relgion

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2013

stjernehimmel

mor88 skriver:

et filosofisk standpunkt, der benægter eksistensen af et grundlag for erkendelse og moral. Som følge heraf forkastes ofte også, at den menneskelige tilværelse skulle have mening, formål eller essentiel værdi. Mest almindeligt, er nihilisme præsenteret i en eksistialistisk form, hvor man benægter at livet og universet skulle tjene et objektivt formål eller værdi, og så længe man er til i et meningsløst univers, kan man ligeså godt finde sin egen mening med tilværelsen. Moralske nihilister derimod forkaster at moral og etik skulle være noget objektivt givet. En moralsk nihilist vil mene at f.eks. den som dræber et andet menneske lige meget om der er en grund til drabet eller ej, hverken gør noget rigtigt eller forkert. Nihilismen kan også antage epistemologiske, metafysiske og ontologiske former.

Ok, har aldrig hørt om det før... Men ret interessant 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2013

A&F

Spørgsmål...!

Havde en lille debat med en muslimsk veninde.

HVis jeg er kristen, og faren til barnet er muslim hvad er barnet så? 

Hej . Altså grunden til at en muslimsk mand kan gifte sig med en kristen eller jøde er netop fordi barnet bliver født som muslim. Barnet følger faren, derfor det også har hans efternavn. Så barnet er muslim ifølge islam.

Anmeld

31. oktober 2013

A&F

mor88 skriver:

Altså det er ikke nogen dansk lov der siger, at barnet så er muslim, men efter muslimsk lov, skal barnet jo være muslim, da det er faren der har ansvaret for familien. Moren vil så hellere ikke være kristen, da de skal giftes for at blive forældre på den rette måde, og for at kunne giftes skal moren konvertere.

det er i hvert fald det jeg har fået forklaret 

En muslimsk mand må gerne giftes med troende kristen eller jøde.

Anmeld

31. oktober 2013

mor88

En muslimsk mand må gerne giftes med troende kristen eller jøde.

Men skal vedkommende ikke konvertere til muslimsk tro?

Og kan en muslimsk kvinde giftes med en mand der er kristen eller jøde?

Anmeld

31. oktober 2013

Pcokate

mor88 skriver:

Du kan ikke sige at et baby er ateist. En ateist er en, der afviser
eksistensen af en personlig gud eller et højere styrende princip, eller mangler troen på en Gud pga mangel på beviser etc. En nyfødt kan jo ikke vælge, derfor ikke vælge at være ateist, lige såvel at det nyfødte ikke kan vælge Jeg er kristen eller jeg er muslim.

Okay så undskyld ordvalget...

baby er så fuldkommen neutral indtil han/hun bliver påduttet eller selv vælger en religion. 

Anmeld

31. oktober 2013

A&F

mor88 skriver:

Men skal vedkommende ikke konvertere til muslimsk tro?

Og kan en muslimsk kvinde giftes med en mand der er kristen eller jøde?

Nej kvinden behøver ikke konvertere til islam . Så længe hun tilhøre bogets folk, altså jøde eller kristen og at hun er troende. Barnet følger faren ifølge islam og derfor kan han gifte sig med ikke muslim. En muslimsk kvinde kan ikke gifte sig med en ikke muslim netop pga børnene.

Anmeld

31. oktober 2013

Papillon

Jeg har lært, at barnet traditionelt set følger sin mors religiøse overbevisning, indtil det selv kan tage stilling.

Selv har jeg en veninde, hvis mor er jøde og far er katolik. Børnene kalder sig jøder, men egentlig er kulturene, der hører til religionerne, godt miksede hjemme hos dem. 

Anmeld

31. oktober 2013

lineog4

Først barnet er vel ingen ting da religiøs overbevisning er et tilvalg det jo ikke er i stand til før langt senere. Men i hver enkelt religion er der nogen regler hvor man kan få guide til hvad religionen foreskriver. I islam følger barnet faren og vil derfor i en muslims øjne være muslim hvis faren er muslim. For jøderne er det moren, ja man kan egentlig slet ikke blive "rigtig" jøde uden at være født af en jødisk mor. Er ikke sikker på de andre verdens religioner har nogen "regler" på samme måde i pg med i kristendommen er det forældrene der beslutter ved at lade deres børn døbe at de vil opdrage til og med den kristne tro og så skal barnet selv konfirmere det senere i livet. 

Men i mit perspektiv er barnet intet for det skal selv vælge - af samme årsag er mine børn heller ikke døbt.

Anmeld

31. oktober 2013

Patriark

mor88 skriver:

Er du seriøs?  Gider du at uddybe dit svar?  Hvordan er en nyfødt i stand til at være nihilist?

Barnet lever uden en Gud. 

Jeg er udmærket klar over, at det ikke er den gængse forklaring, og at der ikke er tale om en filosofisk/teologisk afvisning af religion som koncept eller social konstruktion.

Men et barn må ved fødsel leve uden et guddommeligt tilvalg qua dets noget begrænsede kognitive evner og begrebsverden ved fødsel.

Er der andet jeg kan hjælpe med?

Anmeld

31. oktober 2013

Patriark

mor88 skriver:

et filosofisk standpunkt, der benægter eksistensen af et grundlag for erkendelse og moral. Som følge heraf forkastes ofte også, at den menneskelige tilværelse skulle have mening, formål eller essentiel værdi. Mest almindeligt, er nihilisme præsenteret i en eksistialistisk form, hvor man benægter at livet og universet skulle tjene et objektivt formål eller værdi, og så længe man er til i et meningsløst univers, kan man ligeså godt finde sin egen mening med tilværelsen. Moralske nihilister derimod forkaster at moral og etik skulle være noget objektivt givet. En moralsk nihilist vil mene at f.eks. den som dræber et andet menneske lige meget om der er en grund til drabet eller ej, hverken gør noget rigtigt eller forkert. Nihilismen kan også antage epistemologiske, metafysiske og ontologiske former.

Det er bare så dårlig stil, at copy/paste fra Wikipedia når man skal spille intellektuel på et internetforum.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.