Jeg vil være ærlig og sige at i år for første gang smed jeg hatten i ringen og søgte om julehjælp...
I år kunne jeg simpelthen ikke finde overskuddet til at få den lille mængde penge vi havde til at række til at vores søn kunne få en jul med rigtig julehygge...
Jeg søgte hos en privat som samlede ting forskellige steder fra og uddelte tingene mellem dem der søgte om hjælpen, her fik jeg mulighed for at kunne give vores søn 2 store gaver som jeg ellers havde opgivet at få fat på som han virkelig vil være glad for i MEGET lang tid...
Jeg søgte også hos frelsens hær om deres julehjælp med den økonomiske del af det, her skulle jeg indskrive hvad vi havde af indtægter og udgifter hver måned, blev ringet op fordi jeg havde glemt at dele nogle af de årlige udgifter til månedsudgifter, og var ærlig omkring hvad de forskellige poster stod for osv.
Som f.eks. at vores Falck abb. er til bilen, og at vores gældspost er så stor pga 2 lån hvoraf det ene er forbrugslån optaget på små beløb ad gangen i paniksituationer, og det andet er billånet der lige har haft sidste afdrag i denne måned...
Vi ville gerne sætte os så vi har råd til at få det hele til at løbe rundt på 2* KH, MEN den gæld vi har og de afdrag vi giver er sat efter at vi jo aldrig havde drømt om at kærestens job skulle miste kunden der stod for omkring 65-70% af deres indtægt og derfor havde brug for at skære ned kort tid efter hans ansættelse og at han så blev ansat et sted hvor de udskiftede cheferne med nogle der bare slet ikke havde forståelse for at man kun var et menneske så han røg helt ned med flaget og endte med sygemelding der førte til fyring...
Fremadrettet har vi lært lektien: vi har ikke heldet til at kunne få anden forsørgelse end KH så det er det vi udregner vores maxgrænse for udgifter udfra...
Jeg har det sådan lidt at jeg ville ikke tage imod hvis ikke jeg virkelig havde brug for det... har sagt nej de sidste 2 år hvor vi fik tilbudt at vi kunne søge om det pga vores lave indkomster og høje udgifter fordi jeg godt kunne klare at finde overblikket til at få spinket og sparet så vi var afsted hos min mor kort før jul og fik masser af mad mv. derfra med hjem, og sørgede for at vi var ved svigerfar selve juleaften og nytårsaften da han så gav maden...
Men i år ville jeg gerne selv prøve at lave familiejul herhjemme, hvor jeg stod for maden og vores søn rent faktisk fik gaverne på selve juleaften fremfor spredt henover december måned sådan lige hvornår vi kunne ses med de forskellige mennesker der har kunnet støtte os..
Så jeg ved godt det for nogen virker grådigt (åbenbart) at bede om hjælp når man ligger ned, og man regner med det rent faktisk er kompetente mennesker der sidder i den anden ende og vurderer ens ansøgning udfra hvem der har mest brug for hjælpen... det er jo ikke først til mølle efter hvad jeg har forstået.. De tager alle dem der har søgt og så er det udfra størst behov for hjælp de går dem igennem... regner da også stærkt med at de tjekker tallene man sender ind hvis det lyder helt hen i skoven...