Forkert termin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2014

VIPpigen

M (: skriver:

Min søn var skønnet meget stor, og derfor fik vi en ekstra skanning i uge 36+3 med henblik på evt plan om igangsættelse ved termin. 

Han kom senere samme dag og var meget mindre end skønnet, så det blev gudskelov ikke aktuelt. 

Præcis... Syntes hvertfald at det er ret sjældent vi hører om at kvinder herhjemme i Danmark føder 5+ kg babyer... Det kan jo være til fare for både mor og barn. Så ja, de laver nok vurderingen som du skriver i 36+, og efter 37+ kan de sætte i gang, da sutteteknik er udviklet der! og baby er klar.

Du er bare et bevis på at de netop holder øje med vores efterhånden større og større børn som kommer til verden... At han så også tog røven på alle og kom før tid, jamen så var han nok klar...

Jeg husker ikke hvad de vurderede Lilje til, bare at hun lå langt over gennemsnittet, og at den scanning de lavede i oktober viste at jeg skulle have termin midt november, istedet for start december... Så hun er vokset på at hun skulle være 2-3 uger ældre end hvad den oprindelige NF termin sagde... Store tøs... Håber ikke nummer 2 bliver ligeså stor, så skal ungen hives ud

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2014

Mille82

Jeg tror ikke man altid kan gå ud fra ens egen fødselsvægt og de børn man selv får. Både min mand og jeg har vejet under 3 kg ved fødslen, og vi har altså fået børn på over 4200g og 54-55 cm lange. Jeg havde også sat næsen op efter små babyer

Anmeld

17. januar 2014

FrkZier

Sisse Vinther skriver:

Ja. Jeg har sådan hele tiden haft på fornemmelsen at min termin er helt hen i skoven. Her er grunden:

Sidste menstruations første dag var d. 21/7. Jeg VED at sidst vi elskede inden menstruationen var ca. d. 18/7.
D. 4/8 siger min kæreste at han ønsker en pause, og vi holder en pause indtil sept. Vi begynder dog at ses og være seksuelt sammen igen i slutten af August.
Men jeg VED at vi ikke har dyrket sex mellem d. 21/7 og til slut august, da vi slet ikke så hinanden.

Og jeg har så hele tiden syntes at det hele gik så stærkt, og folk siger at babyen er så stor. Båder dem der skanner, læger på sygehuset og jordemoderen siger dette.
Men lægen er hårdnakket besluttet på at min termin er d. 7/5.

Nu har jeg så været til 2. jordemoderbesøg. Og babyen lå over både gennemsnittet og helt uden for kurven og normerne af et foster i uge 24. Til gengæld sagde min jordemoder at det var tilsvarende en i uge 27-28 hvilket jo vil passe med min beregning.

Så nu er jeg lidt bange for at der måske er sket en fejl men beregningen af min termin. Jeg kender ikke min cyklus da jeg har været på p-piller og er blevet gravid på disse, men jeg er så bange for at hvis jeg nu går over tid, og jeg så reelt set er længere henne end hvad lægen siger... Så vil jeg jo gå flere uger over tid end hvad sundt er, og det kan vel reelt set skade barnet...

MEN: min læge vil ikke lytte, han vil ikke engang se mig til samtale angående det. Og når jeg prøver at drøfte det med ham når jeg alligevel er derinde så afslår han.

What to do?

Da jeg var gravid med Isaak var han hele tiden og MEGET stor i forhold til hans 'alder' og JM snakkede også om om jeg evt. var længere henne fordi han hele tiden var en 3-4 uger 'større'.. men pludselig stagnerede det og han fulgte sin alder/størrelse og han kom ud 40+3 og vejede 3418g.
Det samme kan jo sagtens ske hos dig, eller måske du bare får en stor baby

Anmeld

17. januar 2014

De3Guldklumper

Du kan ikke gå ud fra din egen eller kærestens fødselsvægt. Hvert barn vokser individuelt sidst i graviditeten.

Jeg var f.eks kun 23 et eller andet gram. Kæresten lidt større.

Men har selv født børn på henholdsvis

3020
3612 og 4220 gram - så det kan ikke sammenlignes for så burde alle søskende jo også ha fødselsvægt tæt på hinanden hvis de har samme moder og fader.

Anmeld

17. januar 2014

Sisse Vinther

lineog4 skriver:

Til nakkefold måler de noget bestemt (tror det er hovedsomkreds og lårknogle men kan også være jeg husker forkert og det er til misdannelse, og det så er noget andet). Og det giver en meget præcis termin plus minus et par dage, fordi alle forstre burde (der er jo altid undtagelser der beviser reglen) følge samme kurve frem til det tidspunkt og derefter er det mere individuelt. Dvs. Når de har sat din termin til nakkefold er det alene baseret på de målinger og ikke mens eller andet. 

Alle mine børn har været store men de har dog aldrig sagt noget til nakkefold og jeg tror det er fordi der er alle børn plus minus lige store 

Ja, okay! Så er den nok bare gået amok med vokseværk

Anmeld

17. januar 2014

Sisse Vinther

VIPpigen skriver:

Altså havde min datter ventet til termin, så havde hun også været meget større end jeg var, og også min mand... Jeg syntes slet ikke man kan sammenligne sin egen, eller mandens fødselsvægt/længde til sine egne... Der er et gennemsnit på hvor stort en baby bliver, og ser man på det gennemsnit, så er det også eksploderet voldsomt igennem de sidste 20-30-40 år...

Men de laver en vurdering når du kommer omkring uge 37-38, med hvor stor baby er, og viser det sig h*n er meget stor, så får du ikke lov at gå tiden ud... Det har jeg hvertfald hørt, at så sætter de ofte en i gang.

Puha, det er jeg da glad for
Ville ikke have noget imod at gå tiden ud, men ville nok ikke bryde mig om det hvis det blev en så stor baby.

Vi skal til skanning d. 12/2 (vil være omkring uge 28 der) og så regner vi med at spørge efter vægt og længde, da vi aldrig har fået det at vide før. Bare at den var stor.

Anmeld

18. januar 2014

Aabye

Sisse Vinther skriver:

Puha, det er jeg da glad for
Ville ikke have noget imod at gå tiden ud, men ville nok ikke bryde mig om det hvis det blev en så stor baby.

Vi skal til skanning d. 12/2 (vil være omkring uge 28 der) og så regner vi med at spørge efter vægt og længde, da vi aldrig har fået det at vide før. Bare at den var stor.

Hvorfor ville du ikke bryde dig om hvis baby var stor?
Bare et spørgsmål

Jeg har selv fået to.. Den ældste var 3740 gram og 55 cm.. 
Min nr 2 blev skønnet til at veje 3600 (12 timer inden han var ude), men vejede 4635 gram.. Altså et helt kilo større end sin storebror, og også noget mere end jeg forventede. 

Til gengæld var jeg ikke bange for at "ødelægge" ham når han skulle have tøj på... Det var super lækkert.. 
Har en bekendt der fik en dreng for nyligt der kun vejer 2800 gram.. Og selvom jeg har 2 unger har jeg været så bange for at ødelægge ham når jeg holdte ham fordi han er så lille.. Det er lidt sjovt.. 

Anmeld

19. januar 2014

Sisse Vinther

Aabye skriver:

Hvorfor ville du ikke bryde dig om hvis baby var stor?
Bare et spørgsmål

Jeg har selv fået to.. Den ældste var 3740 gram og 55 cm.. 
Min nr 2 blev skønnet til at veje 3600 (12 timer inden han var ude), men vejede 4635 gram.. Altså et helt kilo større end sin storebror, og også noget mere end jeg forventede. 

Til gengæld var jeg ikke bange for at "ødelægge" ham når han skulle have tøj på... Det var super lækkert.. 
Har en bekendt der fik en dreng for nyligt der kun vejer 2800 gram.. Og selvom jeg har 2 unger har jeg været så bange for at ødelægge ham når jeg holdte ham fordi han er så lille.. Det er lidt sjovt.. 

Jo, men altså... Jordemoderen har skønnet babyen til at være klart til selv at sætte sig i bækkenet så jeg kan gå i fødsel omkring uge 34-36 HVIS den vokser med den samme fart som den hidtil har gjort.

så jeg tænker at hvis den skal blive derinde en måned ekstra, og vente til termin, selvom den er klar en måned før... Så kunne jeg nok godt leve med at den kom ud den måned før.

Anmeld

19. januar 2014

Levi&LilysMor

Sisse Vinther skriver:

Ja. Jeg har sådan hele tiden haft på fornemmelsen at min termin er helt hen i skoven. Her er grunden:

Sidste menstruations første dag var d. 21/7. Jeg VED at sidst vi elskede inden menstruationen var ca. d. 18/7.
D. 4/8 siger min kæreste at han ønsker en pause, og vi holder en pause indtil sept. Vi begynder dog at ses og være seksuelt sammen igen i slutten af August.
Men jeg VED at vi ikke har dyrket sex mellem d. 21/7 og til slut august, da vi slet ikke så hinanden.

Og jeg har så hele tiden syntes at det hele gik så stærkt, og folk siger at babyen er så stor. Båder dem der skanner, læger på sygehuset og jordemoderen siger dette.
Men lægen er hårdnakket besluttet på at min termin er d. 7/5.

Nu har jeg så været til 2. jordemoderbesøg. Og babyen lå over både gennemsnittet og helt uden for kurven og normerne af et foster i uge 24. Til gengæld sagde min jordemoder at det var tilsvarende en i uge 27-28 hvilket jo vil passe med min beregning.

Så nu er jeg lidt bange for at der måske er sket en fejl men beregningen af min termin. Jeg kender ikke min cyklus da jeg har været på p-piller og er blevet gravid på disse, men jeg er så bange for at hvis jeg nu går over tid, og jeg så reelt set er længere henne end hvad lægen siger... Så vil jeg jo gå flere uger over tid end hvad sundt er, og det kan vel reelt set skade barnet...

MEN: min læge vil ikke lytte, han vil ikke engang se mig til samtale angående det. Og når jeg prøver at drøfte det med ham når jeg alligevel er derinde så afslår han.

What to do?

Din egen læge fastsætter ikke din endelige termin, det gør de på sygehuset, så om han synes det eller ej, så skal han høre hvad de siger til scanningen 

Anmeld

19. januar 2014

Aabye

Sisse Vinther skriver:

Jo, men altså... Jordemoderen har skønnet babyen til at være klart til selv at sætte sig i bækkenet så jeg kan gå i fødsel omkring uge 34-36 HVIS den vokser med den samme fart som den hidtil har gjort.

så jeg tænker at hvis den skal blive derinde en måned ekstra, og vente til termin, selvom den er klar en måned før... Så kunne jeg nok godt leve med at den kom ud den måned før.

Jamen bare fordi baby sætter sig fast i bækkenet og stadig vokser meget er det ikke ens betydende med at man går i fødsel før..

Baby er jo ikke færdigbagt før uge 37.. Så det ville da være træls at føde i uge 35 f.eks.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.