Kontanthjælp - SURT opstød!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2013

Havre74

Christina88 skriver:

Man ved stadivæk først hvordan det er når man har PRØVET det....

Kender også mange som er på kh og som heller ikke brokker sig, men derfor er vi altså stadigvæk nogle som har brug for at gøre det, når vi synes det hele er noget lort..

Det er simpelthen ikke korrekt, at man skal have prøvet alt, for at have en forståelse for et givet emne.

Til gengæld er det altid det argument, man bliver skudt i skoen, hvis man har en anden mening end flertallet og særligt hvis man vedholdende tør vedstå sin mening.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2013

Havre74

dpb skriver:

Nu er det nok bare langt fra alle der kan leve af en enkelt indkomst... for i et tilfælde som mit hvor min kæreste sidder fast på KH grundet sygdom og manglende udredning fra kommunens side for at komme videre i systemet... havde jeg ikke mulighed for SU så ville vi skulle sidde 5 mennesker og leve af en enkelt KH ydelse... hvilket er ca. 10.000,- udbetalt altså skulle vi leve for 2.000,- mindre end det I gør lige nu

Det er ude i ekstremerne, men det er jo virkeligheden for en del mennesker

Og omkring banken så har jeg den modsatte oplevelse... nemlig at de er alt andet end villige til at hjælpe... i starten da min kæreste mistede sygedp og røg på KH, bookede vi nemlig et møde for at høre om det var en mulighed at få nedsat vores ydelse på det forbrugslån vi havde... det var ikke muligt, rentenedsættelse var heller ikke muligt... de var alt andet end lydhøre over for vores situation og det var på trods af at vi selv havde valgt en ydelse der var ca. det dobbelte af hvad de bad om, da lånet blev oprettet, da vi jo netop ville have det ud af verdenen hurtigst muligt (det er det så også nu, men altså)...

At du skriver du ikke har været til en samtale uden at få jobbet, giver mig en bedre forståelse af hvorfor du så har den holdning du har For jeg havde til dels selv den holdning, før jeg endte i den skod situation at miste mit job, grundet nedskæringer... og regnede da også med at jeg ville have lige så nemt ved det som jeg plejede... men nej, virkeligheden var en helt anden måske fordi krisen var indtrådt, måske fordi jeg havde fået 2børn ekstra... hvem ved... jeg får ros og atter ros for mine ansøgninger og de gange jeg har været til samtaler har der også kun været ros, men der har bare lige været den der ene der har haft lidt bedre erfaringer med i rygsækken end mig.... Hver gang jeg har spurgt, hvad jeg kan gøre bedre er svaret intet men hvad kan jeg lige bruge det til...??? sorry, det var lige lidt et sidespor... men et udtryk for de frustrationer det har medført...

Qnuz

Der er også stor forskel på at sætte et forbrugslån i bero og et boliglån. Banker vil naturligt nok have sikkerhed for deres penge.

Anmeld

27. september 2013

dpb

Havre74 skriver:

Der er også stor forskel på at sætte et forbrugslån i bero og et boliglån. Banker vil naturligt nok have sikkerhed for deres penge.

vi ville jo heller ikke sætte det i bero blot have nedsat ydelsen fra 2500,- til 2000,- hvilket stadig lå over det de selv havde bedt om, da det blev oprettet og vi havde på daværende tidspunkt fast afdraget uden at have misset en eneste betaling i et par år for os handlede det om at få budgettet til at balancere i stedet for at gå i minus.... og efter at have skåret alt andet unødvendigt fra manglede vi at finde 500,- om mdr. som vi håbede de ville hjælpe med... men nej...

jeg er udemærket klar over at banken ønsker sikkerhed for deres penge, men boliglånet ville vi helst ikke røre da det var så nyt, og omkostningerne ved en omlægning ville blive mere omfattende... lang og kompliceret historie

Qnuz

Anmeld

27. september 2013

Havre74

dpb skriver:

vi ville jo heller ikke sætte det i bero blot have nedsat ydelsen fra 2500,- til 2000,- hvilket stadig lå over det de selv havde bedt om, da det blev oprettet og vi havde på daværende tidspunkt fast afdraget uden at have misset en eneste betaling i et par år for os handlede det om at få budgettet til at balancere i stedet for at gå i minus.... og efter at have skåret alt andet unødvendigt fra manglede vi at finde 500,- om mdr. som vi håbede de ville hjælpe med... men nej...

jeg er udemærket klar over at banken ønsker sikkerhed for deres penge, men boliglånet ville vi helst ikke røre da det var så nyt, og omkostningerne ved en omlægning ville blive mere omfattende... lang og kompliceret historie

Qnuz

Jeg forstår, tak for forklaringen.

Det i har villet gøre, ville så være det mest fornuftige. Jeg tror bare at banker stejler, når de hører ordet forbrugslån. I stedet burde de gå ind og lave en konkret vurdering i hvert enkelt situation, men sådan er det desværre ikke.

Lige i den situation, du beskriver, der tror jeg desværre banken tænker, at de lige så godt kan få flest penge ud af jer. Ved at jeres konto går i minus, får de jo ekstra penge fra de renter i bliver tvunget til at betale. Det er noget svineri. Ja, det er dumt at tage forbrugslån, men jeg synes godt man kan give folk en chance, hvis det ikke er et generelt mønster.

Har i prøvet, at snakke med andre banker ?

Anmeld

27. september 2013

dpb

Jeg forstår, tak for forklaringen.

Det i har villet gøre, ville så være det mest fornuftige. Jeg tror bare at banker stejler, når de hører ordet forbrugslån. I stedet burde de gå ind og lave en konkret vurdering i hvert enkelt situation, men sådan er det desværre ikke.

Lige i den situation, du beskriver, der tror jeg desværre banken tænker, at de lige så godt kan få flest penge ud af jer. Ved at jeres konto går i minus, får de jo ekstra penge fra de renter i bliver tvunget til at betale. Det er noget svineri. Ja, det er dumt at tage forbrugslån, men jeg synes godt man kan give folk en chance, hvis det ikke er et generelt mønster.

Har i prøvet, at snakke med andre banker ?

Det ligger en del år tilbage nu, men ja vi prøvede at forhøre os i andre banker dengang, men det var ikke en mulighed heller ej 

vi var jo ligepludselig ikke attraktive kunder længere (den ene part på overførselsindkomst) så derfor var "nye" lån heller ikke en mulighed, hvilket det jo ville være hvis vi skulle have lånet over i en anden bank...

Men enden på det blev at vi efter laaaang tids forsøgen fik lov til at skifte filial og de var så mere imødekommende... men det tog et par år, og en bisidder for til sidst at komme igennem til dem... men nu er vi også helt ude af det

og det du skriver med at vurdere den enkelte situation, det er lige nøjagtigt det de reelt set skal gøre, men virkeligheden er bare en anden... ihvertfald hvis man ikke finder en af de gode rådgivere

Qnuz

Anmeld

27. september 2013

Havre74

dpb skriver:

Det ligger en del år tilbage nu, men ja vi prøvede at forhøre os i andre banker dengang, men det var ikke en mulighed heller ej 

vi var jo ligepludselig ikke attraktive kunder længere (den ene part på overførselsindkomst) så derfor var "nye" lån heller ikke en mulighed, hvilket det jo ville være hvis vi skulle have lånet over i en anden bank...

Men enden på det blev at vi efter laaaang tids forsøgen fik lov til at skifte filial og de var så mere imødekommende... men det tog et par år, og en bisidder for til sidst at komme igennem til dem... men nu er vi også helt ude af det

og det du skriver med at vurdere den enkelte situation, det er lige nøjagtigt det de reelt set skal gøre, men virkeligheden er bare en anden... ihvertfald hvis man ikke finder en af de gode rådgivere

Qnuz

Helt enig.

Hvor er det godt i er ude af det.

Du skal se, hvis i begge kommer til at tjene godt og ikke længere har brug for lån, så tilbyder de det uden i behøver at spørge. -Og det er så der, i skal skifte bank, til den med de mest fordelagtige vilkår.

Det ser så godt ud, når de står der med en lang næse.

Anmeld

27. september 2013

dpb

Havre74 skriver:

Helt enig.

Hvor er det godt i er ude af det.

Du skal se, hvis i begge kommer til at tjene godt og ikke længere har brug for lån, så tilbyder de det uden i behøver at spørge. -Og det er så der, i skal skifte bank, til den med de mest fordelagtige vilkår.

Det ser så godt ud, når de står der med en lang næse.

Der går nok noget tid før indkomsten er til den slags og der vil det stadig kun være min indkomst der nok kommer til det da kæresten aldrig vil kunne varetage et fuldtidsjob efter den ulykke der startede hele det økonomiske helvede... han fik nemlig pådraget sig et piskesmæld... men der håber vi bare at kommunen snart tager sig sammen, så der kommer ro på den del

Qnuz

Anmeld

27. september 2013

Havre74

dpb skriver:

Der går nok noget tid før indkomsten er til den slags og der vil det stadig kun være min indkomst der nok kommer til det da kæresten aldrig vil kunne varetage et fuldtidsjob efter den ulykke der startede hele det økonomiske helvede... han fik nemlig pådraget sig et piskesmæld... men der håber vi bare at kommunen snart tager sig sammen, så der kommer ro på den del

Qnuz

Det er jeg ked af at høre, men sådan kan det desværre gå.

Har i søgt om erstatning til ham ?

Efter min mening skulle der ansættes flere sagsbehandlere ved kommunen. Den slags sager tager desværre ofte alt for langt tid, med store menneskelige omkostninger til følge. Politikerne har alt for lidt fokus, på de mennesker, der befinder sig i den gruppe. De bør jo ikke være på kontanthjælp, men en sygeydelse indtil det er besluttet om de kan klare et flexjob, eller er nød til at få pension. De har jo ikke selv valgt, ikke at kunne arbejde. Nå jeg kunne blive ved, det er en af de sager jeg brænder meget for.

Jeg håber på en hurtig afslutning for din kæreste, så han kan bruge den energi, han har tilbage på sin familie og interesser i stedet for at være kastebold og oveni ikke været sikret økonomisk. Det er et alt for stort pres at ligge på syge mennesker.

Anmeld

27. september 2013

dpb

Havre74 skriver:

Det er jeg ked af at høre, men sådan kan det desværre gå.

Har i søgt om erstatning til ham ?

Efter min mening skulle der ansættes flere sagsbehandlere ved kommunen. Den slags sager tager desværre ofte alt for langt tid, med store menneskelige omkostninger til følge. Politikerne har alt for lidt fokus, på de mennesker, der befinder sig i den gruppe. De bør jo ikke være på kontanthjælp, men en sygeydelse indtil det er besluttet om de kan klare et flexjob, eller er nød til at få pension. De har jo ikke selv valgt, ikke at kunne arbejde. Nå jeg kunne blive ved, det er en af de sager jeg brænder meget for.

Jeg håber på en hurtig afslutning for din kæreste, så han kan bruge den energi, han har tilbage på sin familie og interesser i stedet for at være kastebold og oveni ikke været sikret økonomisk. Det er et alt for stort pres at ligge på syge mennesker.

ja, der er søgt erstatning, men det trækker også ud... igen lang og kompliceret forklaring som jeg ikke mener behøver ligge online

og ja, lige præcis det emne omkring det kommunale system kan jeg også tale om til det uendelige, men må vist hellere slutte her

Mange tak, håber også snart på afklaring og afslutning

Qnuz

Anmeld

27. september 2013

Mom2

Havre74 skriver:

Det er simpelthen ikke korrekt, at man skal have prøvet alt, for at have en forståelse for et givet emne.

Til gengæld er det altid det argument, man bliver skudt i skoen, hvis man har en anden mening end flertallet og særligt hvis man vedholdende tør vedstå sin mening.

Nej, men man er nød til at have stået i kampen mod systemet/kommunen for at forstå hvor hårdt det faktisk er at være kh modtager (generelt at være arbejdsløs og i systemet)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.