Kontanthjælp - SURT opstød!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2013

lycly

Jeg forstår godt at det er mega nederen at gå ned i indtægt, men så må man jo gøre noget. De har jo 3 muligheder for at gøre noget ved deres situation: Melde sig i en a-kasse, tage en uddannelse eller få job.
SÅ svært er det heller ikke at få job hvis man VIRKELIG gerne vil.

Synes også det er fint, at hvis man har en mand/kone/samlever som tjener godt, så er det jo DEM der skal forsørge, IKKE staten.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2013

baby012

MilleMus1988 skriver:

som du selv siger, du kender intet til det

så jeg syntes du skulle vide hvad du snakker om først før du kæfter op

Efter at have haft samfundsfag ved man en hel del om kontanthjælp, især nu hvor de er ved at lave den om.. 

Skrev ikke at jeg ikke vidste hvad jeg skrev om, men at jeg absolut ingen forståelse har. Der er så mange andre muligheder. 

Anmeld

25. september 2013

grinny

baby012 skriver:

Synes bare det er lidt "forkælet" at ville have mere. 

For ved at man kan leve helt fint på et meget lille beløb . 

Din familie kan måske, men der kan være andre tilfælde der ikke kan. 

Hvorfor tror man altid at fordi man selv kan så kan alle andre også?

Jeg synes ikke man kan kalde det for forkælet, for vi snakker i gennemsnit 5000 kr. pr. husstand hvor en er på kontanthjælp. Det har ikke noget at gøre med om man kan leve for det eller ej, men da man bosatte sig og fik børn, blev gift osv. havde man de 5000 kr. mere - det er svært (om du mener man kan eller ej) at man lige pludselig skal stå uden de 5000 kr.

Anmeld

25. september 2013

M&J87

baby012 skriver:

Er ked af det, og ved at jeg sikkert rammer nogen herinde, men ville virkelig være rart hvis folk fik øjnene lidt op ! 

JEG er så træt af alt det brokkeri! 

Folk der snakker om at de må gå fra hinanden fordi at der nu er forsørgerpligt? Har man ikke selv valgt at bo sammen? At dele husholdning? Osv. 

Hvirdan kan det så være på nogen måde rimeligt at staten skal forsørge en? Ja vi betaler skat, men landet er om vi vil det eller ej i krise.. Så hvor skal pengene komme fra? skoler? Ældrepleje? Hospitaler? 

Eller politikernes lønninger, selvom de er nogen af eu's dårligst betalte politikere? 

Er det ikke logisk at man skal forsørge sig selv? Og den familie man har? 

Mig helt ærligt, de fjerner jo ikke kontanthjælp, de sætter den bare ned på samme niveau som su ? 

Vi lever af 2x su herhjemme.. To voksne, to børn, en hund, med bil og hus.. 

Vi har 12000 udbetalt.. Og vi klare os fint, stramt, men fint.. 

Jeg forstår det bare ikke? Men nu er der heller ikke nogen herhjemme der nogensinde har været på KH.. 

Der er SÅ mange Jobs på diverse job hjemmesider og i aviserne.. Er det egentlig ikke fordi at der ikke er jobs nok, men at vi er for kræsen med hvad job vi har? 

kan bare slet ikke se problemet  

( er ked af at dette måske kan støde nogen men mangler forståelse for hvorfor dette er et problem) 

Jeg har tænkt samme tanke! Jeg er på SU, og min mand har fuldtidsjob, så han "forsørger" vel mig! Men for mig er det logisk, da vi har valgt hinanden, jeg ville gøre det samme for ham! 

JA det er stramt, men jeg vil hellere leve stramt end være afhængig af sociale ydelser, frivilligt! 

Det skal så siges at jeg er udemærket klar over at det er det færreste der vælger det selv. Men der er mange der gør det, ved feks. graviditet og barsel.

Anmeld

25. september 2013

M&J87

Sisse Vinther skriver:

For os er det et problem da min kæreste er underbetalt, står med lån i banken, har et hus under renovertion og vi har to heste vi ikke kan få solgt.
Ud over det har jeg ingen indtægt pt. Jeg kan intet betale, hvilket gør at ''vores'' (hans) budget går i minus, så han må skylde penge væk diverse steder.
Jeg beder ikke om 20.000 eller 10.000 for den sags skyld. Jeg beder om støtte til det fornødne. Ikke om penge jeg kan frådse med.
Alt hvad jeg har indtil videre er blevet enten givet til mig brugt og slidt, eller købt. Det bedste jeg har at tilbyde mit barn pt. er genbrugstøj, da budgettet ikke holder til at vi kan forberede os anderledse.
Og det siger jeg ikke er galt, for jeg ville alligevel købe noget genbrugt.
Men synes heller ikke selv at det er fedt at have fnuggede trøjer eller for stramme bukser fordi man har købt en forvasket ventebluse til 10 kroner, eller ikke har råd til de dyre ventebukser.

Jeg vil ikke udnytte staten. Jeg har ikke brug for andet end det der gør at vores budget vil være neutralt. Jeg kan selv sy nogle af de ting vi får brug for, og har familie der kan hjælpe med materielle ting.

Men når man står som tidligere studerende, der kun har gennemført folkeskolen, og ikke kan gennemføre et gymnasie, ingen SU får, og intet andet får. Er det så urimeligt at spørge om hjælp?
Jeg ser ikke at det er urimeligt.

Jeg kunne også stå som gravid og sove hos mine forældre den ene nat, og hos en gammel ven den anden. Lidt hos min kæreste/barnets far. Spise hist og her og bede om hjælp.

Hvorfor ikke vide hvad man har? Om det så 'kun' er 5000 om måneden. Det er rigeligt til os. De 3000 vil gå til at danne vores/hans budget i balance. Resten vil gå til mad og forberedelse til baby. Køb af ventetøj og vitaminer m.m.

Du har ret til su under barsel. Det vil jeg få

Anmeld

25. september 2013

baby012

grinny skriver:

Din familie kan måske, men der kan være andre tilfælde der ikke kan. 

Hvorfor tror man altid at fordi man selv kan så kan alle andre også?

Jeg synes ikke man kan kalde det for forkælet, for vi snakker i gennemsnit 5000 kr. pr. husstand hvor en er på kontanthjælp. Det har ikke noget at gøre med om man kan leve for det eller ej, men da man bosatte sig og fik børn, blev gift osv. havde man de 5000 kr. mere - det er svært (om du mener man kan eller ej) at man lige pludselig skal stå uden de 5000 kr.

Selvfølgedig er det svært! 

Gik selv fra et job som salgsasdistent med 22000 om måneden til su hvor jeg får 7200 

men du skal jo ikke leve for 5000? Du har vel en mand/kæreste som også tjener penge.? 

Anmeld

25. september 2013

Sisse Vinther

M&J87 skriver:

Jeg har tænkt samme tanke! Jeg er på SU, og min mand har fuldtidsjob, så han "forsørger" vel mig! Men for mig er det logisk, da vi har valgt hinanden, jeg ville gøre det samme for ham! 

JA det er stramt, men jeg vil hellere leve stramt end være afhængig af sociale ydelser, frivilligt! 

Det skal så siges at jeg er udemærket klar over at det er det færreste der vælger det selv. Men der er mange der gør det, ved feks. graviditet og barsel.

Det er bare lidt svært at skulle hjælpe til når man absolut ingen indkomst har

Anmeld

25. september 2013

grinny

baby012 skriver:

Selvfølgedig er det svært! 

Gik selv fra et job som salgsasdistent med 22000 om måneden til su hvor jeg får 7200 

men du skal jo ikke leve for 5000? Du har vel en mand/kæreste som også tjener penge.? 

5500 FØR SKAT, så først skal du lige trække skatten fra  Så omkring 3500-4000 udbetal og med en kæreste på elevløn ca. 8000 om måneden - det er mellem 11.000 -12.000 og ja, det synes jeg bliver hårdt

Anmeld

25. september 2013

M&J87

Sisse Vinther skriver:

Du er jo berettiget til su. Og når du får barn, bliver man sidestillet med en voksen, altså over 20 år.

Anmeld

25. september 2013

baby012

Sisse Vinther skriver:

Får du ikke su ? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.