Dagpleje eller vs?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

lineog4

Har valgt vuggestue lige fra starten - synes en voksen er for sårbart. Ved godt de kan sparre med de andre dagplejere og med den ansvarlige men lige der i hverdagen hvor det hele brænder på der er de kun en voksen, de har ikke muligheden for at trække sig og tælle til 10 

Skal så også siges jeg har børn der har blomstret i de store grupper. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

Trekløver(:

Mor11 skriver:

Vi har dp fordi vi tænkte det var tryggest og rarest for barnet. Men, nu ville vi langt hellere have vs. Det kommer SÅ meget an på hvilken dp man får, og ærligt så er der virkelig langt imellem de engagerede dp'er i vores område  

Ville vælge vs af samme grunde som du nævner. Der er flere øjne på og de snakker også indbyrdes om hinandens tilgang og bliver holdt mere op på deres ansvar osv. Og så ville det være 100 gange nemmere ift logistikken for os, vi har nemlig ikke bil og det er seriøst røvtur hvis dp pludselig er syg og man står der og må komme 1time for sent på arbejde  

kommer også an på dit barn jo. Kan det håndterer støj og mange børn osv? Hvis man har er følsomt barn er vs måske ikke det optimale at starte ud med, omvendt har udd personale nogen gange nogen gode midler til at hjælpe barnet. Min venindes dreng har altid været en anelse sensitiv, men for ham er vs det helt rigtige! Han har været i begge dele, men i vs udvikler han sig bare med lynets hast og er bare blevet den gladeste dreng med mod på mange flere ting end før. der er også blevet sat fokus på at hjælpe ham, det var der slet ikk i hans tid ved dp.

det blev langt. Tror langt hen ad vejen det er lidt en smagssag og så er der også bare vildt meget forskel på både dp'er og pædagoger. man kan være heldig, men også ufattelig UHeldig 

Lige netop det med trygheden, har jeg også tænkt dp frem for vs, og at de er en fast lille gruppe børn med 1 enkel (mor). Men ja man aner ikke hvilken dp man får tilbudt, og ingen sparringspartnere på samme måde som i vs.

Min datter er ikke følsom som sådan, men er en tryghedsfis. Men glad og utrolig livlig, så tror egentlig hun ville blive glad for begge dele. Men alligevel tror jeg hun vil blive udfordret mest i en vuggestue (på den gode måde). Det er bare så svært lige at forudse, hvad der er bedst for ens lille guldklump.

Kan godt se det for jer, ville være klart nemmest og praktisk med en vs plads! Men er jeres dp ellers god og en af de engagerede?

Tusind tak for dit input.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

lineog4 skriver:

Har valgt vuggestue lige fra starten - synes en voksen er for sårbart. Ved godt de kan sparre med de andre dagplejere og med den ansvarlige men lige der i hverdagen hvor det hele brænder på der er de kun en voksen, de har ikke muligheden for at trække sig og tælle til 10 

Skal så også siges jeg har børn der har blomstret i de store grupper. 

Tak for dit input. Har de samme tanker som dig ifht. Det med at de voksne kan sparre med hinanden, det er lidt svært for en dagplejer. Det bliver ikke det samme, når de ikke er sammen som en stor gruppe, og kan se hvordan hinanden agerer og arbejder i det daglige.

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

maria_wlt skriver:

Jeg er selv tilhænger af VS.

Min søn startede i DP og der gik ikke ret længe før det gik op af bakke. 

--Blev ringet hjem hver 7-10 dag (Efter han kom i VS-BH er han blevet ringet hjem 1 gang på 2 år)

-Der bliv helt tiden spurgt hvornår man kom og hentede 

-Gæstedagpleje var en by i rusland

- Dagplejemor'en brokkede sig og bagtalte de andre forældre.

Sikke en dårlig dp i har haft jer. Er også det vi frygter, at få tildelt en uengageret dagplejer, som hverken vores barn eller vi selv klikker med.

Og med hensyn til det du skriver med, at man hele tiden bliver spurgt med hvornår man henter, den har jeg hørt en del gange efterhånden.

Dejligt i er glade for vs, det bliver højst sandsynligt det vores valg falder på. Så håber jeg bare der er en plads.

Anmeld

4. marts 2014

LilleMie

Vores datter er i dagpleje og jeg er så glad for det! 

Vores dagplejemor er fantastisk, hun har været syg 1 gang på de sidste 1,5 år (med hold i ryggen op til en ferie, så perfekt timet). På kurser, fridage osv. er vores datter i en fast gæstedagpleje, så hun er kun et sted ud over ved dagplejemoren.

Det eneste vi er trætte af, er at barnevognen skal frem og tilbage og at de varsler, at de ikke vil garantere en fast gæstedagplejer fremover.

Vores dagplejemor har også pædagogiske læreplaner, et skema med hvad de laver de forskellige dage, er god til at give informationer osv. Og så er hun meget kærlig og min datter elsker hende 

Men vi er måske bare heldige!

Den næste kommer dog nok i vuggestue (hvis det er en integreret institution), så vi kan aflevere samme sted og spare lidt tid. For jeg tror vuggestuer kan være lige så gode som dagpleje, som alt andet kommer det an på hvor man havner!

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

FruStolpe skriver:

Vi valgte vuggestue, af mange årsager.

Åbningstiderne, ingen lukkedage, stor fokus på motorisk udvikling, nul sukker, madordning, ingen normeringer(den er privat), og mange andre fantastiske ting.

Ulempen er prisen på 3450, men den dækker dog ALT, så man blot skal aflevere sit barn med skiftetøj.

Tak for svar der er nemlig rigtig mange fordele ved vs, men ja det er nemlig en del dyrer, men skal ikke være det det kommer an på selvfølgelig.

Lyder som en rigtig god vuggestue du har unger i. Det bliver nok vs vi vælger, så håber jeg bare det er det helt rigtige

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

LilleMie skriver:

Vores datter er i dagpleje og jeg er så glad for det! 

Vores dagplejemor er fantastisk, hun har været syg 1 gang på de sidste 1,5 år (med hold i ryggen op til en ferie, så perfekt timet). På kurser, fridage osv. er vores datter i en fast gæstedagpleje, så hun er kun et sted ud over ved dagplejemoren.

Det eneste vi er trætte af, er at barnevognen skal frem og tilbage og at de varsler, at de ikke vil garantere en fast gæstedagplejer fremover.

Vores dagplejemor har også pædagogiske læreplaner, et skema med hvad de laver de forskellige dage, er god til at give informationer osv. Og så er hun meget kærlig og min datter elsker hende 

Men vi er måske bare heldige!

Den næste kommer dog nok i vuggestue (hvis det er en integreret institution), så vi kan aflevere samme sted og spare lidt tid. For jeg tror vuggestuer kan være lige så gode som dagpleje, som alt andet kommer det an på hvor man havner!

Skønt også at høre om gode erfaringer med dagplejen. Hvad laver de af aktiviteter osv ? Og hvor tit ses de med andre dagplejere og børn?

Tror virkelig også det handler meget om den dp man får tildelt, men hvor dejligt i har fået sådan en sød en. Hvis jeg bare vidste vi kunne få sådan en god dagplejemor, så havde vi muligvis valgt det.

Men som det ser ud lige nu bliver det nok vs. Føler lidt det er det "sikreste". Tak for svar

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Det er nemlig det.. Hun har altid været glad for at komme afsted og hun har absolut os lært meget men nu trænger hun os til noget andet og vi glæder os til at lillebror starter i vuggestue..

Det var godt er glad for du ku bruge det

Håber hun bliver rigtig glad for bh og lillebror bliver glad for vs

Anmeld

4. marts 2014

Trekløver(:

et-ønske skriver:

Jeg har simpelthen ikke temp til dp! Det var ikke andet end bøvl med min datter... Så var dp syg - så hendes barn - så have hun ferie/kursus osv. Så efter 3 mdr fik vi heldigvis en plads i vs
Vil helt klart have tvillingerne i vs

Ej det kan man da heller ikke arbejde med Ante ikke så mange foretrak vs.

Jamen håber vi kan få en vs plads til hende, det er det sikreste føler jeg, bestemt efter denne tråd.

Anmeld

4. marts 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
M_V skriver:

Lige netop det med trygheden, har jeg også tænkt dp frem for vs, og at de er en fast lille gruppe børn med 1 enkel (mor). Men ja man aner ikke hvilken dp man får tilbudt, og ingen sparringspartnere på samme måde som i vs.

Min datter er ikke følsom som sådan, men er en tryghedsfis. Men glad og utrolig livlig, så tror egentlig hun ville blive glad for begge dele. Men alligevel tror jeg hun vil blive udfordret mest i en vuggestue (på den gode måde). Det er bare så svært lige at forudse, hvad der er bedst for ens lille guldklump.

Kan godt se det for jer, ville være klart nemmest og praktisk med en vs plads! Men er jeres dp ellers god og en af de engagerede?

Tusind tak for dit input.

Nix, hun er virkelig anti-engageret.! Hun har læreplaner, men er ligeglad med dem. Hun sætter pokerface på når der kommer en dp-pædagog (sådan en tilsynsførende der kommer måske 3gange om året) så alt ser så SKØNT ud. Men sandheden er at hun ikke gør en dyt for ungerne. De går aldrig tur, laver aldrig noget specielt med dem (fx tegner eller lign) og hun gør intet for at hjælpe dem på en dårlig dag. Hun vender aldrig situationer indad og tænker "kunne JEG gør noget anderledes". Hun mangler i dén grad nogen pædagogiske værktøjer selvom hun har været dp siden '96!  Hun går mere op i at hun ikke må løfte ungerne (pga ergonomi) end at trøste dem osv. Hun har også vinket farvel til en professionelle tilgang til forældrene og bagtaler/taler om andre børns/forældres vanskeligheder og har én gang direkte kaldt vores barn noget RIGTIH grimt overfor min kæreste, fordi den lille havde haft en rigtig træls dag og været meget ked. 

Ja, listen er lang og vi har prøvet at få anden pasning uden held. Knægten er glad for at være der, men altså, han kender jo heller ikke til andet og det er jo OS der kan se de potientialer hun ikke griber og udfordrer hos ham og kan se hvordan hun slet slet ikke kender ham og hans små "særheder" på trods af at han har gået hos hende i 1,5år. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.