Der er noget jeg ikke forstår!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2013

Glad Giraf

Rockertand skriver:

Hvorfor er det så lige nøjagtigt til januar, at han kommer videre i sit liv? Er det et tilfælde, at han har været på KH så længe og nu pludseligt har fundet ud af at ville læse - eller har den økonomiske trussel skubbet ham videre?

Fordi han aldrig har haft den store læselyst, men da han havde et sommerjob fandt han endeligt ud a$ hvad han gerne ville... derfor har han nu besluttet at gå efter det... og han bliver bedre stillet ved at have en uddannelse bag, og holdet starter til januar...

At det har nogle økonomiske fordele for os giver da list ekstra motivation ja...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2013

marloutti

Jeg svarer alligevel her, selvom jeg ikke er på KH, men det kunne jeg have været!

Jeg har været bygningsmaler i 17 år. Har ikke lavet andet siden jeg var 16, nu er jeg 34. Blev sygemeldt dec 12, da mine arme er slidt og jeg har meget ondt hver dag. Raskmeldt maj 13, uden arbejdsprøvning/virksomhedspraktik, men med en vurdering af at jeg sagtens kunne klare mig på det brede arbejdsmarked! Med de kriterier at jeg ikke længere kan male og heller ikke må have armbelastende arbejde.

Problemet for mig er så bare at ufaglærte jobs som oftest er fysisk hårde.

Nå, men hele problemet er jo så at i min a-kasse har de accepteret at jeg ikke kan være maler mere, men der må så ikke være én ting mere, jeg ikke kan. Hvis der er flere jobs, jeg ikke kan varetage, kan jeg ikke få dagpenge, som jeg har betalt til de sidste 17 år!

Derfor ville jeg ryge på KH, hvis min a-kasse vurderede at jeg var for syg til arbejde og kommunen har vurderet at jeg var for rask til at være syg!!! Ja, ikke nemt, når man ryger ned mellem to kasser! Man skal passe ind i de forskellige kasser, for at kunne få den rette hjælp.

Jeg var så, så heldig at der dukkede et deltidsjob op, lige da jeg blev arbejdsløs. Selvom det er mega hårdt for mine arme, bider jeg smerterne i mig og tager på arbejde de par dage om ugen, for det har jeg det bedre med. Hvis jeg kunne gøre rent også, så havde jeg også taget deltid rengøring, men altså så er jeg snart tilbage dertil, hvor jeg ligeså godt kan blive maler igen, for så smadrer jeg mine arme totalt!

Jeg har besluttet at tage en ny uddannelse, for jeg kan ikke klare at skulle være ufaglært resten af mit liv og have de hårde jobs, der bare ødelægger mine arme mere. Og jeg har altid haft et fag og været professionel og det vil jeg altså blive ved med, bare med noget andet. Det er selvfølgelig på su og alm elevløn, for jeg kan ikke blive voksenelev. Min kæreste har lagt lån om i SIT hus og lånt penge i det, så JEG kan få den uddannelse. Ellers ville jeg/vi aldrig kunne klare det.

Jeg føler, jeg har været heldig. Men det har også været en forfærdelig kamp, med jobcenter, a-kasse, job og aktivering. Jeg har følt mig som jaget vildt. Selvom jeg selv har fundet mit deltidsjob og har sørget for at få sat gang i ny uddannelse og søgt alle de job, jeg skal søge osv, så har det aldrig været godt nok til at tilfredsstille jobcentret.

Dét jeg egentlig vil sige, er vist at det på et splitsekund kan "gå galt" for alle og enhver! Sygdom er noget af det værste man kan komme ud for i det her samfund, hvor den overordnede fordom er, at alle kan arbejde hvis de vil! Det er efter min mening forfærdeligt at være så intolerant over for de svageste i samfundet.

Nå, men som sagt, er jeg jo heldig at jeg trods alt har kunnet klare mig selv. Det er bare ikke alle, der er så heldige at have de ressourcer, og derfor ender man nemt på KH, selvom man slet ikke vil!!

Jeg håber, det ikke blev for meget volapyk her!!

Anmeld

22. november 2013

Bertris

stjernehimmel skriver:

jo os på ungdomsuddannelse... ;.) det kan man i hvert fald nu

Du kan ikke få dagpenge efter endt gymnasiel uddannelse, eller hvis uddannelsen varede under 18 måneder, har lige undersøgt det for en uges tid side

Anmeld

22. november 2013

bøllen

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg spørger undrende og vil gerne blive klogere!

Men hvad er årsagerne til at I, der er på kontanthjælp, er det?

jeg spørger fordi jeg troede at kontanthjælp var en  midlertidig løsning?

Jeg spørger fordi jeg er splittet og tror jeg er uvidende. Min umiddelbare logik siger mig nemlig at alle mennesker med en smule fornuft oveni er medlem af en fagforening og en A-kasse og derfor burde være dagpenge-berettiget

Jeg spørger, fordi jeg tænker ved mig selv, at de mennesker, der er kronisk syge er på "sygepenge" eller på pension?

Og de, der er arbejdsløse og har opbrugt deres dagpenge men er arbejdsdygtige tager vel det arbejde/uddannelse/andre muligheder der er? - for der er arbejde (måske ikke den rette løn eller titel, men arbejdet er derude)!

Sådan er logikken i mit hoved, og i den forstand giver det rigelig god mening at KH er sat ned, da det skal være en midlertidig løsning og ikke en levevej (for det har samfundet bare ikke råd til, hvor end det gerne ville)

MEN... et eller andet sted i vores samfund må kæden være hoppet af - og det er der jeg tænker at I, der sidder på KH kan hjælpe med at udvide min horisont

For hvad er det jeg overser - hvad er det for skæbner, der sidder klemt fast i denne KH? 

Jeg vil gerne blive klogere på debatten og det bliver man bedst ved at spørge

Om I holder tonen pæn eller ej er mig sådan set lige meget, men jeg vil meget gerne lidt dybere ind under huden på lige præcis DE her spørgsmål, så hvis jeres kommentarer stikker heeelt i en anden retning, så må I gerne skrive dem et andet sted, så vi kan holde os lidt på sporet

Nu har jeg aldrig selv været på kontant hjælp men kunne være en af dem der kom det ufrivilligt pga af sygdom. Sagen er jo den, hvis man går sygemeldt Kan man få sygedagpenge i 52 uger derefter lukker kassen. Ved der er muligheder for at få dem forlænget men ved også RIGTIGT mange ryger på kontant hjælp fordi reglerne gør det umuligt at få dem forlænget. Og selv om du er medlem af en fagforening kan du ikke få dagpenge, da du skal stå til rådighed hvilken man ikke kan pga sygdom. Rigtig mange med kroniske smerter eller andet bliver fanget i systemet. 

Anmeld

22. november 2013

MorTil4<3

jeg er på KH , men har været det on off i flere år

jeg gik ud af 10 klasse for 9 år siden, gik så dirkete på smedeuddannelsen, men var en uddannelse jeg tog i skub fra min far, ikke en jeg selv ville, men gjorde det ..
jeg fuldførte den og blev udlært i 2009 .
men da min virksomhed jeg arbejde i gik konkurs 1 måned efter jeg blev udlært nåede jeg ikke at optjene de 3 måneders Dagpenge så jeg fik den højeste sats, jeg fik derfor kun lærlingedagpenge, dvs. knap 13000 kroner
men det var fint nok og jeg kunne leve på det, men da jeg var medlem af Dansk metal, skulle jeg betale 1300 om måneden i kontigent, jeg beholdte det dog.
men kort tid efter blev jeg gravid og fik så svær bækkenløsning at jeg ikke kunne komme ud i arbejde
så der var jeg sygemeldt, så var det barsel og da barslen sluttede kom jeg i arbejde i en butik som jeg elskede!!!
var der knapt et år da butikken fik ny chef, og han røvrendte mig direkte
jeg var kun på deltidskontakt, kunne ikke få mere, så mine timer røg længere og længere ned, til sidst arbejde jeg kun 15 timer om ugen ! det kunne jeg ikke leve på og måtte sige op.
fordi jeg sagde op fik jeg hug af min a kasse og så var det slut
de ville ikke hjælpe mig og så måtte jeg melde mig ud for at komme på KH ellers havde jeg ingen penge fået i flere måneder æv
jeg blev igen gravid på prævention og fik straks igen skred i bækkenet og blev sygemeldt
den yngste er nu 1 ½ år gammel.
da han blev 9 måneder og skulle i dagpleje kom jeg ud i kurser, praktiksteder og løntilskudperioder i flere butikker, jeg elskede de fleste steder og græd snot hver gang jeg måtte forlade dem med besked på at de ikke måtte ansætte
til sidst kom jeg ud i en fakta med 6 praktikanter!!! 6!!!! og det var altså ikke nogen stor butik ..
jeg tog fat i Chefen og spurgte direkte hvordan tingende hang sammen ?
hun sagde at de jo fik penge for at have folk som mig rendende, så self fik de så mange ind de måtte,..... WHAT!!
jeg var måløs og slået ned endnu en gang

så i samråd med min jobvejleder, besluttede vi at det skulle jeg ikke stå model mere til,
så nu er det besluttet at jeg skal starte HG
så får jeg butiksuddannelsen, og får forhåbentlig mere held ved så at have uddannelsen..
såå det starter jeg op til til januar ¨

så jeg har kæmpet for at komme ud af KH men jeg har ikke haft den store held desværre. var millimeter fra at komme i mesterlære i en kæmpe detail butik, men desværre måtte deres chef i sidste sekund sige nej pga økonomien i butikken
æv æv æv æv æv
men jeg holder mig stadig gode kontakt med dem, så HÅBER når jeg er færdig på HG at jeg så kan få lov at komme ud til dem

Anmeld

22. november 2013

Giraffen

bøllen skriver:

Nu har jeg aldrig selv været på kontant hjælp men kunne være en af dem der kom det ufrivilligt pga af sygdom. Sagen er jo den, hvis man går sygemeldt Kan man få sygedagpenge i 52 uger derefter lukker kassen. Ved der er muligheder for at få dem forlænget men ved også RIGTIGT mange ryger på kontant hjælp fordi reglerne gør det umuligt at få dem forlænget. Og selv om du er medlem af en fagforening kan du ikke få dagpenge, da du skal stå til rådighed hvilken man ikke kan pga sygdom. Rigtig mange med kroniske smerter eller andet bliver fanget i systemet. 

ja jeg synes også jeg fornemmer at systemet fejler gevaldigt der især hvis det er pga manglende ressourcer, manglende tid eller evne til at sætte folk i de rigtige "kasser"

Anmeld

22. november 2013

bøllen

Giraffen skriver:

ja jeg synes også jeg fornemmer at systemet fejler gevaldigt der især hvis det er pga manglende ressourcer, manglende tid eller evne til at sætte folk i de rigtige "kasser"

Tror desværre ikke det er nogen af delene men den måde reglerne er i systemet . Problemet er jo at vi skal passe i kasser og hvis man ikke gør det er man på spanden. Og som sygemeldt er du fanget i systemet 

Anmeld

22. november 2013

Bell'star

lineog4 skriver:

Er du sikker på du ikke får barselsdagpenge selvom du er på kontanthjælp? Spørger kun fordi, de jeg kender på kontanthjælp nu får barselsdagpenge og ikke kontanthjælp i barslen, og fx tæller barslen heller ikke i de to år man kan være på dagpenge

Ja, det er jeg sikker på jeg ikke gør, jeg har snakket med dem om det, og der er intet at gøre, da jeg er på kontanthjælp og ikke barselsdagpenge.. Desværre

Anmeld

22. november 2013

Aabye

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg spørger undrende og vil gerne blive klogere!

Men hvad er årsagerne til at I, der er på kontanthjælp, er det?

jeg spørger fordi jeg troede at kontanthjælp var en  midlertidig løsning?

Jeg spørger fordi jeg er splittet og tror jeg er uvidende. Min umiddelbare logik siger mig nemlig at alle mennesker med en smule fornuft oveni er medlem af en fagforening og en A-kasse og derfor burde være dagpenge-berettiget

Jeg spørger, fordi jeg tænker ved mig selv, at de mennesker, der er kronisk syge er på "sygepenge" eller på pension?

Og de, der er arbejdsløse og har opbrugt deres dagpenge men er arbejdsdygtige tager vel det arbejde/uddannelse/andre muligheder der er? - for der er arbejde (måske ikke den rette løn eller titel, men arbejdet er derude)!

Sådan er logikken i mit hoved, og i den forstand giver det rigelig god mening at KH er sat ned, da det skal være en midlertidig løsning og ikke en levevej (for det har samfundet bare ikke råd til, hvor end det gerne ville)

MEN... et eller andet sted i vores samfund må kæden være hoppet af - og det er der jeg tænker at I, der sidder på KH kan hjælpe med at udvide min horisont

For hvad er det jeg overser - hvad er det for skæbner, der sidder klemt fast i denne KH? 

Jeg vil gerne blive klogere på debatten og det bliver man bedst ved at spørge

Om I holder tonen pæn eller ej er mig sådan set lige meget, men jeg vil meget gerne lidt dybere ind under huden på lige præcis DE her spørgsmål, så hvis jeres kommentarer stikker heeelt i en anden retning, så må I gerne skrive dem et andet sted, så vi kan holde os lidt på sporet

Jeg var på kontanthjælp da jeg uventet blev gravid og måtte droppe ud af mit studie da jeg var så syg at jeg ikke kom ud af sengen de første 5 mdr.. Da alt mit opkast og voldsom kvalme osv så endelig stoppede gik der ikke lang tid før jeg blev sygemeldt med voldsom bækkenløsning i stedet..

Jeg er nu startet op på studie igen, men har måtte starte helt forfra, men sådan er det jo.. 

Anmeld

22. november 2013

Celine89

Giraffen skriver:

ja se så begynder det at ligne noget med "huller" i systemet

for hvis kh er en midlertidig løsning inden job - en ordning, der blev lavet, da der var masser af job! - så har vi jo et gevaldigt problem hvis jobbene ikke er der.

Så staten burde måske i virkeligheden lave flere arbejdspladser, for at få bugt med kh-problematikken

Jeg har ikke læst hele tråden, så jeg ved ikke, om andre har kommenteret på dette.

Efter min mening, er lige præcis dette en meget stor del af Danmarks problem - at staten sparer og sparer og derfor nedlægger enormt mange arbejdspladser i en situation, hvor det er dødsvært at få arbejde i forvejen.

Når det er krisetider, skal staten ikke spare, men det har desværre været krisepolitikken i hele EU. Helt hen i vejret, hvis du spørger mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.