Hey
Jeg har om unge og anerkendende kommunikation.
Min målgruppe er i fase 5 og det må betyde i følge eriksson er de på jagt efter at finde ud af hvem de er ved at prøve roller af f.eks. kommer der en pige der har farvet sit hår sort og dagen efter blåt fordi en af idolerne har også farvet sit hår båt, så er det vigtigt at jeg bruger anerkendende kommunikation ved at sige Dit hår klær di, for hvis jeg ikke anerkender personen så vil den unge være isoleret i næste fase ?
Er det rigtigt forstået `?
5. Ungdom (12–18 år): Identitet eller rolleforvirring
En teenager spørger (måske ubevidst): Hvem er jeg? Hvem vil jeg gerne være? Svaret kan findes, hvis de foregående fire trins udfordringer er løst og integreret. Den unge må på opdagelse, afprøve grænser og frigøre sig fra forældrene for at finde sig selv og sin egen identitet. Derfor må den unge nødvendigvis afprøve forskellige roller, adfærdsmønstre og ideologier for at finde den, der føles mest rigtig. Målet er at adskille sig, og det kan være en smertelig proces for både den unge og for forældrene. Det er betydningsfuldt for den unge at have en sikker fornemmelse af at være elsket og accepteret som person, selvom handlinger, udsagn og adfærd i øvrigt godt kan være problematisk.
Hvis den unge ikke når frem til en følelse af at ”finde sig selv”, opnår han/hun heller ikke evnen til at tage beslutninger og træffe valg om f.eks. profession, seksuel orientering og mission i livet. Gøres forældrenes kærlighed og accept betinget af bestemt udseende eller adfærd, bidrager forældrene kun til usikkerheden og oplevelsen af farlighed ved adskillelse. Resultatet kan f.eks. være totalt oprør eller passiv uselvstændighed.
Anmeld