Ja så har vi haft mødet med VS ang vores søn efter de første 3 mdr han har været der...
De valgte at vi skulle holde mødet på kommunen da de ikke ahvde plads hos dem selv til det (sagde de i hvert fald den har jeg svært ved at tro på men ligemeget mødet blev holdt)
og beskeden var ikke til at tage fejl af:
vores søn er bagud for sin alder på næsten alle områder...
Jeg aner ikke hvad ben jeg skal stå på.. hvad skal vi gøre nu?
hvordan kommer man videre? hvordan får man sat gang i hans udvikling igen?
Vividste godt han ahvde haft et tilbagefald og stop i udvikling i forbindelse med omrokering i den gamle VS og det spurgte vi ind til dengang men blev beroliget med at det var normalt de gik lidt i stå og måske lidt tilbage som følge af de mange forandringer der skete på en gang der...
og nu får vi så af vide at nej det var ikke normalt der burde være blevet sat ind med ekstra fokus og støtte til ham for 6 mdr siden da han pludselig gik 3 mdrs udvikling bagud...
Han gik fra at være at altid sige til når han kunne mærke han skulle lave afføring så vi kunne hjælpe ham pga forstoppelsen til slet ikke at sige noget men bare holde sig eller også skide i bleen og bare ignorere det...
han gik fra at gå op og ned af trapperne uden problemer hvor vi bare var ved siden af men ikke holdte i ham til at kravle op og ned ad trapperne...
hans sprog forsvandt helt... havde en periode på en måneds tid hvor han INTET sagde fra at han hverdag havde småpludret og leget med lydene og lydniveauer...
og nu er han bagud med både det sociale niveau, sproglige niveau og generel udvikling i forhold til hans legemåde...
Vi skal intensivt træne øjenkontakt da det kan være med til at sætte skub i hans sprogudvikling igen men det er jo svært når man har vænnet ham til at man ikke behøver øjenkontakt da man fik frarådet tidligere at tvinge ham til det...
er gået igang med også at træne at er vi startet på en leg så bliver vi og leger den færdig førend vi går videre til den næste da det også er en problemstilling de har med ham at han ikke kan holde fokus særlig længe ad gangen...
så nu er der en ny underretning på baggrund af VS bekymringer i håbet om at kommunen kan komme med noget konstruktivt der kan hjælpe os med at sætte gang i hans udvikling igen...
hvis der er nogen der ligger inde med nogle tips eller tricks til at øve nogen af de her ting må I meget gerne skrive dem da jeg er virkelig på bar bund med hvordan vi kommer ud af det her hul...
Nu siger du at kommunen kommer ind over med gode råd. Så jeg ville helt klart lytte til hvad de har at sige, og tage det som en hjælp at der er nogle der er opmærksomme på jeres dreng.
Jeg synes altid at det hjælper at tage udgangspunkt i barnets interesser.
Er han vild med biler? Eller fugle? Eller dukker?
Kan han lide at få læst bøger? At tegne? At bruge sin krop?
Min dreng lærer de ord hurtigere som er noget han interesserer sig for. Han kunne f.eks meget hurtigt sige motorcykel og flyvemaskine selvom det er nogle ret komplicerede ord - fordi han er vild med motorcykler og flyvemaskiner. Bøger der omhandler ting han interesserer sig for, fanger mest. F.eks bøger med bondegårdsdyr - og så er han vild med Barbapapa og Peter Pedal.
Bøger har generelt været rigtig gode herhjemme i forhold til at udvikle sprog og lære at holde koncentrationen.
Så find ud af hvad han interesserer sig for og hvad der passer til hans temperament.
Og så en lille note: Jeg ved godt at du i den anden tråd skrev at det passede bedst til jeres søn at være i VS i 8 timer om dagen. Men nu hvor du og din mand rent faktisk har mulighed for at have ham mere hjemme, så synes jeg at I skal overveje det seriøst. I kan stimulere ham på en helt anden måde end de kan i vuggeren, hvor der er 4 børn til én voksen. Den type tætte og intense kontakt som det lader til at jeres søn har brug for, får han ikke i institutionen, i hvert fald ikke i samme omfang som når han er sammen med jer. Så det var helt klart noget jeg ville vende med VS og den kontaktperson der kommer på fra kommunen. Jeg er sikker på at hvis I insisterer på en anden, ny fast rytme, så skal jeres søn nok vænne sig til den.
Pøj pøj med det hele.