Sidder du ved dit barn, når det falder i søvn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.317 visninger
46 svar
19 synes godt om
11. november 2013

Anonym trådstarter

Ja sidder du ved dit barn når det skal sove? Jeg hørte engang Lola Jensen ( godmorgen DK) fortælle, at man ikke skulle sidde ved dem, mens de faldt i søvn, og så forlade lokalet, idet de ville opleve at mor eller far var forsvundet når de vågnede igen, og dermed ville de forsøge at holde sig vågne, så mor eller far ikke forsvandt. Det gav faktisk rigtig god mening - selvfølgelig lægge man sig ikke til at sove, hvis mor så forsvinder? De skulle finde trygheden i, at de kunne høre os og vide at vi var i nærheden. 

Hvad gør I? Hvordan er putteritualerne hos jer? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2013

Karina84

Har en på 2år8mdr. og en på 7mdr. De er altid blevet puttet ved at vi lægger dem i sengen, siger godnat osv. og går igen, dvs. det tager meget kort tid. Hvis de så kalder eller bliver ked går vi ind igen og siger godnat.

Jeg ved ikke om det er derfor, men de er i hvert fald rigtig nemme at putte og det tager max. 5 mins. hvis overhovedet det. De lægger sig til at sove med det samme, selv med den store som næsten lige er kommet i juniorseng, har vi ingen problemer haft overhovedet 

Anmeld

11. november 2013

Happiness

Her ser Lukas på 2,4 år Disney juniors godnatsang, og så løber han selv ind og kravler op i sin seng.

Så bliver der sagt godnat, kysset og så sætter vi uroen igang med at spille en sang. Og så går vi ud og lukker døren. Så kan det være han kalder en eller 2 gange efter vand eller lige skal have hjælp til at finde en sut. 

Men ellers falder han i søvn af sig selv. Nogle gange går der 2 minutter, andre gange kan der godt gå en time. Men vi er i stuen, og han græder ikke. Man kan bare høre at han tumler rundt og snakker lidt.

Det tog lidt tilvendning, men det er guld værd! Vi har altid en aften for os selv. Efter kl 19 er det voksentid. Og vores søn er tryg ved det. 

Anmeld

11. november 2013

LilleMie

Både faren og jeg har samme putteritual:

Vi læser den samme bog hver aften (Anna og Lottes godnatbog), slukker lyset og synger de samme to sange og så går vi. Om hun sover eller ej, når vi går, ved jeg faktisk ikke, men det er utrolig sjælendt, at vi hører mere fra hende om aftenen 

Og hun er forresten 21 måneder 

Anmeld

11. november 2013

MorTil4<3

Anonym skriver:

Ja sidder du ved dit barn når det skal sove? Jeg hørte engang Lola Jensen ( godmorgen DK) fortælle, at man ikke skulle sidde ved dem, mens de faldt i søvn, og så forlade lokalet, idet de ville opleve at mor eller far var forsvundet når de vågnede igen, og dermed ville de forsøge at holde sig vågne, så mor eller far ikke forsvandt. Det gav faktisk rigtig god mening - selvfølgelig lægge man sig ikke til at sove, hvis mor så forsvinder? De skulle finde trygheden i, at de kunne høre os og vide at vi var i nærheden. 

mine børn har altid været vant til fra spæd af at blive lagt, puttet, møsset på kinden og sunget en sang for eller en lille historie og så er vi gået ud af rummet og sagt godnat

det har altid fungeret her

Anmeld

11. november 2013

ModerNatur

Her har vi en på knap 2,5 og en på 6 måneder

Det er stort set samme putteritual for begge..
"godnat sov godt - far/mor elsker dig - ses i morgen"
og så hører vi ikke mere før næste dag Vi kan dog godt give den mindste sutten et par gange, men der går MAKS 15 min. før han sover...

Anmeld

11. november 2013

2babygirls

Anonym skriver:

At den simple grund du forklarer gør vi det ikke her.
Jeg vil hellere lærer mine børn at jeg kommer og går men der sker dem intet ved at være alene. Vi har tv is overværelsen som vi nogle gange tænder så de kan hører lyd (sovesal er på 1.)

Anmeld

11. november 2013

lycly

Anonym skriver:

Det er nemmer sagt end gjort
Min datter er altid faldet i søvn selv, netop fordi man ikke bør sidde der til de falder i søvn. Men da hun var 1 1/2 år ca fik hun pludselig behov for at jeg var hos hende til hun sov. Så sådan gør vi nu (hun er 2,4 år) og der er ikke problemer med at hun vågner om natten og er ked af det.

Ja, Lola siger at man ikke skal gøre det, men hvis barnet bliver dybt ulykkelig når man går, så er man jo nødt til at blive der.
Bryder mig ikke om hende Lola, hun er alt for generaliserende.

Anmeld

11. november 2013

Muffinmus

Anonym skriver:

Nix, vi går ind, putter og går ud igen. Det gentager vi indtil barnet falder i søvn. Som regel er faserne korte, dvs 1 uges tid, så stopper det igen og barnet falder i søvn selv uden problemer. Faserne kommer i ny og næ og vi gør det samme hver gang. Trøster og går igen, indtil barnet ved at vi er der, men at barnet gerne må sove alene.
Vi lader ikke et barn græde sig i søvn, men vi sidder der ikke, vi trøster hver gang og siger godnat, sov godt skat og så går vi igen. Det kan sagtens tage en time før det er et sovende barn, men for hver dag der går bliver de perioder med gråd mindre:-)

Anmeld

11. november 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Da jeg boede sammen med min søns far læste vi en lille historie for ham, sang evt. en sang og sagde så godnat... Vi lod døren stå på klem så han kunne høre TV'et da han har dør ind til stuen.

Efter vi så flyttede fra hinanden lå soveværelset og stuen på hver deres etage, så der kunne han jo ikke høre TV'et... Jeg fandt så ud af at hvis jeg satte noget klassisk musik på der spillede lavt sov han i løbet af 20-30 minutter...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.