Hvor tit går du til tandlægen og hvorfor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2014

sandramor

Annette A skriver:

Ja er lidt nysgerrig da jeg ofte hører folk går til tandlægen med jævne mellmerum og jeg er måske nok lidt naiv på det punkt, men kunne aldrig selv finde på at gå til tandlægen uden der var en meget god grund til det. Det er jo ikke ligefrem billigt.

Da jeg var til skoletandlæge sidste gang som 17-årig var jeg først forbi en tandlæge igen som 29-årig pga. nogle visdomstænder der drillede, men slap fra besøget udelukkende med en tandrensning og mine tænder havde det iøvrigt fint. Nu er jeg 34 og har ikke just planer om at opsøge en tandlæge foruden der opstår et eller andet. Er godt klar over at jeg nok har været heldig med mine tænder og har heller aldrig haft huller hverken i mælketænder eller de nuværende.

Men fortæl gerne hvor tit I tager til tandlægen og hvad I får lavet.

Kan et eller andet sted godt forstå dig og så et andet sted kan jeg slet ikke,.....

har i mine år som klinik assistent mødt mange som havde det som dig... Kom kun når de havde ondt fordi det er for dyrt.......  Man skal bare huske på at det forebyggende er super vigtigt.... Hvis du ikke går jævnligt til tandlæge har du over 50% større chance for at udvikle parodontose og du kan rent faktisk have ret mange huller i tænderne uden at vide det..... Samtidig er din mund en REN bakterie bombe fordi du ikke får fjernet alle dine bakterier og din tandsten.... Og tandstenen sidder sig rundt om tanden sådan at tandkødslommen åbner sig og så trænger bakterierne ned og begynder at æde af dine knoglevæv lige så langsomt og så er det man med tiden udvikler parodontose.... Sååååå det er virkelig vigtigt at komme afsted ihvertfald en gang om året.... Jeg giver 375kr for et tandeftersyn! 375kr i året for at passe på mine tænder... Det vil jeg hellere end gerne give... Men ja jeg er også arbejdsskadet og har set så mange forfærdelige tænder 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2014

BabyMus

Frk P. skriver:

Hvor vildt at se så mange der kun går til tandlæge en gang om året :p jeg har brugt flere år på at sidde hos tandlægen!

Jeg har gået til jævne og almindelige kontroller hele mit 25 årige liv.. da jeg var 18, fik jeg togskinner på, som jo gir en masse ekstra kontroller og opstramninger osv, jeg har fået 3 ud af 4 visdomstænder, fået en kæmpe kæbeoperation hvori jeg fik flyttet overkæbe frem og underkæbe tilbage (som man nok kan regne ud, gav det voldsomt mange kontroller i en periode), fået fjernet en skrue fra operationen der generede, har fået skåret mit læbebånd over og transplanteret tandkød fra ganen og ned på mine fortænderne i undermunden (de kunne ikke tåle tandreguleringen og derfor har mit tandkød der, trukket sig helt ned desværre), jeg bruger en ganeplade nu og går stadig til halvårlige kontroller med ganepladen og helårligt kontroller ovenpå operationen , og almindelige tandlæge kontroller - så ca 4-5 kontroller om året pt

Nej da, har du også fået lavet en kæbeoperation?! Du er den første jeg har mødt. Det er 10 år siden jeg fik lavet min, har aldrig mødt nogen før.

Anmeld

26. februar 2014

Blirnokaldrigfru

BabyMus skriver:

Nej da, har du også fået lavet en kæbeoperation?! Du er den første jeg har mødt. Det er 10 år siden jeg fik lavet min, har aldrig mødt nogen før.

Har du også fået flyttet overkæbe frem og underkæbe tilbage? jeg har selv mødt en 3 stykker der har fået det gjort, men de andre har færre men end mig det er 5,5 år siden jeg blev opererer nu

Anmeld

26. februar 2014

BabyMus

Frk P. skriver:

Har du også fået flyttet overkæbe frem og underkæbe tilbage? jeg har selv mødt en 3 stykker der har fået det gjort, men de andre har færre men end mig det er 5,5 år siden jeg blev opererer nu

Åh, jeg må så indrømme at jeg ikke lige kan huske hvad der blev rykket frem og tilbage. De havde i hvert fald begge dele ude og der var jo en masse beregninger for at få det til at sidde som det skulle, men hvad der lige blev rykket hvor kan jeg ikke huske mere.

Anmeld

26. februar 2014

EAF

Annette A skriver:

Ja er lidt nysgerrig da jeg ofte hører folk går til tandlægen med jævne mellmerum og jeg er måske nok lidt naiv på det punkt, men kunne aldrig selv finde på at gå til tandlægen uden der var en meget god grund til det. Det er jo ikke ligefrem billigt.

Da jeg var til skoletandlæge sidste gang som 17-årig var jeg først forbi en tandlæge igen som 29-årig pga. nogle visdomstænder der drillede, men slap fra besøget udelukkende med en tandrensning og mine tænder havde det iøvrigt fint. Nu er jeg 34 og har ikke just planer om at opsøge en tandlæge foruden der opstår et eller andet. Er godt klar over at jeg nok har været heldig med mine tænder og har heller aldrig haft huller hverken i mælketænder eller de nuværende.

Men fortæl gerne hvor tit I tager til tandlægen og hvad I får lavet.

Når tænderne gør så ondt at ikke engang smertestillende og koldt vand kan holde det i arve, kommer jeg til tandlæge = meget sjældent! Og skal ALTID have noget lavet, sidst fik jeg krone på da min ene tand smuldrede og faldt ud i stykker. Den var heldigvis død til roden, så kunne intet mærke - var også bedøvet med en halv stesolid og musebid. Er dødsensangst for tandlæger, så det er min grund til ikke at opsøge en oftere! 

Anmeld

26. februar 2014

Blirnokaldrigfru

BabyMus skriver:

Åh, jeg må så indrømme at jeg ikke lige kan huske hvad der blev rykket frem og tilbage. De havde i hvert fald begge dele ude og der var jo en masse beregninger for at få det til at sidde som det skulle, men hvad der lige blev rykket hvor kan jeg ikke huske mere.

Hvordan har du det så med tænderne idag? har du nogen mén? mine mén er jo så det her med tandkødet på mine nederste fortænder, og så har jeg et område i min højre side af hagen Og på læben som er følelsesløst, ikke lam, men uden følelse

Anmeld

26. februar 2014

VIPpigen

Frk P. skriver:

Tjah, de fleste af tingene har haft forbindelse til min operation - som naturligvis var frivillig , så et eller andet sted har jeg jo selv taget valget og været opmærksom på alle risici derved men hårdt har det bestemt været! Og jeg har stor skræk for nåle i min mund nu til dags og kører hellere end gerne 2 timer i bil for at komme til en bestemt tandlæge hvis der absolut skal nåle i munden

Du lyder næsten som mig... Eneste skræk jeg har er nåle i munden. Jeg er ikke bange for tandlæger, og jeg er ikke bange for nåle. Men en tandlæge med en sprøjte i hånden, og jeg er ved at besvime... Og jeg kører gladeligt de 100 km jeg har til min tandlæge, selvom vi flyttede derfra for 2 1/2 år siden...

Jeg har vidst en baggrund der ligner lidt din, med tandlægebesøg. Mit stod bare værst til da jeg var 8-13 og videre men knaps så ofte fra jeg var 13-24... Så jeg sover oftest når jeg er til et tandlægetjek... Det er jo vand ved siden af hvad jeg har prøvet, og jeg syntes nu sådan en powernap i tandlægestolen er ret dejligt

Anmeld

26. februar 2014

Blirnokaldrigfru

VIPpigen skriver:

Du lyder næsten som mig... Eneste skræk jeg har er nåle i munden. Jeg er ikke bange for tandlæger, og jeg er ikke bange for nåle. Men en tandlæge med en sprøjte i hånden, og jeg er ved at besvime... Og jeg kører gladeligt de 100 km jeg har til min tandlæge, selvom vi flyttede derfra for 2 1/2 år siden...

Jeg har vidst en baggrund der ligner lidt din, med tandlægebesøg. Mit stod bare værst til da jeg var 8-13 og videre men knaps så ofte fra jeg var 13-24... Så jeg sover oftest når jeg er til et tandlægetjek... Det er jo vand ved siden af hvad jeg har prøvet, og jeg syntes nu sådan en powernap i tandlægestolen er ret dejligt

Netop sådan jeg har det :p har du været igennem et langt bøjleforløb? Eller hvad er der sket?

Min egen mor har voldsom tsbdlægeskræk, og på en måde irriterer det mig fordi jeg har skullet gennem så meget og så tør hun ikke engang blive tjekket eller få lavet en tandrensning - og ingen af delene dør man af :p

Anmeld

27. februar 2014

VIPpigen

Frk P. skriver:

Netop sådan jeg har det :p har du været igennem et langt bøjleforløb? Eller hvad er der sket?

Min egen mor har voldsom tsbdlægeskræk, og på en måde irriterer det mig fordi jeg har skullet gennem så meget og så tør hun ikke engang blive tjekket eller få lavet en tandrensning - og ingen af delene dør man af :p

Ikke videre langt med en bøjle. Havde togskinner i 3 år, hvor de rykkede tænderne i overmunden frem.

Jeg slog begge fortænderne ud som 8 årig, og fik dem sat op igen. Men rødderne havde fået for meget luft, og jeg havde dannet nogen blodbobler der hvor rødderne skulle sidde. Så det blev aldrig godt igen... De rev dem ud da jeg var 10, hvor jeg fik togskinner på, og de rykkede alle tænderne frem. Bøjlen fik jeg af som 13 årig, og de tænder som oprindeligt sidder ved siden af fortænderne, fik jeg bygget op med plastik, og fungerede som fortænderne. 

Da jeg var næsten 25 fik jeg 2 kroner på begge tænderne, og har i dag heldigvis ingen problemer. Men skal nok have nye kroner på når jeg bliver 50

Hverken min mor eller far er glade for tandlæger, men det er simpelthen pga mit forløb. Det var dem der måtte stå og kigge på jeg nærmest blev pint i en tandlægestol.

Da de oprindelige fortænderne blev sat op, måtte jeg jævnligt gå til tandlæge. 1-2 gange om ugen, hvor jeg fik rodbehandlinger. Har fået fjernet tandkød, fordi det hævede for meget under bøjleforløbet...

Så bestemt også et irriterende forløb at skulle igennem, men jeg har overlevet... 

Anmeld

27. februar 2014

Annette A

Masig skriver:

At du har været heldig og undgå problemer i alle de år, er jo bare fedt for dig, men du kunne ligeså godt have fået alvorlige problemer, og hvis man venter for længe med at få det undersøgt, så kan det blive meget meget dyrt.

Jeg vil meget hellere give 4-500 kr en gang om året og så tage problemerne i opløbet mens det stadig er forholdsvis billigt at fikse det, fremfor at vente og så risikere en kæmpe regning.

Så jeg er til tandlæge en gang om året. Det er sjældent der er problemer, og hvis der er, er det et lille hul... Men hellere være på den sikre side, så jeg ikke pludselig skal af med en formue.

Og så synes jeg bare rent hygiejnisk at det er rart lige at få det tjekket og renset en gang om året...

Kan sagtens følge din tankegang men det er nok også fordi mine tænder er meget taknemmelige. Har været grundig med mine tænder fra lille af, siger min mor og er meget omhyggelig med mine tænder og tandpleje også fordi jeg endnu ikke synes jeg har haft råd til at gå til tandlægen og så må man jo passe ekstra godt på dem.

Men synes da det er fornuftigt nok at man vil forebygge problemer. Har bare aldrig tænkt over det på den måde vil jeg sige og har altid brugt strategien at passe godt på mine tænder, så jeg kunne undgå tandlægebesøgene, men så nemt er det jo nok ikke for alle.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.