Hvor lang tid mellem barn nr 1 og 2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2014

De3Guldklumper

Her er der 15 mdr mellem 1 & 2 - det jeg ENESTE jeg VIRKELIG gerne ville ha haft som råd dengang var - tjek jeres pengepung. Det er hamrende dyrt at få to så tæt på hinanden da nr 2 ikke kan overtage autostol, barnevogn osv fra nr 1 da det stadig er i brug. Så der skal købes mere eller mindre ekstra af de store og dyrer poster.

Men ellers synes jeg bestemt ikke det var hårdt til trods for en nr 2 som aldrig sov om dagen. Den dag i dag ville jeg dog rigtig gerne ha nydt mon nr 1 længere tid inden nr 2.

Fordelen er at de kan de samme ting langt hen af vejen.

Nu har vi fået nr 3 og der er 4 år ned til nr 2. De store er selvhjulpen, de har glædet sig til en lille ny og har haft forståelsen af den voksende mave.

Søskendejalousi har vi dog aldrig oplevet hverken da vi fik nr 2 eller nr 3.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

Mama2012

Sådan medicinsk er der jo risiko ved at blive gravid for hurtigt igen, ikke at det er direkte farligt, men kroppen har brug for at hvile og restituere efter en graviditet og fødsel. Her spiller alderen også ind, jo ældre man bliver, jo hårdere er det for kroppen 

Jeg er selv 31 og min kæreste lidt yngre. Vi har en på 1,5 og en på vej - den ældste når at blive 26 måneder inden han bliver storebror og det er perfekt for os

Jeg tror egentlig mange synes vi er hurtige med nr to, men som mange herinde også siger, så er der kun to, der kan træffe den beslutning og det er os (eller jer i jeres tilfælde)

Anmeld

4. marts 2014

Annette A

Vi har lidt af begge dele og vil sige der er fordele og ulemper ved begge ting. De to første er der ca. 9 år imellem mens der kun er 15 mdr mellem 2. og 3. barn.

Vores ældste er en fantstisk storebror der elsker at lege med de små og han passer meget på dem. Samtidigt er han i stand til at tage hendsyn til deres behov og hjælpe til da han er så stor og jalousi har der intet været af. Noget man siger at der efter 4-5 år mellem børnene ikke vil være så udpræget problemer med. Ulempen er måske at de trods alt har nogle begrænsninger i samvær og leg pga aldersforskellen men synes helt klart der er flere fordele end ulemper  trods alt.

Med de små er det fantastisk at se hvor meget glæde de har af hinanden i forhold til leg og samvær og hvor meget deres udvikling smitter af på hiananden. Ulempen er at der tit opstår konflikter fordi de til forskel for den store endnu ikke formår at give plads til hinanden og jalousi opstår der også nemt mellem de små. Har også haft lidt svært ved at nyde andet barn så meget fordi vores tredie barn kom så hurtigt og der er nogle udfordringer i at være gravid og have et mindre barn i forvejen.

Når det er sagt synes jeg begge oplevelser har været skønne og selvom der også er meget arbejde i at have to små samtidigt, så er det helt klart det hele værd. Men vi er stadig glade for vi ventede så længe med barn nr. 2 da vores liv slet ikke var gearet til mere end et barn i en del år, så man skal gøre det som man føler for og så finder man ud af det uanset hvad man vælger.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

4. marts 2014

sulo

-Sigrid- skriver:

Jeg kan godt forstå det med en personlig grænse for hvornår man gerne vil stoppe med at få børn, min går ved senest 30 år, men det hænger sammen med at været datter vil være 13 til den tid, og det syntes jeg er for sent for hende at blive storesøster på. For dig har du jo ikke det hensyn, så hvorfor ikke tage sin tid? Mændenes fertilitet falder ikke med alderen på samme måde som kvinders gør, og kvinders ligger først omkring 35 - det er der jo flere "børn" til, også selvom du ikke begynder med babyprojekter nu
Vi ventede til Nethe var to, dels pga uddannelse, men især fordi jeg sidst havde hyperemesis og har det endnu værre denne gang (15 uger henne, sygemeldt resten af graviditeten og har lige fået ordineret piller i dag som sidste udvej, efter jeg har fået akupunktur og væske + "det normale"). Så jeg kan godt følge dig mht fokus. Hvor langt havde du selv regnet med at der ville være imellem dine børn, dengang "du var lille"

Det med den personlige grænse for hvornår det er slut med at avle videre, kender jeg.

Da jeg var "ung" sagde jeg: skulle gerne have første barn eller være gravid med den første når jeg blev 25 og den sidste senest når jeg blev 30

Det blev så ikke til noget jeg er 31 nu og bliver 32 til sommer.

Så hvis vi laver en hurtig hovedregning, at Kristian skal være tre år inden nr tre kommer, vil jeg så være 34, snakker vi så evt nr 3 vil jeg være 37 år

Anmeld

4. marts 2014

Mathilde

Jeg venter nr. 2 til april/maj, så her bliver der knap 5 år imellem og det er jeg glad for.

Min datter forstår hvad der sker og glæder sig til at blive storesøster. Jeg har haft ret slem kvalme til uge 20 og har ligeledes et rigtig dumt bækken, der begrænser mig en del. Så jeg er glad for jeg ikke har et barn på 1 eller 2 år samtidig!!

Men det afhænger efter min mening også af, hvordan den ældste er. Vores pige er særligt sensitiv og det har medført ret mange begrænsninger og vanskeligheder i hverdagen.

Faktisk ville vi af den grund ikke have flere, men (heldigvis) havde naturen andre planer 

Og jeg er SÅ glad for, at vores pige ikke skal være enebarn!

Men at presse på for et barn mere, når jeres første ikke er ældre, synes jeg er forkert.

Anmeld

4. marts 2014

sulo

BigHope13 skriver:

Jeg har ikke valgt at svare da jeg, som du ved, kun har Thor på knap 4 mdr.
Jeg synes bare rigtig mange skriver at i ikke skal lade jer presse af familie og omgangskreds men det nu heller ikke sådan jeg læser det, så vil blot sige at det er helt op til jer selv, få det snakket godt igennem, og tænk over hvordan det vil hænge sammen med de ekstra udgifter i vil få,, samt hvordan i bedst formår at få hverdagen til at køre.
Skriver sådan fordi det er det som går gennem mit hovede angående baby projekt vol 2 her skal der dog noget økonomisk stabilitet til i forhold til arbejde førend vi begynder., havde vi ikke haft det problem tror jeg faktisk vi var gået igang igen

må jeg spørge hvad du mener med at i ikke kan nå at få så mange børn i ønsker pga alder?? Kan ikke huske hvor gammel du og din mand er! men går jo selv med samme tanker da min kæreste er 10 år ældre end mig.

Håber i finder en gylden vej til beslutningen om hvornår jeres skønne dreng skal være storebror

Ja ved godt at i kun har skønne Thor, men kan høre at i også snakker planlægning af nr to og så er det relevant.

Men ja det økonomiske er også en del af det og på den plan er vi heller ikke ved "muffen" som man siger, men synes det største problem er udgiften til dagpleje, børnehave ovs.

Ekstra udstyr er jo en engangsudgift og vi har ikke noget imod at det er brugt, det er jo ganske udemærket, det er jo også kun en ekstra barnevogn, søskendevogn, eller hvad man nu finder ud af, og en tremmeseng og de er da fremragende selv om de er brugte.

Ja selvfølgelig må du spørge om vores alder, jeg er 31 (bliver 32) og min mand er 37 (bliver 38), så skal der være tre år mellem dem og ønsker vi evt nr 3 ovs så bliver vi jo gamle

Anmeld

4. marts 2014

Clisolka

sulo skriver:

Siden vores søn blev født for 4 mdr siden har vi fået en del stik piller om at komme i gang med PB nr 2.

Men jeg har mest lyst til at vores søn gerne skulle være startet i dagpleje (som min.)  inden jeg evt skulle have termin igen, ville gerne kunne følge ham i dagpleje den første tid.

Men her til vores barnedåb og bryllup blev der presset gevaldigt på, især meget fra min mor og reserve farmor.

Spurgte direkte min mor om hun virkelig mente at vi skulle lave nr 2, ja hvorfor ikke svarede hun, det går jo så fint nu.

Men men, vi står over for en flytning så snart der bliver noget ledigt og skal vi ha nr 2, skal vi have en større bil, den udgift ER en nødvendighed.

Men det er også lige det, hvordan er hverdagen med to små med kort tid imellem?

Jer med børn kort efter hinanden, hvad er jeres erfaringer?

ville i  gøre det igen eller vil i anbefale at vente.

Kristian er undfanget d. 8/3 og født d. 24/10, 5 uger for tidligt.

Vi har samtidig 2 års dag d. 8/3

Har hørt et par gange at enten skal man vælge under to år i mellem ellers skal man helst vente til over 3 - 4 års aldren da der godt kan blive jalousi fra den store, hvad siger i?

Wow det er hurtigt i skal lave en 2'er, ifølge din mor 

Hihi tag den tid det tager. Vi blev også presset fra alle sider, men vi tog den tid det tog  Her er der knap 3 år imellem børnene (foruden 1½ måned). 

Det var det perfekte tidspunkt for os at få lillebror. Bella er i den grad selvstændig, kan hjælpe til med lillebror og er generelt meget interesseret i at hjælpe med ham (skifte ble, give sutteflaske osv.). Der var lige lidt jalousi de første par uger, men det er for længst væk! Hun knuselsker ham simpelthen 

Anmeld

4. marts 2014

isabellasmor

sulo skriver:

Siden vores søn blev født for 4 mdr siden har vi fået en del stik piller om at komme i gang med PB nr 2.

Men jeg har mest lyst til at vores søn gerne skulle være startet i dagpleje (som min.)  inden jeg evt skulle have termin igen, ville gerne kunne følge ham i dagpleje den første tid.

Men her til vores barnedåb og bryllup blev der presset gevaldigt på, især meget fra min mor og reserve farmor.

Spurgte direkte min mor om hun virkelig mente at vi skulle lave nr 2, ja hvorfor ikke svarede hun, det går jo så fint nu.

Men men, vi står over for en flytning så snart der bliver noget ledigt og skal vi ha nr 2, skal vi have en større bil, den udgift ER en nødvendighed.

Men det er også lige det, hvordan er hverdagen med to små med kort tid imellem?

Jer med børn kort efter hinanden, hvad er jeres erfaringer?

ville i  gøre det igen eller vil i anbefale at vente.

Kristian er undfanget d. 8/3 og født d. 24/10, 5 uger for tidligt.

Vi har samtidig 2 års dag d. 8/3

Har hørt et par gange at enten skal man vælge under to år i mellem ellers skal man helst vente til over 3 - 4 års aldren da der godt kan blive jalousi fra den store, hvad siger i?

der kommer til at være ca 2 mdr til vores datter fylder 3 år, når lillesøster kommer. 

jeg forstår virkelig ikke i overvejer det pga presset fra jeres familier, jeg forstår SLET ikke at de allerede snakker om nr 2  det er jo helt vanvittigt! jeg tror helt ærlig jeg havde taget det som en dårlig joke, og så ja.... ud til højre med de stikpiller de sender jer.. ej, synes virkelig det er mærkeligt.... 

min anbefaling, i skal da overhovedet ikke lave baby nr 2 pga pres andetsteds fra, det er simpelthen for tåbeligt, det skal være når I er klar, og der kan sagtens gå år endnu, smid i bare tankerne væk og nyd jeres lille søn 

Anmeld

4. marts 2014

Maja_4000

Nu har vi ikke fået nr to endnu, men jeg er gravid med ham der bliver næsten præcis 3,5 år imellem dem (minus to dage) .. Og det er jeg rigtig glad for!

Ja, små bitte babyer er nemme.. Men det er sgu ikke alle som er nemme når de kommer i trodsalderen jeg er glad for at Caroline er så stor som hun er.. Hun forstår f.eks. at mor har ondt i ryggen, og vigtigst af alt (synes jeg) hun forstår at der kommer en baby! (Hun har jo ingen anelse om hvad det vil betyde for os som familie), men hun snakker rigtig meget om lillebror, elsker at være med ude og købe ting til ham, laver tegninger som skal hænge ved hans seng osv osv..

Håber bare at hun er ligeså glad for ham når han endelig kommer hehe

Anmeld

4. marts 2014

modesty

Jeg føler som sådan ikke at det er et pres, før jeg fødte snakkede vi også meget om hvornår nr to skulle komme.

Tre dage efter Kristian blev født, udtalte jeg at jeg var klar til at gøre det igen, men det er hårdt at blive forældre og vi er ikke 22 år længere kan vi godt mærke.

Men alderen er også det vi har imod os og vi er klar over at det kun bliver hårdere, hvis vi venter for længe.

OK, din beskrivelse lød bare lidt voldsom i første indlæg. 

Jeg er selv 34 og der er ingen tvivl om at hvis vi skulle have én til, så ville jeg vente til der var 4 år imellem. Jeg tror at de ekstra år imellem børnene vil gøre det så tilpas meget nemmere at det i høj grad vil opveje for de ekstra år som man som forælder får på bagen aldersmæssigt. Det er selvfølgelig en smagsting, men jeg har altid været helt sikker på at jeg ikke ville have to blebørn. Jeg synes klart at det er optimalt at nr. 1 er selvhjulpen, men også at han vil forstå hvad der foregår, kan snakke med, glæde sig, ikke blive jaloux o.s.v.

Jeg kan se på parrene i min vennekreds at dem hvor der er 4-5 år imellem børnene har det så meget nemmere end dem hvor der er under 2 år. Så hvis man i forvejen tænker i de baner, altså hvor hårdt det bliver, så ville det være modellen som jeg ville vælge.

Jeg kan også se på flere par i vennekredsen/vuggestuen at 3 år imellem kan være en uheldig alder m.h.t. jalousi o.s.v.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.