Må man droppe middagslur i dagplejen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2013

lycly

Fuglemor skriver:

bare så jeg forstår det rigtigt. selv om hun får en time så er hun også sen til at falde i søvn om aften?

Ja præcis

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2013

lycly

LinLin skriver:

Ok... Jeg har bare læst en del om søvn (tidl. Vs-pæd) og alt forskning viser at der ikke er sammenhæng ml. Middagslur og søvn om natten men at børn sover det de har brug for (altså frem til en hvis alder, som jeg tror er omkring de tre. År, men det er altså et stykke tid siden jeg har holdt mig opdateret da jeg nu arbejder i bhv )

Sidder du inde hos hende i en time??? Det er godt nok længe. Kan det være det der holder hende vågen?

Ja jeg har også læst meget om søvn (pga de mange problemer vi har!) og alle steder får man bare smækket i hovedet "søvn avler søvn".

Men ja jeg sidder der til hun sover. Men jeg snakker ikke med hende. Hvis jeg går ud bliver hun ked af det og græder og kalder til jeg kommer ind igen.

Anmeld

10. november 2013

FamilenStorm

Tænker at det er dagplejemoderen der tilpasser sig sine børn og ikke omvendt.. Sådan lidt hårdt stillet op..

Hos Albertes dagplejemor da hun gik i dagpleje, sprang de "store" børn ofte middagsluren over da de var ved at nå børnehavealderen.. Og sådan var det bare :-)

Så hvis hun ikke har brug for den vil jeg mene at du sagtens kan frabede dig at hun sover til middag..

Anmeld

10. november 2013

LinLin

Ja jeg har også læst meget om søvn (pga de mange problemer vi har!) og alle steder får man bare smækket i hovedet "søvn avler søvn".

Men ja jeg sidder der til hun sover. Men jeg snakker ikke med hende. Hvis jeg går ud bliver hun ked af det og græder og kalder til jeg kommer ind igen.

Det er ikke nemt når de ikke opfører sig som i bøgerne mine har aldrig sovet meget om dagen men til gengæld godt om natten...

Det lyder som om du/I har valgt at det er fint sådan, altså at sidde hos hende ..
. Jeg tror bare (kan jo ikke vide det )at det kan være med til at holde hende vågen - at du bliver - for hun skal liiige sikre sig at du stadig er der. Så jeg ville tage den kamp... Ved godt det ikke var det din tråd handlede om, men for mig at se er kan det være en "medspillende" faktor...

Anmeld

10. november 2013

Fuglemor

LuLy skriver:

Ja præcis

Åh den er svær. Har ikke selv oplevet det med mine. og dete r jo en ond cirkel. For selvfølgelige r hun træt når hun først sover så sent. Men det vil jo ikke ændre sig hvis hun sover så længe til middag. Jeg synes klart du skal vende den med dagpleje mor. For kunne være fint hvis hun bare i lidt tid mens dagpleje spiser frokost feks ser lidt tv eller sådan noget.

Anmeld

10. november 2013

Muffinmus

Hvis det var mig tror jeg at jeg havde afprøvet to ting. Luren er for nange børn et lækkert afbræk i en dag der godt kan føles lang.
Prøv evt bare en times lur selv om du siger det ikke hjælper. Måske skal du vente på reaktion lidt.Nogle børn kan være længe om at indstille uret:-)
Og så skriver du at hun sover længe. Det er klart når hun sover så sent. Evt hvis det andet ikke virker, så måske prøve at øve den rytme hun skal have npr du ikke er på barsel længere. Så korter du jo pludselig 1.5 timeaf hendes søvn hver dag. Det kan saftens ghave en god effekt på både lur og at falde i søvn tidligere.
Evt sige at hun skal senest op fra lur kl 13.30-14.
Lige nu er hendes søvnrytme måske forskudt 1-2 timer i og med hin sover længe. Står hub tidligere op er der gode chancer for hun også diver tidligere
Men husk omstilling kan tage tid. Giv forsøgene du vælger tiden til at virke inden du forkaster dem:-)

Anmeld

10. november 2013

lineog4

Jeg tænker hvis hun falder i søvn når hun bliver tilbudt en lur  en madras så er der jo nok fordi hun har brug for luren. Jeg ville nok vælge vejen hvor man bad om hun blev vækket hvis der skal ske en ændring i dagplejen. En anden mulighed er jo også at vække hende tidligere om morgenen.

min mindste dreng havde samme problemi nogenlunde samme alder, han havde lokker farmand ind og sidde ved sengen og det tog timer før han faldt i søvn. Om det var tiden eller det faktum jeg overtog putningen og nægtede at sidde der der hjalp ved jeg ikke - vi nåede at afkorte luren i vuggestuen også og vupti de forskellige faktorer og han sov fint - tager måske en halv times tid hvor han hører musik. Han er nu 3 år og 4 mnd og jeg er en af de irriterende forældre der mener han i børnehaven skal tilbydes at sove og sørme om han ikke sover halvanden time hver dag (til stor irritation for dem for det bryder deres rytme) og stor glæde for os for han er så super glad hele tiden de dage han får sovet og træls de dage han ikke får sovet.

Anmeld

10. november 2013

Maja88

LuLy skriver:

Nogen der ved om man må det?
Julia er 2,4 år og skal først i børnehave til maj.
Det er altid såååå svært at få hende til at sove om aftenen. Jeg putter hende kl 20 men hun sover først mellem 21 og 21.30. Og jeg må ikke gå ud af værelset før hun sover.
Her i weekenden har jeg så droppet hendes middagslur og både lørdag og i dag sov hun 10 min efter at jeg puttede hende. Uden brok eller noget som helst.

Hun sover normalt 2 timer til lur i dagplejen, og jeg tænker at det er jo dagplejemorens eneste mulighed for pause..

Vi droppede den med 2,5 mener jeg og har været ren succes.. kan tælles på 1 hånd hvor mange middagslure hun har taget siden og hun er nu 2,8... hun fik lige en slappe af tid ved middagstid i dp... men nu er hun i bh og kommer med på legepladsen nu

Anmeld

10. november 2013

L&V

Når hun nu kan sove to timer til middag så er det jo fordi det er noget hun har brug for. Jeg tror derimod jeg ville finde en måde hvor hun ku blive puttet uden du ska side der.

Går du ik stadig på barsel? Ku i så ik sove lidt længere

Anmeld

11. november 2013

lycly

Det er ikke nemt når de ikke opfører sig som i bøgerne mine har aldrig sovet meget om dagen men til gengæld godt om natten...

Det lyder som om du/I har valgt at det er fint sådan, altså at sidde hos hende ..
. Jeg tror bare (kan jo ikke vide det )at det kan være med til at holde hende vågen - at du bliver - for hun skal liiige sikre sig at du stadig er der. Så jeg ville tage den kamp... Ved godt det ikke var det din tråd handlede om, men for mig at se er kan det være en "medspillende" faktor...

Tro mig, jeg HAR taget kampen. Men jeg er meget imod at børn skal græde sig i søvn og det er altså alternativet til at jeg sidder derinde. Så det går slet ikke

Og jo, jeg er på barsel og huN sover til hun vågner. Jeg er bare bekymret for når jeg hverdagen melder sig igen, for hun er så træt om morgenen og også hele formiddagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.