Dagpleje eller vs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

CaWi

M_V skriver:

Vi står og skal have skrevet vores datter op til institution, og er lidt i tvivl om vi ønsker dagpleje eller vuggestueplads.

Hun vil være omkring 13-14 måneder, når hun skal starte.

Hun vil have forholdsvis korte dage 8-14.

Har indtil videre hældt til vuggestue, fordi man kommer udenom gæstedagpleje, og de er flere voksne, og kan dermed kigge hinanden lidt over skulderen. Men er alligevel kommet i tvivl om det er det rigtige.

Så del gerne erfaringer, og hvorfor i har valgt som i har.

Vh

Vi valgte dagpleje til vores.
Til at starte med, skulle han ha startet da han var 7 mdr. Men han var simpelthen ikke parat. Så det blev først da han var 9 mdr.
Vores DP har på det første år her, ikke haft en eneste sygedag.
Ferier har vi forsøgt at få til at passe ind med hendes. Men han har selvfølgelig været i gæstepleje, og han er altid kommet hen til den samme DP som han kender, fra når DP-mødre er sammen.

Vi er glade for vores valg af DP frem for vuggestue. Vores dreng er meget følsom og eftertænksom. Han ville ALDRIG ha kunnet blive tilpasset til en vuggestue. Vi kan se "forbedringer" med ham hver dag, og er helt sikker på, at det at starte i børnehave om et års tid, ikke vil være noget problem for ham.
Måske jeg bare er farvet af, at vi har verdens bedste DP-mor til vores dreng.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

Pigent

Vi står og skal have skrevet vores datter op til institution, og er lidt i tvivl om vi ønsker dagpleje eller vuggestueplads.

Har indtil videre hældt til vuggestue, fordi man kommer udenom gæstedagpleje, og de er flere voksne, og kan dermed kigge hinanden lidt over skulderen. Men er alligevel kommet i tvivl om det er det rigtige.

Vh

Den dag jeg får børn skal de i store dagpleje og helst privat store dagpleje

Grunden til jeg ville vælge det er fordi jeg synes en vuggestue er for stor og der er mange børn. Dagpleje er der kun til at passe børnene også skal de i gæste dagpleje ved sygdom og andet.

I en store dagpleje er der ca. 8 børn de samme voksen også ved sygdom og andet. 

Anmeld

4. marts 2014

et-ønske

Pigent skriver:

Den dag jeg får børn skal de i store dagpleje og helst privat store dagpleje

Grunden til jeg ville vælge det er fordi jeg synes en vuggestue er for stor og der er mange børn. Dagpleje er der kun til at passe børnene også skal de i gæste dagpleje ved sygdom og andet.

I en store dagpleje er der ca. 8 børn de samme voksen også ved sygdom og andet. 

En stor dp er vist ikke anderledes end i en vs der hvor min datter gik var der 12 børn Per stue, 2 goger og en medhjælper.

Anmeld

4. marts 2014

esioul

M_V skriver:

Vh

Jeg ville nok vælge vuggestue, fordi der er uddannede pædagoger

Anmeld

4. marts 2014

Tvebakken

Hmm.. Jeg er altså også nødt til at svare - synes godt nok dagplejen får en hård medfart.

Vi har haft alle vores 3 i dagpleje, forskellige steder, forskellige byer - og hvor har de da bare været gode alle sammen på hver deres måde. Forskellige men rigtig gode.

Min yngste går nu i dagpleje, hvor vi også har meldt, at sidstebarnet skal ind, når den tid kommer - og hun er helt fantastisk.

De er næsten altid ude, om sommeren spiser de også ude. Hun melder dem til alle mulige aktiviteter, i øjeblikket går de til noget musik gøjl i en børnehave hver fredag. De er i legestue her anden uge, og derimellem mødes de også med andre dagplejere.

Min datter elsker at være der, hun er som et andet hjem for hende. Vi er vist blevet ringet hjem en enkelt gang, og min datter har gået der et år. Og eneste tidspunkt hun måtte melde fra, var da et nært familiemedlem pludselig døde.

Vi har da helt sikkert været heldige, men på den anden side, i de mange år, vi har haft børn i dagpleje, i mange forskellige byer, har jeg kun mødt 1 dagplejemor, hvor jeg ikke ville have mit barn passet, og det er 8-9 år siden.

Jeg har ikke et øjeblik fortrudt vores valg af dagpleje fremfor vuggestue ( og der er en integreret mindre end 200 meter fra vores hoveddør).

Anmeld

4. marts 2014

Stumpen

esioul skriver:

Jeg ville nok vælge vuggestue, fordi der er uddannede pædagoger

Der findes også dp som er pæd udd. 

Anmeld

4. marts 2014

esioul

Stumpen skriver:

Der findes også dp som er pæd udd. 

Det ved jeg.

Men det er ikke et krav de skal være udd.

Anmeld

4. marts 2014

Stumpen

esioul skriver:

Det ved jeg.

Men det er ikke et krav de skal være udd.

Nej det er rigtigt..

Anmeld

4. marts 2014

De3Guldklumper

M_V skriver:

Vh

Vi har haft de to store i vs men denne gang vælger vi dp.

Jeg er opvokset i dp hjem så var faktisk slet ikke i tvivl om at den første skulle i dp men en gæstedagplejeordning i kommunen vi boede i gjorde at vi valgte vs - da der ikke var nogen faste regler for hvor mit barn kunne komme hen. Da vi fik nr 2 var det lettest bare at melde ham ind i samme vs. Det gjorde vi så. Det skulle han så aldrig ha været. Han er sensitiv - men de fangede aldrig at rumme ham og endte desværre med tilsidst ikke at informere os forældre om hvad der 100% foregik imens han var der. Så realiteterne gik først op for os da han kom i bh.

Derfor vælger vi dp denne gang. Vi tør ikke tage chancen om endu et barn som bliver "glemt" i mængden og dermed ikke bliver rummet og taget højde for - HVIS det skulle vise sig at hun også skulle have noget at slås med som storebror har.

Vi har dog aldrig været utilfreds med storesøster men hun har også altid været nem og bare indrettet sig efter omstændighederne.

Anmeld

4. marts 2014

Ciss

Begge vores har gået i vs i en integreret - og det har jeg været uendelig glad for.

Selv om den ældste nu går i skole og den yngste er i børnehave, så har jeg stadig et rigtig godt forhold til flere af pædagogerne fra vs'en og snakker jævnlig med dem.

Jeg var lidt skeptisk, før den ældste skulle begynde, fordi det virkede så stort og man hører så meget mærkeligt, men af alle de forældrer, vi snakkede med i vores område, hørte vi kun den højeste ros om vs'en, mens ingen af dem, som havde dp var helt fornøjet. En var desperat efter at skifte, og de andre kom mere med kommentarer a la "Hun er jo rigtig dygtig, men ......" Min mand insisterede på vs, siden der er flere uddannede voksne og mere gennemsigtige forhold, så jeg gik med til det. Jeg har aldrig fortrudt! Alle mine fordomme blev gjort til skamme. Hvis jeg mod formodning nogensinde skulle få en nr tre vælger jeg helt klart vs igjen.

- Men hvis du er i tvivl, så snak med andre forældrer i jeres lokalområde, for det er som med så meget andet, at der findes både fantastiske og helt elendige vs'er og dp'er.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.