Vi har lige været til middag hos mine forældre og der faldt snakken på juleaften. Vi har to børn på hhv. 3,9 år og næsten 16 mdr. og vi skal holde jul hos os. Begge børn bliver puttet kl. 18.00-18.30 og jeg havde ikke tænkt at vi skulle trække den særligt længe juleaften. Den lille KAN vi slet ikke trække, hun bliver så ked af det. Den store kan vi måske godt trække lidt. Jeg havde tænkt at vi skulle åbne julegaver til børnene inden maden og spise forret sammen, så kunne den yngste blive puttet, vi kunne spise hovedret og så kunne den store blive puttet, hvis hun var træt.
Nu til "problemet" - min mor synes at julen er børnenes fest og at de da selvfølgelig skal være med til at spise, så må vi voksne jo indrette os og spise det tidligere. Og det er jeg bare slet ikke enig i! Selvfølgelig skal de deltage, men jeg har ikke lyst til at være færdig med at spise kl. 19.00, jeg glæder mig til at vi voksne kan sidde og spise i ro og mag og tale sammen, noget som vi et eller andet sjældent gør når børnene er der, dels fordi der altid er et behov der skal opfyldes og dels fordi både farmor og mormor altid adlyder pigernes (især den stores) mindste vink, så de er næsten altid væk fra selskabet i et eller andet omfang. Nu er det jo heldigvis vores hjem og vores børn, så vi bestemmer, men jeg bliver altid lidt ramt når min mor siger sådan noget i den dur der.
Hvordan gør I andre juleaften?
Anmeld