Der er noget jeg ikke forstår!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.760 visninger
50 svar
36 synes godt om
21. november 2013

Giraffen

... ang kontanthjælpen

Jeg spørger undrende og vil gerne blive klogere!

Men hvad er årsagerne til at I, der er på kontanthjælp, er det?

jeg spørger fordi jeg troede at kontanthjælp var en  midlertidig løsning?

Jeg spørger fordi jeg er splittet og tror jeg er uvidende. Min umiddelbare logik siger mig nemlig at alle mennesker med en smule fornuft oveni er medlem af en fagforening og en A-kasse og derfor burde være dagpenge-berettiget

Jeg spørger, fordi jeg tænker ved mig selv, at de mennesker, der er kronisk syge er på "sygepenge" eller på pension?

Og de, der er arbejdsløse og har opbrugt deres dagpenge men er arbejdsdygtige tager vel det arbejde/uddannelse/andre muligheder der er? - for der er arbejde (måske ikke den rette løn eller titel, men arbejdet er derude)!

Sådan er logikken i mit hoved, og i den forstand giver det rigelig god mening at KH er sat ned, da det skal være en midlertidig løsning og ikke en levevej (for det har samfundet bare ikke råd til, hvor end det gerne ville)

MEN... et eller andet sted i vores samfund må kæden være hoppet af - og det er der jeg tænker at I, der sidder på KH kan hjælpe med at udvide min horisont

For hvad er det jeg overser - hvad er det for skæbner, der sidder klemt fast i denne KH? 

Jeg vil gerne blive klogere på debatten og det bliver man bedst ved at spørge

Om I holder tonen pæn eller ej er mig sådan set lige meget, men jeg vil meget gerne lidt dybere ind under huden på lige præcis DE her spørgsmål, så hvis jeres kommentarer stikker heeelt i en anden retning, så må I gerne skrive dem et andet sted, så vi kan holde os lidt på sporet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2013

Glad Giraf

Min kæreste er på kh og har været det længe desværre, han starter uddannelse til januar, men han blev i sin tid fyret pga nedskæringer og har ikk fundet noget nyt...

Og vil lige sige at jobbene ikke bare ER der... de seneste tal viser at der pr 1 ledigt job er 17!! arbejdsløse... Job hænger ikke på træerne desværre...

Anmeld

21. november 2013

Troldemommi

Glad Giraf skriver:

Min kæreste er på kh og har været det længe desværre, han starter uddannelse til januar, men han blev i sin tid fyret pga nedskæringer og har ikk fundet noget nyt...

Og vil lige sige at jobbene ikke bare ER der... de seneste tal viser at der pr 1 ledigt job er 17!! arbejdsløse... Job hænger ikke på træerne desværre...

dette er ikke et angreb blot et spørgsmål men

hvorfor var din kæreste ikke medlem af en a-kasse så han derfor kunne modtage dagpenge?

Monica

Anmeld

21. november 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Min kæreste er på KH da han ikke kunne få forlænget sine sygedagpenge pga den behandling han fik ikke blev betragtet som behandling af den kommune vi boede i... og når du først en gang har fået afslag og kommunen har fået ret i ankeklagenævnet så er der ikke mere du kan stille op andet end at være lykkelig for at du ikke var så "uheldig" at få erstatning for tabt arbejdsevne eller lignende for så ville du ikke kunne få KH førend det hele var brugt op først.

Jeg er medlem af en A-kasse og har været ledig i 4 år + 1 års barsel... du må da meget gerne se om du kan finde mig et job  helst gerne inden d. 23/06-14 hvor jeg skal på KH ellers... for det er endnu ikke lykkedes til trods for at jeg sad i forgårs og sendte til over 70 virksomheder og ellers også jobsøger så snart der er noget som helst jeg ville kunne bare halvdelen af...

jeg er uddannet kontor med administration men har også meget erfaring med butik fra forskellige detailhandelsområder... dog søger butikkerne jo oftest børn da det er halv pris for samme arbejde og kontorerne ser gerne man har en længere uddannelse eller mange års erfaring indenfor et meget specifikt felt...

jeg ville gerne tage en uddannelse men er altså nødt til også at sørge for at vi kan betale vores regninger så kan ikke bare hoppe over på SU...

Min kæreste nåede ikke at være ansat længe nok til at selvom vi havde haft råd til hans branches a-kasse at ville få noget ud af det...

jeg søger som sagt ALT hvad jeg overhovedet kan.. er lige pt igang med at søge ALLE forretninger i mit lokalområde uopfordret med håbet om at de vil give mig juleassistancejobs hvor det kan være i virksomhedspraktik i 4 uger eller løntilskud i op til 3 mdr.

Det ville være det antal timer min nuværende udbetaling ville dække ved en alm. løn jeg skulle arbejde i den periode, og INGEN optjening af hverken ferie eller pension eller dagpengetimer i perioden...

Anmeld

21. november 2013

UnderStjernerne

Lige en kommentar ift. "bare" at finde et arbejde:

Min forlovede var på dagpenge indtil hun fandt job (et job, hun fik via en kammerat - det var ikke opslået og virksomheden manglede heller ikke personale. Det var ren vennetjeneste). Under hendes dagpenge periode skulle hun gå til noget aktivering/job-klargøring på kommunen. Her opfordrede kommunens ansatte samtlige unge mennesker at søge job i udlandet (min kæreste fik f.eks foreslået Island), for der var ikke job og plads til de unge ufaglærte i Danmark.

Det var altså kommunen, dvs dem, der skal hjælpe folk med at finde job, der sagde sådan. Så det er ikke "bare lige". Jeg synes personligt det er skræmmende at man opfordres til at forlade landet, fordi kommunerne heller ikke kan finde de jobs, de så gerne vil have vi alle skal have.

Anmeld

21. november 2013

Giraffen

Wampires skriver:

Min kæreste er på KH da han ikke kunne få forlænget sine sygedagpenge pga den behandling han fik ikke blev betragtet som behandling af den kommune vi boede i... og når du først en gang har fået afslag og kommunen har fået ret i ankeklagenævnet så er der ikke mere du kan stille op andet end at være lykkelig for at du ikke var så "uheldig" at få erstatning for tabt arbejdsevne eller lignende for så ville du ikke kunne få KH førend det hele var brugt op først.

Jeg er medlem af en A-kasse og har været ledig i 4 år + 1 års barsel... du må da meget gerne se om du kan finde mig et job  helst gerne inden d. 23/06-14 hvor jeg skal på KH ellers... for det er endnu ikke lykkedes til trods for at jeg sad i forgårs og sendte til over 70 virksomheder og ellers også jobsøger så snart der er noget som helst jeg ville kunne bare halvdelen af...

jeg er uddannet kontor med administration men har også meget erfaring med butik fra forskellige detailhandelsområder... dog søger butikkerne jo oftest børn da det er halv pris for samme arbejde og kontorerne ser gerne man har en længere uddannelse eller mange års erfaring indenfor et meget specifikt felt...

jeg ville gerne tage en uddannelse men er altså nødt til også at sørge for at vi kan betale vores regninger så kan ikke bare hoppe over på SU...

Min kæreste nåede ikke at være ansat længe nok til at selvom vi havde haft råd til hans branches a-kasse at ville få noget ud af det...

jeg søger som sagt ALT hvad jeg overhovedet kan.. er lige pt igang med at søge ALLE forretninger i mit lokalområde uopfordret med håbet om at de vil give mig juleassistancejobs hvor det kan være i virksomhedspraktik i 4 uger eller løntilskud i op til 3 mdr.

Det ville være det antal timer min nuværende udbetaling ville dække ved en alm. løn jeg skulle arbejde i den periode, og INGEN optjening af hverken ferie eller pension eller dagpengetimer i perioden...

Hvad med rengøring? eller kassedame? jeg ved godt det på ingen måde er drømmen! men i sin essens burde ens 37 timer/uge job som arbejdsløs vel være at finde et nyt job?

det burde også kunne betale sig at sidde med det største øv-job og stadig tjene mere end kh?

Men jeg kan godt se det er en kæmpe udfordring hvis man gøre hvad man kan for at finde et job - men jeg tænker bare, at der er forskel på at gøre alt og så på at gøre ALT?

man kan søge at starte egen virksomhed, man kan blive privat dagplejer, man kan blive taxa-chauffør, tlf-sælgere er også ofte et job der er til at få fat på

jeg tænker bare - set i det helt store perspektiv og alle drømme og ambitioner til side, så bør det vel være muligt?

igen - jeg dømmer ikke, jeg undrer mig, som én der ikke kan finde ud af om jeg bare IKKE giver op eller om jeg har været afsindig heldig (jeg har aldrig været arbejdsløs nemlig - men har ofte skulle finde nyt job pga flytning, eller at virksomheden flyttede til en anden by)

Anmeld

21. november 2013

Glad Giraf

Monica P skriver:

dette er ikke et angreb blot et spørgsmål men

hvorfor var din kæreste ikke medlem af en a-kasse så han derfor kunne modtage dagpenge?

Monica

Tager det skam ikk som et angreb, er bare ikke den bedste til at huske smileyer

Jamen fordi det er MEGA dyrt, og fordi på baggrund af den løn han havde ville han ikke få mere udbetalt på dagpenge end på kontanthjælp... Ja det er måske ikke sådan man bør tænke, men når der ikk er så mange penge i kassen i forvejen bruger man ikke 500-1000kr x 2 på a-kasse

Anmeld

21. november 2013

Giraffen

UnderStjernerne skriver:

Lige en kommentar ift. "bare" at finde et arbejde:

Min forlovede var på dagpenge indtil hun fandt job (et job, hun fik via en kammerat - det var ikke opslået og virksomheden manglede heller ikke personale. Det var ren vennetjeneste). Under hendes dagpenge periode skulle hun gå til noget aktivering/job-klargøring på kommunen. Her opfordrede kommunens ansatte samtlige unge mennesker at søge job i udlandet (min kæreste fik f.eks foreslået Island), for der var ikke job og plads til de unge ufaglærte i Danmark.

Det var altså kommunen, dvs dem, der skal hjælpe folk med at finde job, der sagde sådan. Så det er ikke "bare lige". Jeg synes personligt det er skræmmende at man opfordres til at forlade landet, fordi kommunerne heller ikke kan finde de jobs, de så gerne vil have vi alle skal have.

ja se så begynder det at ligne noget med "huller" i systemet

for hvis kh er en midlertidig løsning inden job - en ordning, der blev lavet, da der var masser af job! - så har vi jo et gevaldigt problem hvis jobbene ikke er der.

Så staten burde måske i virkeligheden lave flere arbejdspladser, for at få bugt med kh-problematikken

Anmeld

21. november 2013

Giraffen

Glad Giraf skriver:

Tager det skam ikk som et angreb, er bare ikke den bedste til at huske smileyer

Jamen fordi det er MEGA dyrt, og fordi på baggrund af den løn han havde ville han ikke få mere udbetalt på dagpenge end på kontanthjælp... Ja det er måske ikke sådan man bør tænke, men når der ikk er så mange penge i kassen i forvejen bruger man ikke 500-1000kr x 2 på a-kasse

man må sige at de med den nye reform så måske kan få "skræmt" folk til at huske den a-kasse

for igen - i samfundets perspektiv er det nemlig dyrere at have folk på kh end på dagpenge

Anmeld

21. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Wampires skriver:

Dette er ikke et angreb, men en undren: Skrev du ikke i forgårs, at du var flere hundrede ansøgninger bagud, og at du havde været for slap til at søge? 

- Jeg kan nok godt sætte mig ind i, at man kan køre træt i at søge, og at det kan synes uoverskueligt, men er man ikke forbandet nødt til at være på dupperne hele tiden for at gøre sig håb om at komme ud af suppedasen? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.