Der er noget jeg ikke forstår!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Mor og meget mere skriver:

Dette er ikke et angreb, men en undren: Skrev du ikke i forgårs, at du var flere hundrede ansøgninger bagud, og at du havde været for slap til at søge? 

- Jeg kan nok godt sætte mig ind i, at man kan køre træt i at søge, og at det kan synes uoverskueligt, men er man ikke forbandet nødt til at være på dupperne hele tiden for at gøre sig håb om at komme ud af suppedasen? 

jo det er rigtigt at jeg skrev at jeg var langt bagud, men ikke desto mindre så har der altså været årsager i privatlivet, der har gjort at jeg ikke har fået det gjort... orkede ikke at sidde og skrive det hele, da jeg stadig selv lidt benægtede hvor slemt det egentlig har været... men efter at være brudt grædende sammen foran min sagsbehandler, og oplevet hende målløs, både over at jeg overhovedet havde fået jobsøgt, og også stadig prøvede at finde job, ja så har jeg indset det selv også...

og jeg fandt helt selv alle dem jeg sendte til, da der jo ikke lige var nogen hjælp ellers at hente med ideer...

jeg er kørt død i at jobsøge, jeg opgav håbet om at få et job for nok snart 2½ års tid siden...

efter at have sendt omkring 5 ansøgninger afsted 3 dage om ugen i 2 år uden så meget som et eneste positivt svar...

jeg har været på flere jobsøgningskurser end jeg kan tælle, haft jobcoach på også og lige lidt har det hjulpet...

og ingen kan rigtig sætte fingeren på hvad der er galt med mine ansøgninger eller mit C.V.... får altid kun ros for min opfindsomhed og layout af mine ting når jeg er til jobsøgningskurserne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2013

tioyv

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg spørger undrende og vil gerne blive klogere!

Men hvad er årsagerne til at I, der er på kontanthjælp, er det?

jeg spørger fordi jeg troede at kontanthjælp var en  midlertidig løsning?

Jeg spørger fordi jeg er splittet og tror jeg er uvidende. Min umiddelbare logik siger mig nemlig at alle mennesker med en smule fornuft oveni er medlem af en fagforening og en A-kasse og derfor burde være dagpenge-berettiget

Jeg spørger, fordi jeg tænker ved mig selv, at de mennesker, der er kronisk syge er på "sygepenge" eller på pension?

Og de, der er arbejdsløse og har opbrugt deres dagpenge men er arbejdsdygtige tager vel det arbejde/uddannelse/andre muligheder der er? - for der er arbejde (måske ikke den rette løn eller titel, men arbejdet er derude)!

Sådan er logikken i mit hoved, og i den forstand giver det rigelig god mening at KH er sat ned, da det skal være en midlertidig løsning og ikke en levevej (for det har samfundet bare ikke råd til, hvor end det gerne ville)

MEN... et eller andet sted i vores samfund må kæden være hoppet af - og det er der jeg tænker at I, der sidder på KH kan hjælpe med at udvide min horisont

For hvad er det jeg overser - hvad er det for skæbner, der sidder klemt fast i denne KH? 

Jeg vil gerne blive klogere på debatten og det bliver man bedst ved at spørge

Om I holder tonen pæn eller ej er mig sådan set lige meget, men jeg vil meget gerne lidt dybere ind under huden på lige præcis DE her spørgsmål, så hvis jeres kommentarer stikker heeelt i en anden retning, så må I gerne skrive dem et andet sted, så vi kan holde os lidt på sporet

Min kæreste er på KH fordi hans dagpenge udløb, han har brugt sin dagpengeperiode på og tage en uddannelse, men har ikk kunne finde et job, han har også forsøgt og finde eb læreplads så han kunne udbygge sin uddannelse, men der har han fået af vide at han er overkvalificeret til stillingen, så er det sgu ikke ret nemt. Han har søgt ind på en anden uddannelse som han heldigvis skal starte på d 20/1, så det er kun i 20 dage jeg skal forsørge ham. Han kan få su under uddannelsen og tage forhøjet su lån, så kan vi overleve uden at huset ryger på tvang.

Anmeld

21. november 2013

Mother-love

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg spørger fordi jeg er splittet og tror jeg er uvidende. Min umiddelbare logik siger mig nemlig at alle mennesker med en smule fornuft oveni er medlem af en fagforening og en A-kasse og derfor burde være dagpenge-berettiget

Jeg spørger, fordi jeg tænker ved mig selv, at de mennesker, der er kronisk syge er på "sygepenge" eller på pension?

Og de, der er arbejdsløse og har opbrugt deres dagpenge men er arbejdsdygtige tager vel det arbejde/uddannelse/andre muligheder der er? - for der er arbejde (måske ikke den rette løn eller titel, men arbejdet er derude)!

Sådan er logikken i mit hoved, og i den forstand giver det rigelig god mening at KH er sat ned, da det skal være en midlertidig løsning og ikke en levevej (for det har samfundet bare ikke råd til, hvor end det gerne ville)

MEN... et eller andet sted i vores samfund må kæden være hoppet af - og det er der jeg tænker at I, der sidder på KH kan hjælpe med at udvide min horisont

For hvad er det jeg overser - hvad er det for skæbner, der sidder klemt fast i denne KH? 

Om I holder tonen pæn eller ej er mig sådan set lige meget, men jeg vil meget gerne lidt dybere ind under huden på lige præcis DE her spørgsmål, så hvis jeres kommentarer stikker heeelt i en anden retning, så må I gerne skrive dem et andet sted, så vi kan holde os lidt på sporet

Jeg er på kh fordi jeg for 3 år siden fik et piskesmæld. Og er kronisk syg idag. Jeg kom på sygedagpenge. Og da de udløb overgik jeg til kh. Og her sidder jeg så fast fordi de ikke ved hvad de skal stille op med mig.
Jeg skal igang med min 4. Arbejdsprøvning inden længe. Jeg presser selv på. For at komme videre i systemet. Og min sagbehandler undre sig over jeg presser på for at komme videre. Men jeg har bare ikke lyst til at være i det system. Men uanset hvad jeg gør så kommer jeg ikke videre.

Anmeld

21. november 2013

mariamiss6

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Et ultra kort svar kunne være, at det kan være den slags skæbner, som er så syge rent psykisk at de ikke kan passe et helt almindeligt arbejde, uanset hvilket det måtte være, fordi de hverken kan huske fra tud til røv, eller holde styr på hvad der er op og ned på dem selv, og altså derfor heller ikke få udfyldt og afleveret diverse papirer til tiden som NOGEN gange kan gøre at man ikke er på lige nøjagtig kontanthjælp. 
Den slags mennesker kan nemlig ikke få hjælp. I hvert fald ikke hvis det er voksne mennesker. OG det er mennesker på kontanthjælp jo ofte.... På papiret i hvert tilfælde....

Det står dog klart at man selvfølgelig kan få hjælp, hvis man står med en løkke om halsen. Men så skal man så også bare lige være klar over at man skal kunne bære diverse trusler om at få fjernet børn og så videre fordi man kan jo ingenting, du er intet værd, og nu skal vi nok fikse dig, hvis vi gider, men først skal du lige igennem denne her undersøgelse og en milliard mere, og i mellemtiden vil vi altså behandle dig som om du ikke fejler noget som helst.

Hvis man ikke har råd til at få hjælp, ved egen hjælp. Eller på anden måde overskud til bare at gøre  noget så er det satmer svært at bevæge sig fremad, især i et system som IKKE er indrettet til at gøre ist bedste for at hjælpe dig videre der hvor du KAN komme videre. 

Og har man ikke en diagnose er man jo bare hypokonder, for diagnoser det er da sådan noget der falder ned fra skyerne, og giver grønt lys for alle mulige andre former for "løn" end kontanthjælp. 

Nåh, men faldt diagnosen ikke ned fra skyerne, så sender vi jo bare de her "slet-ikke-syge-mennesker" ud i verden for at udføre diverse slavejobs, som aaaaalle og enhver jo kan gøre med lukkede øjne, for det er HELT sikkert noget der styrker selvtilliden. Især hvis arbejdsgiver bagefter siger 'desværre, vi kan sgu ikke bruge syge mennesker her hvis vi selv skal betale for dig'.

Og bedst som den syge tænker 'okay, jeg alder som ingenting, jeg har det vel så meget bedre end så mange andre, måske skulle jeg bare kæde mig skide lækkert, tage det store venlige smil på, og smutte til den skide fest/familietamtam' Så sidder man netop der, med det store smil på, fordi man havde held til, om ikke andet, at gemme det virkelige liv lidt i skuffen der hjemme, og så sidder der gudhjælpemig folk og siger 'nåh, men du ser da ikke syg ud, kunne du ikke bare..........' Så kan man nemlig lige forklare det endnu engang....

OG for at sætte prikken over i'et, skal man huske at forklare det til samtlige af de sagsbehandlere du kan nå igennem på x antal måneder/år..... For sådan nogle sagsbehandlere sidder nemlig ikke på samme pind ret længe. Og bedst som du møder en du glad for og har god kemi med, sker der noget i dit eget liv, så du IGEN får ny sagsbehandler, fordi nu tilhører du jo en helt anden gruppe......

Seriøst. Det der med sygdom, kronisk eller ej, og om det er fysisk eller psykisk, og hvor man får sine penge fra. Det er simpelthen bare ikke let. Og ja, selvfølgelig er der jobs hvis man ikke er kræsen. Men så er der også bare de mennesker som ingen vil have.... 

Sig hej til mig  

Sorry, det blev sgu ikke rigtig kort vel... Nå, men det var heller ikke for at hakke på dig, det var egentlig kun fordi jeg ikke har tålmodighed til den fine pyntede indpakkede og udpenslede version. For der er SÅ super vildt mange lag i det der, og hvert eneste menneske har sine grunde til hvorfor det går sådan eller sådan for dem, og ingen bør stå til ansvar over for hele landet.

Hvis mit indlæg er volapyk, så se blot bort fra det, for jeg orker nemlig faktisk ikke udpensle det mere. Det er blot en blanding af personlige oplevelser, og hvordan jeg har set andre folk blive behandlet og kastet rundt i systemet....

Anmeld

22. november 2013

Bell'star

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg skulle have været færdiguddannet folkeskolelærer i sommers, perfekt timing med at jeg var gravid og skulle føde til august.
Men desværre dumpede jeg én eksamen, der gjorde at jeg så ikke blev færdig alligevel (en eksamen fra at være færdig og dermed dagpengeberettiget)

Reeksamen lå først efter jeg havde født, og havde derfor ikke mulighed (/ overskud til at gå op til en eksamen jeg Een gang var dumpet,men nu med et spædbarn at tage højde for også)
Da jeg kun mangler den ene eksamen for at være færdiguddannet, er jeg ikke berettiget til barselsklip, da jeg mangler en for lille procentdel af min uddannelse.

Jeg stod derfor pludselig som højgravid i en situation, hvor jeg helt uventet ikke kunne få nogen penge i min barsel andre steder fra, end ved K-hjælp, indtil jeg til juni 14' kan tage den næste reeksamen der er, og dermed blive færdiguddannet og dagpengeberettiget - indtil jeg forhåbentlig hurtigt finder et job som lærer.

For mig ER det altså en midlertidig løsning, da jeg ingen anden udvej har for at forsørge os og vores søn i min barsel - men det viser sig jo så nu - med den nye reform - at jeg heller ikke her har ret til K-hjælp mere fra 1/1. På trods af at jeg er på barsel med en 4 mdr gammel baby på det tidspunkt.
Det er de fuldstændig iskolde overfor, det er ikke deres problem, barsel bliver ikke anset for noget der skal tages hensyn til i den nye reform.

Jeg står nu altså i den situation, at min skole slet ikke HAR nogen reeksamen før til juni, jeg HAR derfor ingen mulighed for at blive færdig før der, og har derfor ingen anden mulighed for indkomst end K-hjælp indtil da.

Jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt, at jeg skal aflevere min 4 mdr. Gamle søn i en institution, og lade "upersonlige" pædagoger stå for omsorg, kærlighed og pleje af den lille fyr, for at jeg kan tage mig et midlertidig job et sted, for at skaffe mad på bordet i det halve år jeg har brug for K-hjælp.
(Og hvem vil iøvrigt ansætte en nybagt mor kun for en midlertidig periode!?)

Jeg synes simpelthen ikke det er fair, at jeg ikke kan få den lille smule hjælp jeg har brug for i det halve år jeg har brug for det.
JEg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt, at hustande hvor BEGGE parter er på K-hjælp pr 1/1 får flere penge udbetalt end vi gør her, hvor min kæreste rent faktisk bidrager til samfundet - det skal vi så staffes for her, mens andre hustande,fordi INGEN der bidrager til samfundet, kan slippe uberørte over den nye reform!?

Det var langt, men er virkelig forarget - og ked af det over vores situation, og at de bare er så iskolde, når de nu sort på Hvidt kan se min situation, og at den er midlertig og eneste udvej indtil næste mulige reeksamen..

Anmeld

22. november 2013

Bshizzle

Giraffen skriver:

... ang kontanthjælpen

Jeg har været i KH systemet i SÅ mange år nu.. 

Og jeg har en kronisk sygdom efter et uheld i 2008. 

Jeg har aldrig været i fast arbejde (gået meget i skole) 

Men kommunen vil helst ikke ha jeg skal søge pension, eftersom jeg selv kæmper med at komme i job igen, ved at træne hver uge. 

Så jeg har ikke haft andre muligheder..

Min levevej kan jeg jo så ikke ændre på pt 

Anmeld

22. november 2013

Rockertand

Glad Giraf skriver:

Min kæreste er på kh og har været det længe desværre, han starter uddannelse til januar, men han blev i sin tid fyret pga nedskæringer og har ikk fundet noget nyt...

Og vil lige sige at jobbene ikke bare ER der... de seneste tal viser at der pr 1 ledigt job er 17!! arbejdsløse... Job hænger ikke på træerne desværre...

Hvorfor er det så lige nøjagtigt til januar, at han kommer videre i sit liv? Er det et tilfælde, at han har været på KH så længe og nu pludseligt har fundet ud af at ville læse - eller har den økonomiske trussel skubbet ham videre?

Anmeld

22. november 2013

lineog4

Bell'star skriver:

Jeg skulle have været færdiguddannet folkeskolelærer i sommers, perfekt timing med at jeg var gravid og skulle føde til august.
Men desværre dumpede jeg én eksamen, der gjorde at jeg så ikke blev færdig alligevel (en eksamen fra at være færdig og dermed dagpengeberettiget)

Reeksamen lå først efter jeg havde født, og havde derfor ikke mulighed (/ overskud til at gå op til en eksamen jeg Een gang var dumpet,men nu med et spædbarn at tage højde for også)
Da jeg kun mangler den ene eksamen for at være færdiguddannet, er jeg ikke berettiget til barselsklip, da jeg mangler en for lille procentdel af min uddannelse.

Jeg stod derfor pludselig som højgravid i en situation, hvor jeg helt uventet ikke kunne få nogen penge i min barsel andre steder fra, end ved K-hjælp, indtil jeg til juni 14' kan tage den næste reeksamen der er, og dermed blive færdiguddannet og dagpengeberettiget - indtil jeg forhåbentlig hurtigt finder et job som lærer.

For mig ER det altså en midlertidig løsning, da jeg ingen anden udvej har for at forsørge os og vores søn i min barsel - men det viser sig jo så nu - med den nye reform - at jeg heller ikke her har ret til K-hjælp mere fra 1/1. På trods af at jeg er på barsel med en 4 mdr gammel baby på det tidspunkt.
Det er de fuldstændig iskolde overfor, det er ikke deres problem, barsel bliver ikke anset for noget der skal tages hensyn til i den nye reform.

Jeg står nu altså i den situation, at min skole slet ikke HAR nogen reeksamen før til juni, jeg HAR derfor ingen mulighed for at blive færdig før der, og har derfor ingen anden mulighed for indkomst end K-hjælp indtil da.

Jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt, at jeg skal aflevere min 4 mdr. Gamle søn i en institution, og lade "upersonlige" pædagoger stå for omsorg, kærlighed og pleje af den lille fyr, for at jeg kan tage mig et midlertidig job et sted, for at skaffe mad på bordet i det halve år jeg har brug for K-hjælp.
(Og hvem vil iøvrigt ansætte en nybagt mor kun for en midlertidig periode!?)

Jeg synes simpelthen ikke det er fair, at jeg ikke kan få den lille smule hjælp jeg har brug for i det halve år jeg har brug for det.
JEg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt, at hustande hvor BEGGE parter er på K-hjælp pr 1/1 får flere penge udbetalt end vi gør her, hvor min kæreste rent faktisk bidrager til samfundet - det skal vi så staffes for her, mens andre hustande,fordi INGEN der bidrager til samfundet, kan slippe uberørte over den nye reform!?

Det var langt, men er virkelig forarget - og ked af det over vores situation, og at de bare er så iskolde, når de nu sort på Hvidt kan se min situation, og at den er midlertig og eneste udvej indtil næste mulige reeksamen..

Er du sikker på du ikke får barselsdagpenge selvom du er på kontanthjælp? Spørger kun fordi, de jeg kender på kontanthjælp nu får barselsdagpenge og ikke kontanthjælp i barslen, og fx tæller barslen heller ikke i de to år man kan være på dagpenge

Anmeld

22. november 2013

Annette A

Som 22-årig kom jeg på konathjælo fordi jeg slet ikke kunne finde ud af mit liv. (kompliceret at forklare ) og det var jeg i 5 år hvoraf de 3 år kaldtes forrevalidering men som var kontanthjælpydelse hvor jeg kunne tage en fuld HF for at kvalificere mig til en videregående uddannelse. Dernæst kom jeg på revalidering mens jeg tog min bacheloruddannelse som jeg færdiggjorde for snart 2 år siden. På det studie meldte jeg mig ind i en fagforening og a-kasse for at optjene ret til dagpenge for da jeg intet arbejde havde haft førhen havde jeg ikke ret til det førhen. Systemet så ingen anden løsning end at sørge for at jeg fik en uddannelse på revalidering pga min baggrund.

Kender andre idag der er på kontanthjælp fordi de ikke kan finde ud af at varetage et arbejde af diverse årsager og fordi systemet ligesom har opgivet dem. Så det er en langvarig ydelse for nogen desværre men kender da også nogen der bare lige har haft et par måneder på kontanthjælp og så er kommet videre i systemet.

Anmeld

22. november 2013

SHERO

Jeg kom ikke ind på mit studie K sommers grundet en fejl fra den skole jeg havde taget men hf, som jeg blev færdig med i sommers, fandt mig et sommerferie job jeg kunne have mellem studierne, de ville ikke ansætte mig længere da jeg er gravid, forståelig nok. Nu har jeg termin til feb. Og tager så kortere barsel for at starte på
studie til sommer.
Så her er det midlertidigt. Men kender flere der er låst i systemet pga sygdom som har fået afslag på pension, som før ville være givet uden at blinke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.