Jer der bor i lejlighed! Hvordan holder i det ud??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2014

Anonym trådstarter

Sujan skriver:

Åh jeg vil gerne bytte mit hus til en lejlighed...
Savner friheden og hyggen.
Hus er stress. Alt det der skal laves og hele sommeren går med at prøve at holde nogenlunde orden i haven..
Ville ønske jeg ikke havde købt hus så jeg havde mere hyggetid med mand og børn.
Er også skide dyrt at bo i hus.. Vores huslån er på 3500 hvilket er billigt men så kommer der bare så meget andet oveni så vi sidder nok for 8000-10000 plus renovering o.s.v... Ville sgu hellere bruge pengene på hygge ture og tid med mine kære

Jeg vil gerne bytte!  Ej, det handler også meget om at finde noget der passer til en jo. Vi skal fx ikke have en stor have med bede og alt muligt. Bare et frimærke der er stort nok til at rumme et gyngestativ og en sandkasse, og så ellers bare græs og en god terrasse.

vi giver 10.000 for alle udgifter i lejlighed  Så det lyder da faktisk ikk så voldsomt i mine øre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2014

Giraffen

Hvordan kunne i det? Tjener din bedre halvdel rigtig godt? Eller havde i stor opsparing? Var i bare jer to? 

Her har vi et rådigheds beløb på 9000kr når alt fast er betalt, og det er i hvertfald ikke nok til at låne til et hus her. Vi har udgifter for 10.000, og gætter på det kun er dyrere at eje med afgifter, skatter, renovation osv.

han er håndværker, så han tjener helt ok, men ikke noget nær hvad mange andre ikke-håndværkere gør

jeg har studiejob ved siden af og med et fornuftigt lån (med gode renter) og afdragsfrit til jeg er færdig med at læse, så mener jeg vi gir 4500 pr/md til boliglån og ca 7000 pr/kvartal på realkreditten (den er så faldende) - og så nogle årlige udgifter (skat osv)

så ift en stor lejlighed i Århus er det hurtigt tæt på samme beløb

Anmeld

21. januar 2014

Jolenes

Jeg ville også sindsyg gerne ned på jorden med noget have til i et hyggeligt område med nogle rækkehuse! Jeg behøvedes sådan set ikke have huset her og nu, det er helt klart drømmen...men når jeg skal have hus, så skal det være huset(!) og det har vi slet ikke råd til pt. Det får vi når vi begge får job, men vil slet ikke forsøge at låne når jeg er på DP og min mand studerende. 

Pt. bor vi en i en rigtig billig lejlighed i en 3'er, området er faktisk fint, lejligheden er også ganske fin - MEN lydisoleringen halter helt vildt. Overboens har to småbørn 3 - 4 år, jeg tror kvinden ikke arbejder og derfor er ungerne ikke i institution, de kommer sjældent ud - så der et f... til spetakel fordi de krudter af henover stuegulvet og det lyder som en flok elefanter. De bor selvfølgelig over os! Hende under os, kan høre dem igennem gulvet/vores lejlighed endda og der er altid en masse drama fordi hun har nul-tolerance overfor larmen - for at klage skal vi skrive to lejligheder under på en klage. 

Det ikke særlig betryggende, når vi selv venter os en dreng og om et års tid til halvandet begynder han selv at løbe rundt  Så er spændt på hvordan hun takler det...

Anmeld

21. januar 2014

lineog4

MariaE skriver:

Har aldrig boet i lejlighed eller jo, når jeg var hos min far som barn...og hadede det. Hader man kan høre overbord spille musik til kl 03 om natten, hader man kan hære folk skændes, hader man kan høre overbord trække ud i lokummet osv osv. Vi har boet i et todelt hus og delt have med naboen osv....ikke fedt høre hvad der foregår i stuen ved siden af.

Jeg kan se fordelen i det hvis man bare ikke bryder sig om haver og hvis man absolut ikke selv kan skrue en pære i, eller male F.eks. For huse kræver jo áltså lidt vedligeholdelse jeg kan se ideen i en lejlighed hvis man ikke har fundet ud af hvad man vil og hvor man vil det....hvis man flytter sammen og lige skal se om tingene fungerer i nogle år inden man køber hus.

Men, kunne ikke selv tænke mig at mine børn skal vokse op i en lejlighed. Kan ikke se den samme frihed, den samme følelse af mmmm mit hus, min have det lyder måske skørt for de hårde kerne af byboere i lejlighederne, men i min drøm om den gode familie og det gode liv, tilhører hus og have.

ved andre ikke har det sådan, dem der elsker bylivet og al den stress og larm og cafeer  på hvert andet gadehjørne osv kender folk der slet ikke trives i et hus, men det er de færreste når det kommer til stykket der ikke ønsker deres egen faste ejendom med lidt have.

Og følelsen af at når man bor til leje er det penge ud af vinduet....æv. Kan godt lide tanken om at de penge vi sparer op til fremtiden i vores hus. At jeg kan lukke mine børn ind i haven kog vide de stadig er på vores grund. Smide mig på græsset og ikke tænke over om folk synes det er irriterende man ligger der og hygger.

uhhh, der er. Mange ting i det. Kan godt forstå folk bliver kvalt i en lejlighed nogle gange. Min mand ville aldrig trives sådan et sted.

det er ikke fordi vi ikke gerne ville have et kæmpe hus i hjertet af Roskilde, men det handler jo ikke bare om et par tusind mere om måneden det handler om mere end dobbelt af hvad vi betaler nu for en stor lejlighed lige i centrum.

Her mangler selvsagt noget, vi mangler haven, vi mangler et bryggers eller andet til opbevaring/tørring af tøj osv. Haven klares ved en masse ture til forskellige legepladser og en kolonihave (dog uden hus da vi hele tiden kommer til at bruge pengene på ferier). Opbevaring klarer vi rundt omkring og må erkende vi så ikke kan leve minimalistisk (havde vi nok heller ikke gjort alligevel).

Vi har jo alle forskellige tanker om hvad skaber en god barndom baseret på vores egen - for mig er det en prioritet at vi er tæt på alt, kan undvære bil i hverdagen, har penge til ferier hver år, teaterforestillinger, Og sikkert også en masse mere jeg ikke lige kan komme på, mens en have er en mindre prioritet selvom jeg ville elske det

Anmeld

21. januar 2014

Papillon

Jeg stemmer i, ville klart også hellere bo i hus, men når begge studerer, er det bare ikke realistisk. Så jeg har lært at affinde mig med, at lejligheden er et nødvendigt stop på vej videre. Lige nu bor vi på 49 kvm, ingen altan, 2. sal i et udsat område. Så første drøm videre er at komme på familiekollegie, hvor man trods alt har mulighed for et børneværelse og dermed godt 10 kvm mere

Men så snart jeg er færdig (puha med barsel bliver det om tre år), vil jeg gerne til at spare op, så vi kan komme videre og i eget hurtigst muligt. Der er jo nok i hvert fald fem år endnu, før det bliver en realitet. Så i mellemtiden er det bare at holde ud

Anmeld

21. januar 2014

B&J

Anonym skriver:

Nej, men der er jo renovation, ejendomsskat, formodentlig større forbrug af Varme da man ofte får flere kvm og så skal man nok også kunne ligge en del til side til vedligehold. 

du har helt ret....

Anmeld

21. januar 2014

Wimmie

Anonym skriver:

Åååååh jeg må lige ud med noget!

jeg føler jeg bliver kvalt i denne her lejlighed! jeg er så evigt træt af at jeg ikke kan lave ændringer og jeg ikke kan indrette præcis som jeg vil, fordi det skal gøres om igen når vi flytter!! 

Vi har en fed fed lejlighed, og jeg har boet i lejlighed siden jeg flyttede hjemmefra for 8 år siden. Men nu er jeg ved at være fyldt op.! Savner en have, savner noget albuerum og savner følelsen af at det er MIT hjem. Ikke til låns, men MIT og kunne foretage de ændringer jeg ønsker. Og ikke mindst savner jeg ikke at skulle tage hensyn til under/over- og sideboer.  Hvilket er svært med et lille barn i hjemmet. Suuuk.! Gud hvor jeg hader at pengene er små! 

Hvordan affinder i jer med det? altså jer der ikke har lyst til at bo i lejlighed for altid. 

Jeg har det lige omvendt...jeg ELSKER det 

Jeg har boet i hus og det hele; huset, haven osv. var bare for meget at overskue og vedligeholde. Jeg elsker at man bare kan betale husleje og varme og så skal man ikke tænke på andet...

Men nu bor vi også i en dejlig og hyggelig lejlighed på en ok størrelse (kunne da godt have brugt 10-20 m2 mere) med lukket have, rare naboer og meget sjældent larm 

Synes det er rart ikke at skulle tænke på uforudsigelige udgifter hvis noget stort bryder sammen eller skal repareres, ejendomsskatter, realkreditlån osv.

Anmeld

21. januar 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Nu bor jeg snart (til sommer) i en stor europæisk by. Jeg har da overvejet om vi skulle købe, men det ville stadig være en lejlighed og ikke et hus i dansk forstand (med mindre vi lige falder over seks millioner kroner på gaden).

Min kæreste har desuden boet i hans nuværende lejlighed i hele sit liv. Det er en stor (måske lidt for stor) lejlighed på 200 m2, da det er to lejligheder som kæresten har slået sammen. Generelt har vi meget stor råderum over lejligheden, mest fordi de har boet der så længe. Reglerne er også lidt anderledes dernede, man sætter mere pris på gode betalere. Hvis en lejer ikke kan betale sine regninger, kan udlejeren ikke sætte lejeren på gaden. Når man først har fået fat i en god betaler, som passer på lejligheden, har det stor betydning. Så vi bestemmer stort selv over lejlighedens opbygning. Prisen på lejligheden (i forhold til størrelse, bygningens stand og beliggenhed) er også ret lav, så det gør det mindre attraktivt at købe. Der er heller ikke synderlig larm fra naboerne (fra gaden er en hel anden sag).

Men... Jeg kommer da helt sikkert til at savne at bo i et 'rigtigt' hus... Pyyha .... I stedet har vi så tænkt på at købe et hus uden for byen. Mest til os selv i ferierne og weekenderne, men også så familien og venner kan besøge os ofte. SÅ det får mig til at falde lidt ned igen! Men jeg forstå dig udemærket.... Hvis vi ikke skulle bo i den by, så ville jeg også helt sikkert foretrække at købe et hus. 

Anmeld

21. januar 2014

Muffinmus

lineog4 skriver:

det er ikke fordi vi ikke gerne ville have et kæmpe hus i hjertet af Roskilde, men det handler jo ikke bare om et par tusind mere om måneden det handler om mere end dobbelt af hvad vi betaler nu for en stor lejlighed lige i centrum.

Her mangler selvsagt noget, vi mangler haven, vi mangler et bryggers eller andet til opbevaring/tørring af tøj osv. Haven klares ved en masse ture til forskellige legepladser og en kolonihave (dog uden hus da vi hele tiden kommer til at bruge pengene på ferier). Opbevaring klarer vi rundt omkring og må erkende vi så ikke kan leve minimalistisk (havde vi nok heller ikke gjort alligevel).

Vi har jo alle forskellige tanker om hvad skaber en god barndom baseret på vores egen - for mig er det en prioritet at vi er tæt på alt, kan undvære bil i hverdagen, har penge til ferier hver år, teaterforestillinger, Og sikkert også en masse mere jeg ikke lige kan komme på, mens en have er en mindre prioritet selvom jeg ville elske det

Der er helt sikkert byer hvor det økonomisk er røv at købe hus...halvdelen af Sjælland, og de større byer som Århus, Aalborg osv.

Her i Midtjylland er det mange steder ikke et problem. Vi giver måske 2000 kr mere om måneden for at have hus på 160 kvm, udhus/garage på 400 kvm og grund på ca 1000 kvm. Og vi gik fra en snottet dårlig "lejlighed" dvs halvt hus, på ca 65 kvm. De sed sidste to tusinde er mega godt givet ud da det så virker  som en form for pensionsopsparing sendenet for at hælde pengene i et sort hul

Anmeld

21. januar 2014

san

Der er så meget dejligt frihed ved at bo i lejlighed .. Nå man har hus, er der have arbejde og vedligeholdes hele tiden... Men der er også frihed ved at bo i hus... Bor selv i hus, kunne dog gerne være forude havearbejde og alt det man skal lave  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.