Ja sidder du ved dit barn når det skal sove? Jeg hørte engang Lola Jensen ( godmorgen DK) fortælle, at man ikke skulle sidde ved dem, mens de faldt i søvn, og så forlade lokalet, idet de ville opleve at mor eller far var forsvundet når de vågnede igen, og dermed ville de forsøge at holde sig vågne, så mor eller far ikke forsvandt. Det gav faktisk rigtig god mening - selvfølgelig lægge man sig ikke til at sove, hvis mor så forsvinder? De skulle finde trygheden i, at de kunne høre os og vide at vi var i nærheden.
Hvad gør I? Hvordan er putteritualerne hos jer? 
Da han var lille, blev han ammet og derefter lagt i seng, hvor han selv faldt i søvn. Da han nåede en vis alder, havde han behov for at jeg sad hos ham og holdt ham i hånden (kan ikke huske den præcise alder, men mener at det var omkring 4-6 mdr.). Så det gjorde jeg i et par måneder, og derefter lærte jeg ham at det er helt OK at mor går ud af rummet og at man kan falde til ro selv. Da han så ramte separationsangsten omkring de 9 mdr., var der igen en måneds tid hvor han havde behov for at jeg sad hos ham når han skulle sove. Så det gjorde jeg, og da separationsangsten var ovre igen, stoppede jeg bare med det.
Man bliver jo nødt til at tage hensyn til barnets behov. Så i de perioder hvor han har haft brug for den tryghed, har jeg siddet hos ham. Men jeg har så også været opmærksom på at det var et reelt behov og ikke bare en vane.
Anmeld