Anonym skriver:
Er simpelthen så ked af det, og kan slet ikke få styr på mine tanker, så håber I vil give jeres mening med.
Sagen er den at min kæreste tidligere har røget meget hash, gjorde han også hver dag da jeg mødte ham for to år siden. Jeg har gjort det klart for ham, at jeg ikke vil være i et forhold til en misbruger, og han er også stoppet. Vores forhold har været turbulent, vi er gået fra hinanden flere gange, hver gang er han begyndt på hash igen. Men vi har altid fundet ud af det, og så er han stoppet igen.
Vi har boet sammen siden i sommers, jeg har to børn, han har ingen. Han har haft det lidt svært, været depressiv og haft nogle familiære problemer på det sidste. Jeg har haft mistanke om han er begyndt at ryge lidt igen, synes han indimellem har virket påvirket hvis jeg har været afsted og kommer hjem. Spurgte ham den anden dag, han afviste blankt. Jeg troede ham ikke, og i går fandt jeg en klump hash i hans jakke. Han indrømmede så at jeg havde røget om aftenen når jeg er gået i seng og indimellem når jeg har besøgt venner eller trænet.
Han siger det intet har med mig at gøre, at han har gjort det i mange år, og at det er noget han har haft brug for fordi han har det svært for tiden. Han ryger selvfølgelig udenfor, og kun når børnene sover eller ikke er her.
Men første tanke er at så må vi flytte herfra, jeg gider ikke være sammen med ham hvis han ryger. Men overdriver jeg lidt? Han siger det er meget normalt at gøre det, og han kan ikke se det påvirker mig når han for det meste gør det når jeg er gået i seng. Men jeg har det så svært med det.
På den anden side, hvis jeg flytter herfra påfører jeg mine børn en enorm smerte, da de er rigtig glad for deres papfar, og hans rygning påvirker ikke direkte dem. Plus at jeg vil få en rigtig svær periode med at være alene, for jeg elsker virkelig min kæreste.
Hvad tænker I?
Skal lige siges at min kæreste passer sit arbejde, og i øvrigt er fantastisk sammen med mine børn.
Hvis det er så almindeligt at ryge en pind for at få ro i hovedet, hvorfor har han så holdt det skjult for dig?
Jeg ved godt hvorfor, så du behøver ikke svare, men ved han selv hvorfor? For som jeg ser det, er det det der er problemet. Han fornægter at han har et problem, og for at bibeholde muligheden for at ryge en pind "når han har brug for det", holder han det skjult for dig og lyver for dig.
Der findes masser af mennesker der kan holde sig til at ryge en pind en gang imellem, fx i festligt lag, men der findes også mennesker der ikke kan. Når løgnen bliver en del af forbruget, er man endt i den sidste kategori.
Spørgsmålet er jo så om han har lysten til at stoppe. Og om du har modet til at støtte og tilgive. Det er, lige som ethvert andet misbrug, en hård kamp.
Jeg synes hvert fald ikke du skal acceptere status quo!