Lunae skriver:
Jeg kunne godt tænke mig at vide om der der noget forskning der tyder på, at epiduralblokaden skulle have betydning for amning og tilknytning, siden du/i har fokus på det i programmet!?
Jeg har selv fået epiduralblokaden ved begge mine fødsler! Første gang med stor effekt, men ande gang hjalp den desværre ikke rigtigt! Begge mine børn er flaskebørn, da amningen ikke fungerede - tvivler dog på at det har noget med epiduralblokaden at gøre! Derudover havde jeg her anden gang, lidt startvanskeligheder med tilknytningen, men forestiller mig at det skyldes en hård graviditet, igangsættelse før termin osv.
Har i belæg for at tro at det kan skyldes epiduralblokaden og hvorfor?
Det skyldes bl.a. at epiduralfødsler oftere ender i kejsersnit sat op mod ikke-epiduralfødsler. Jeg kan ikke lige henvise dig til noget konkret forskning, men læste en del om det på 2. semester i biologisk psykologi - i grundbogen var der henvisninger til forskningsartikler, men har dog videresolgt bogen nu

Men det er nu rigtig nok!
Og det siger jeg ikke fordi jeg har et problem med epiduralen, den kan være rigtig gavnlig for nogen. Men nu siger TS jo også, at de ikke vil lade programmet være 100% negativt ladet, men man er jo nødt til også at få bivirkningerne frem i lyset, især set i lyset af at der er rigtig mange (jeg siger IKKE alle), der blindt tager epiduralen som det første de kan komme til uden først at prøve alternativerne. Jeg synes det er fint at få fokus på problemstillingerne, vi ved da stadig alle, at den kan være rigtig god under visse omstændigheder

(Denne sidste del er et generelt indspark til debatten her)
Anmeld