Hvor tit går du til tandlægen og hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2014

Annette A

-Sigrid- skriver:

Jeg har aldrig haft huller eller andre problemer, så ud over at jeg var til tandlægen et par dage før jeg blev 18 regner jeg ikke med at tage derind før jeg har tandpine 

Sådan tænker jeg vist også, så er vist temmelig enig med dig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2014

Annette A

Kan et eller andet sted godt forstå dig og så et andet sted kan jeg slet ikke,.....

har i mine år som klinik assistent mødt mange som havde det som dig... Kom kun når de havde ondt fordi det er for dyrt.......  Man skal bare huske på at det forebyggende er super vigtigt.... Hvis du ikke går jævnligt til tandlæge har du over 50% større chance for at udvikle parodontose og du kan rent faktisk have ret mange huller i tænderne uden at vide det..... Samtidig er din mund en REN bakterie bombe fordi du ikke får fjernet alle dine bakterier og din tandsten.... Og tandstenen sidder sig rundt om tanden sådan at tandkødslommen åbner sig og så trænger bakterierne ned og begynder at æde af dine knoglevæv lige så langsomt og så er det man med tiden udvikler parodontose.... Sååååå det er virkelig vigtigt at komme afsted ihvertfald en gang om året.... Jeg giver 375kr for et tandeftersyn! 375kr i året for at passe på mine tænder... Det vil jeg hellere end gerne give... Men ja jeg er også arbejdsskadet og har set så mange forfærdelige tænder 

Det er klart man bliver påvirket af det man ser når man arbejder med det. Nu skal det siges at jeg er meget omhyggelig med mine tænder og har været det siden barn. Da jeg var til tandlægen som 29-årig efter 12 år siden sidste gang var der slet ikke noget og det var ikke fordi tandlægen ikke ledte efter noget. Så derfor har det ikke givet mig anledning til at føle det er nødvendigt at opsøge en tandlæge hurtigt igen. Hun tog billeder og gennemgik alting fordi hun selv mente at efter så mange år måtte der være noget, men nej end ikke tandsten, så derfor vil jeg nok bare fortsætte min omhyggelighed med tænderne og når så der kommer flere penge på kontoen kan man ligge til side til eftersyn hver 3 år måske afhængig af hvordan tænderne vil have det fremadrettet. De bliver garanteret mere sarte med alderen.

Men kan sagtens forstå din indgangsvinkel med det som du ser og hvis man kan økonomisk synes jeg også man skal gøre det og det vil jeg som sagt nok også med tiden for at forebygge endnu større udgifter pga forsømmelse.

Anmeld

27. februar 2014

Masig

Annette A skriver:

Kan sagtens følge din tankegang men det er nok også fordi mine tænder er meget taknemmelige. Har været grundig med mine tænder fra lille af, siger min mor og er meget omhyggelig med mine tænder og tandpleje også fordi jeg endnu ikke synes jeg har haft råd til at gå til tandlægen og så må man jo passe ekstra godt på dem.

Men synes da det er fornuftigt nok at man vil forebygge problemer. Har bare aldrig tænkt over det på den måde vil jeg sige og har altid brugt strategien at passe godt på mine tænder, så jeg kunne undgå tandlægebesøgene, men så nemt er det jo nok ikke for alle.

Selvom man passer godt på sine tænder, er det ikke altid ensbetydende med at der ikke opstår problemer 

Anmeld

27. februar 2014

TweenStar.dk

Annette A skriver:

Ja er lidt nysgerrig da jeg ofte hører folk går til tandlægen med jævne mellmerum og jeg er måske nok lidt naiv på det punkt, men kunne aldrig selv finde på at gå til tandlægen uden der var en meget god grund til det. Det er jo ikke ligefrem billigt.

Da jeg var til skoletandlæge sidste gang som 17-årig var jeg først forbi en tandlæge igen som 29-årig pga. nogle visdomstænder der drillede, men slap fra besøget udelukkende med en tandrensning og mine tænder havde det iøvrigt fint. Nu er jeg 34 og har ikke just planer om at opsøge en tandlæge foruden der opstår et eller andet. Er godt klar over at jeg nok har været heldig med mine tænder og har heller aldrig haft huller hverken i mælketænder eller de nuværende.

Men fortæl gerne hvor tit I tager til tandlægen og hvad I får lavet.

Jeg går til tandlæge en gang om året, ganske enkelt for at forebygge huller. 

Anmeld

27. februar 2014

Pcokate

Annette A skriver:

Ja er lidt nysgerrig da jeg ofte hører folk går til tandlægen med jævne mellmerum og jeg er måske nok lidt naiv på det punkt, men kunne aldrig selv finde på at gå til tandlægen uden der var en meget god grund til det. Det er jo ikke ligefrem billigt.

Da jeg var til skoletandlæge sidste gang som 17-årig var jeg først forbi en tandlæge igen som 29-årig pga. nogle visdomstænder der drillede, men slap fra besøget udelukkende med en tandrensning og mine tænder havde det iøvrigt fint. Nu er jeg 34 og har ikke just planer om at opsøge en tandlæge foruden der opstår et eller andet. Er godt klar over at jeg nok har været heldig med mine tænder og har heller aldrig haft huller hverken i mælketænder eller de nuværende.

Har ikke været siden sidste tandlægecheck for små snart 10 år siden Men har ingen problemer haft, modsat manden der går til tandlæge hver 3. Måned pga div. Problemer.. 

Knægten går ligeledes til tandlæge hver 3 måned da han trods tandtråd, mundskyld og tandbørstning 3x dagligt konstant får huller i tænderne (desværre arvet fra far og farmor). 

Anmeld

27. februar 2014

Annette A

Masig skriver:

Selvom man passer godt på sine tænder, er det ikke altid ensbetydende med at der ikke opstår problemer 

Nej det er klart men så gør man da sit bedste for at undgå det i hvert fald.

Anmeld

27. februar 2014

ano14316

Annette A skriver:

Var der for nok 4 år siden... Og så var jeg i december og de 4 år kostede en rodbehandling til 6500 kr. Hvis jeg havde overholdt det årlige tjek var det bliver 2 gange 80 kr (ca) + 2 gange gratis (gratisbi Danmark de sidste 2 år når man er under 25) +et hul til ca 1200 kr minus Danmark så måske ialt omkring en tusse..
Så fremover hedder det et årligt tjek og tandrensning..

Anmeld

27. februar 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Annette A skriver:

1-2 gange årligt... 
Jeg elsker at være ved tandlæge, synes det er så rart at gå derfra med rene tænder efter en tandrensning. 
Får relativt hurtigt tandsten, derfor kan jeg godt lide at komme hen og få det fjernet - og derfor gør jeg det også relativt ofte.

Anmeld

27. februar 2014

tweety2060

Eftersyn hver 4 mdr. Plus akutte problemer...
Mine forældre havde enormt dårlige tænder og min far fik gebis som 16 årig, min mors tænder smuldrede og jeg har desværre arvet dårlige tænder...
Derfor går jeg ofte i håb om at forebygge og tage problemerne i opløbet....
Har nogle visdoms tænder som let bliver betændte og tandlægen ønsker ikke at fjerne dem pga nerverne ligger om kæbeknogler...

Anmeld

27. februar 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg går til tjek 1 gang om året, og har endelig altid gjort det.

Var til tandlæge lige inden jeg fik thea, og da jeg var færdig med at amme hende 12 mdr'er sener havde jeg fået 4 nye hulle + sku ha skiftet 4 gamle plumper, der var blevet løse. Tandlægen forklarede det med at nogle mister meget kalk eller sådan noget pga graviditet + amning. 

Syntes mine tænder er blevet mere skrøbelige efter 2 børn. Inden da havde jeg nærmest ingen huller. Så nederen! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.