Dilemma fra en privat dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2013

CaWi

Anonym skriver:

Det skal siges at hoste og snot er okay. Og ikke noget jeg ringer efter forældrene for, heller ikke grundet farven 

Det jeg har sværere ved er at forældrene vel vidende at barnet kan smitte med feks dårlig mave at de sender det afsted alligevel. Og de så vælger at tie stille om det. Det er der jeg bliver gal. For ja børn smitter hinanden og det er også okay. Det hører med. Men synes der er forskel på dårlig mave og børne sygdomme og så forkølelse. 

Hvornår er det dårlig mave, eller bare meget lind afføring? For min dreng har ofte meget lind mave, og af og til kan den være ret tynd, men han er stadig ikke blevet ringet hjem. (ved selvfølgelig ikke om det har været sådan i DP)
Jeg er førstegangs mor, og DP-mor har været DP i 15 år.
Hvis der er noget når jeg aflevere (hvis han er ked, pylret og sådan, feks pga tænderne) så siger jeg til hende at hun bare skal ringe hvis der er noget.
Jeg tror mange forældre tænker og tror på, at hvis det er slemt eller bliver værre, så bliver der ringet
Børn er ofte friskere sammen med forældrene, fordi de er mere trykke. Måske derfor du oplever de er friske når forældrene kommer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2013

Mettefpigen

CAWI skriver:

Hvornår er det dårlig mave, eller bare meget lind afføring? For min dreng har ofte meget lind mave, og af og til kan den være ret tynd, men han er stadig ikke blevet ringet hjem. (ved selvfølgelig ikke om det har været sådan i DP)
Hvis der er noget når jeg aflevere (hvis han er ked, pylret og sådan, feks pga tænderne) så siger jeg til hende at hun bare skal ringe hvis der er noget.
Jeg tror mange forældre tænker og tror på, at hvis det er slemt eller bliver værre, så bliver der ringet
Børn er ofte friskere sammen med forældrene, fordi de er mere trykke. Måske derfor du oplever de er friske når forældrene kommer.

Lige præcis!
Min dreng er en varm dreng, en dag blev der ringet fordi han havde 39, 8 i feber.... han var frisk, og hun havde kun taget temperatur fordi han var varm og det var 1 1/2 time efter jeg havde afkeveret ham... det er også forskelligt hvornår han har afføring, tit har han det ikke hjemme fordi han gør det 1-2 gange i dp, så jeg kan have svært ved at bedømme hvornår han har tynd mave.... det er ikke altid at man selv ser at der er noget galt...

Anmeld

14. oktober 2013

Anonym trådstarter

CAWI skriver:

Ja dete r jo så det. Men hvis det er meget tyndt så ville jeg kalde det dårlig mave. Og især hvis det kom flere gange på dagen. 

Ja kan godt ske det er derfor barnet har virket mere frisk. Man står bare og føler sig lidt til grin når man fortæller forældrene det for de kan jo se barnet fiser rundt

Anmeld

14. oktober 2013

Anonym trådstarter

Mettefpigen skriver:

Lige præcis!
Min dreng er en varm dreng, en dag blev der ringet fordi han havde 39, 8 i feber.... han var frisk, og hun havde kun taget temperatur fordi han var varm og det var 1 1/2 time efter jeg havde afkeveret ham... det er også forskelligt hvornår han har afføring, tit har han det ikke hjemme fordi han gør det 1-2 gange i dp, så jeg kan have svært ved at bedømme hvornår han har tynd mave.... det er ikke altid at man selv ser at der er noget galt...

Har de ikke afføring hjemme så kan jeg godt se det kan være svært at bedømme. Ingen tvivl om det. Men når det har haft det inden det bliver afleveret og der ikke bliver sagt noget om barnet har dårlig mave så er det ikke i orden. Så kan man sige det og så kan dp tage andre hensyn ved skiftning af dette barn. 

og med hensyn til feber. Det kan jo nemt opstå i løbet af dagen. Det behøver absolut ikke at have været der fra morgen af. Vores barn får altid feber op af dagen. Det kan have haft det om aften og natten men om morgen er temperaturen normal og i løbet af formiddagen kommer feber igen. Så det kan man aldrig regne med. Men man kan som regel godt se hvis de ikke r helt på toppen.

Anmeld

14. oktober 2013

Mor til Majbørn

Anonym skriver:

Men hvordan vurdere man det? For jeg har oplevet godt at kunne synes barnet ikke er sig selv. Men når forældrene kom fes det rundt

Så et eller andet sted må den gyldne regel være at når barnet ikke smitter (f.eks. et mellemørebetændelses-barn der er langt i sin penicillinbehandling og nogenlunde ovenpå igen, snot, hoste, falsk strubehoste).

Min dreng kan også sagtens være i dagpleje og 'ikke være sig selv', men det kan skyldes alt muligt andet end sygdom, f.eks. hvis han har sovet dårligt. Men så kan vi desværre ikke blive hjemme og tage os af ham, når vi ved at det 'kun' skyldes søvn.

... hvis jeg var dig, ville jeg ringe til barnets forældre (eller andre i fremtiden) tidligt efter du opdager tilstanden og sige 'jeg tror din datter/søn har det lidt skidt og er ved at blive syg - men jeg afventer lige og ser, og ringer tilbage efter h*ns lur'. Så har du ligesom lagt op til, at du HAR luret noget er galt, men samtidigt lige giver jer alle chancen for at vurdere om det faktisk er sygdom (selvom du måske allerede ved det i forvejen)

Anmeld

14. oktober 2013

Kløver

Jer er syge hvis de ikke kan deltage i dagplejen eller har feber, dårlig mave skal bære feks diarre, men ikke fordi der kommer en enkelt ble, nogle gange påvirker maden, så hvis de er syge med dårlig mave.
Vi sender også afsted ved forkølelse eller hoste ( alt efter hvor slem hoste og om det har brug for læge) ellers kunne vores unger være hjemme hele vinterhalvåret.

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder forkert, hvis det afleverede barn bare har været forkølet og/eller hostet. Der er så meget sygdom lige pt at ens børn og en selv kan få det mange steder fra.

Er barnet sygt, skal det selvfølgelig holdes hjemme

Anmeld

14. oktober 2013

isabellasmor

Anonym skriver:

Det skal siges at der nor alt tages hensyn til de forskellige børn. med sygdom ved eger barn kan vi jo feks ikke gå ud eller noget da jeg ikke har nogen jeg kan sende det til. Men hvis det er de andre der er syge, så kommer de jo som regel ikke og så er vi ude og lege. Og ved at sende det her barn afsted som ikke er frisk så kan det jo egentlig heller ikke indgå i en normal dag da det jo ikke bør komme ud og lege feks. Håber i forstår. Er vist lidt rodet

Så synes jeg faktisk ikke du kan tillade dig at gøre/sige særlig meget til disse forældre. Hvis du kan blive sur over evt smittefarer fra dine dp børn. Men holder dit eget barn hjemme trods sygdom? Så har de andre jo også mulighed for at blive smittet af dit barn? Eller har jeg misforstået noget ? 

Anmeld

14. oktober 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
isabellasmor skriver:

Så synes jeg faktisk ikke du kan tillade dig at gøre/sige særlig meget til disse forældre. Hvis du kan blive sur over evt smittefarer fra dine dp børn. Men holder dit eget barn hjemme trods sygdom? Så har de andre jo også mulighed for at blive smittet af dit barn? Eller har jeg misforstået noget ? 

Hun er privat dp, og har sit eget barn i dp. Bliver hendes barn syg, får de andre en besked om at barnet er sygt, så ka de selv tage stilling til om de vil sende deres børn om til hende og risiker  smitte. Det er sådan jeg lige forstår det! 

Til ts. Her sender vi også ungerne afsted med lidt snot og hoste, men hvis vi vudere at de et feks slappe og extra trætte/ utilpasse, så holder vi dem hjemme. Vh stine

Anmeld

14. oktober 2013

Tøs85

Anonym skriver:

Jeg har brug for jeres mening.

jeg er privat dagpleje og har blandt andet mit eget barn hos mig. Og dette fungere rigtig godt.

jeg har selvfølgelig også andre dagpleje børn. Nu har jeg flere gange oplevet at et barn er blevet afleveret trods sygdom. Barnet har hostet og snotte samt været ikke helt på toppen. Jeg har flere gange gjort forældrene opmærksomme på dette men de har bare trukket på skuldrene og barnet er afleveret dagen efter. Det skal siges at jeg ikke har haft taget temperatur på barnet, men det har ikke virket varm. 

nu har det her barn endnu en gang smittet mit barn. Og moren var bevist om at barnet var syg men havde alligevel afleveret. Jeg har så et feber ramt barn. Jeg står i den situation at jeg ikke kan lukke ved sygdom men forældrene må selv bestemme om de vil aflevere til trods for mit barn er syG. Det vælger den her mor at gøre, for som hun siger så er det nok hendes barn der har smittet. Jeg er rasende. Hvordan kan man sende er barn afsted man ved er syg.

nå men nu til mit spørgsmål. Hvor går grænsen for hvornår det er i orden at aflevere et sygt barn. ved feber skal det selvfølgelig ikke. Men hvornår er det så okay synes i? Og hvornår er det okay at dp ringer kg siger barnet er syg og skal hentes. Jeg har nemlig kun ringet ved feber eller opkast/dårlig mave, men burde jo nok også gøre det hvis det virker skidt tilpas. Men Det er sku sp svært med de børn. For det ene øjeblik kan de være sløje for bagefter at virke friske.

Min dagplejemor siger jeg skal aflevere min søn hos hende, selvom han er snottet og hoster, for det kan ikke undgåes at børnene får det sådan denne tid på året.. Det er kun hvis han er så sløj så han ikke kan følge en alm hverdag han skal blive hjemme..

Anmeld

14. oktober 2013

roenlund

Jeg synes at det der er vigtigt at lægge vægt på er det med at de kan følge den almindelige dagligdag, så hvis barnet er så sløj at i ikke kan gå ud så kan barnet jo ikke følge dagligdagen, men hvis det bare er snottet og hoster lidt så kan det jo deltage på lige fod med de andre...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.