børn skal de i store dagpleje og helst privat store dagpleje

Grunden til jeg ville vælge det er fordi jeg synes en vuggestue er for stor og der er mange børn. Dagpleje er der kun til at passe børnene også skal de i gæste dagpleje ved sygdom og andet.

I en store dagpleje er der ca. 8 børn de samme voksen også ved sygdom og andet. 

Lyder spændende med store dagpleje, det vil jeg da også lige undersøge.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

esioul skriver:

Jeg ville nok vælge vuggestue, fordi der er uddannede pædagoger

Det er selvfølgelig rigtigt. Det betyder så knap så meget for os bare vi føler hun er i trygge hænder.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

Tvebakken skriver:

Hmm.. Jeg er altså også nødt til at svare - synes godt nok dagplejen får en hård medfart.

Vi har haft alle vores 3 i dagpleje, forskellige steder, forskellige byer - og hvor har de da bare været gode alle sammen på hver deres måde. Forskellige men rigtig gode.

Min yngste går nu i dagpleje, hvor vi også har meldt, at sidstebarnet skal ind, når den tid kommer - og hun er helt fantastisk.

De er næsten altid ude, om sommeren spiser de også ude. Hun melder dem til alle mulige aktiviteter, i øjeblikket går de til noget musik gøjl i en børnehave hver fredag. De er i legestue her anden uge, og derimellem mødes de også med andre dagplejere.

Min datter elsker at være der, hun er som et andet hjem for hende. Vi er vist blevet ringet hjem en enkelt gang, og min datter har gået der et år. Og eneste tidspunkt hun måtte melde fra, var da et nært familiemedlem pludselig døde.

Vi har da helt sikkert været heldige, men på den anden side, i de mange år, vi har haft børn i dagpleje, i mange forskellige byer, har jeg kun mødt 1 dagplejemor, hvor jeg ikke ville have mit barn passet, og det er 8-9 år siden.

Jeg har ikke et øjeblik fortrudt vores valg af dagpleje fremfor vuggestue ( og der er en integreret mindre end 200 meter fra vores hoveddør).

Tak for dit svar, det er rigtigt rart at høre om nogle positive historier, og vælger også at tro, at de fleste dagplejere er gode. Men efter alle de dårlige oplevelser folk har haft, syntes jeg bare den er lidt svær.

Hvis jeg vidste hun ville ende hos sådan en super dagpleje, som du beskriver du har haft til dine børn, så var det meget muligt det blev det vi valgte. Er bare så bange for hun ender, hos en vi slet ikke bliver glade for, og det er ikke bare sådan lige at skifte.

Men det er slet ikke sikkert vi kan få en vs plads til hende, da vi flytter til en lille by, hvor der kun er 1 vs, og mange dagplejere. Så hvis det bliver en dp plads vi får til hende, så for at det er sådan en sød (mor) hun ender hos.

Jeg gik selv i dagpleje som barn, og husker det kun som noget positivt.

Anmeld

4. marts 2014

LinLin

Jeg er pædagog og vil "selvfølgelig" anbefale vuggestue

Men som forælder har jeg prøvet begge dele og været lige tilfreds!

Da min ældste skulle passes havde jeg ønsket vs, men vi fik en dp... Heldigvis fik vi den bedste man kan tænke sig! hun var gammel i faget men stadig super frisk og engageret. De var fire børn alle fra samme år så det var helt perfekt Hun stoppede samtidig med at David skulle i bhv - faktisk var hun så sød lige at tage to mdr ekstra for at han ikke skulle have et skift inden

Da den yngste skulle ud i verdenen blev det vs i samme integrerede institution som storebror; det har vi også været super tilfredse med! Nu går han så i bhv samme sted og har da i hvert fald kunnet mærke at den overgang ikke har været så stor for ham som det var for storebrors fra dp til bhv....

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

Laulund87 skriver:

Klart vuggestue!

Jeg ville ikke stå og pludselig skulle aflevere et fremmede sted ved gæstedagpleje.

Er også en af grundene til at vi hælder mest til vs, men man kan jo være rigtig heldig at få en dagplejemor som meget sjældent er syg

Tak for svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.