Swann skriver:
Nej, det kommer heldigvis ikke til at forholde sig således.
Hvis en person ikke er i stand til at deltage i ordinær aktivering vil personen få tilknyttet en mentor - dette vil blive personens aktivitet, og vedkommende vil derfor have ret til aktivitetstillægget.
Sådan kommer det ikke til at være i min kommune. I min kommune er det kun dem der er f.eks. mentalt retarderede eller dem hvis funktionsniveau er betydeligt nedsat der kan komme i den gruppe der hedder "aktivitetsparat" og derved få tilknyttet en mentor.
Alle andre kommer i en af disse to grupper:
"åbenlys uddannelsesparat", hvor man får uddannelsespåbud og skal deltage i nyttejobs indtil de kan starte op på uddannelsen.
"uddannelsesparate", som er for folk der har nogle problematikker der skal arbejdes med, før man kan starte på en uddannelse, det skal ske indenfor en periode på (for min kommunes vedkommende) max 16 mdr. hvorefter man forventes at kunne starte uddannelse. Mens man er i denne gruppe skal man deltage i forskellige aktiveringstilbud, med fokus på at kunne komme i uddannelse indenfor de 16 mdr. Der må højst gå 4 uger mellem hver aktiveringsperiode.
I min kommune er det de færreste der kan få tilbuddet om den mentorordning, men ifølge min sagsbehandler har andre kommuner mere lempelige regler for hvem der kan få denne mentorordning. Det er således forskelligt fra kommune til kommune om en person med f.eks. venindens problem, ville blive tilbudt mentorordningen.
Det er i hvert fald sådan jeg forstod det, da jeg var til møde med min sagsbehandler sidst. Men jeg er jo ikke sagsbehandler eller noget, så jeg kan sagtens have forstået det forkert.
Anmeld