Problemer med epiduralblokade (DR-program)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2013

Mumto3

Jeg valgte den også fra, på trods af at min jordmor flere gange opfordrede mig til at få den under fødslen. Men efter at have læst om MULIGE bivirkninger ville jeg ikke tage chancen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2013

StudPsyk

Lunae skriver:

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der der noget forskning der tyder på, at epiduralblokaden skulle have betydning for amning og tilknytning, siden du/i har fokus på det i programmet!?

Jeg har selv fået epiduralblokaden ved begge mine fødsler! Første gang med stor effekt, men ande gang hjalp den desværre ikke rigtigt! Begge mine børn er flaskebørn, da amningen ikke fungerede - tvivler dog på at det har noget med epiduralblokaden at gøre! Derudover havde jeg her anden gang, lidt startvanskeligheder med tilknytningen, men forestiller mig at det skyldes en hård graviditet, igangsættelse før termin osv.

Har i belæg for at tro at det kan skyldes epiduralblokaden og hvorfor?

Det skyldes bl.a. at epiduralfødsler oftere ender i kejsersnit sat op mod ikke-epiduralfødsler. Jeg kan ikke lige henvise dig til noget konkret forskning, men læste en del om det på 2. semester i biologisk psykologi - i grundbogen var der henvisninger til forskningsartikler, men har dog videresolgt bogen nu Men det er nu rigtig nok!

Og det siger jeg ikke fordi jeg har et problem med epiduralen, den kan være rigtig gavnlig for nogen. Men nu siger TS jo også, at de ikke vil lade programmet være 100% negativt ladet, men man er jo nødt til også at få bivirkningerne frem i lyset, især set i lyset af at der er rigtig mange (jeg siger IKKE alle), der blindt tager epiduralen som det første de kan komme til uden først at prøve alternativerne. Jeg synes det er fint at få fokus på problemstillingerne, vi ved da stadig alle, at den kan være rigtig god under visse omstændigheder (Denne sidste del er et generelt indspark til debatten her)

Anmeld

21. september 2013

2babygirls

SimoneDR skriver:

Kære alle,

I forbindelse med en programserie på DR er vi netop igang med at undersøge bivirkningerne ved epiduralblokaden. Derfor søger vi en person eller slere, som har haft voldsomme symptomer efter en fødsel med epiduralblokade.

- Har du oplevet bivirkninger ved blokaden? Og hvilke?

- Har du haft problemer med at amme dit barn efter fødsel?

- Har du haft tilknytningsproblemer den første tid efter din fødsel?

- Følte du dig tilstrækeligt oplyst om epiduralblokadens bivirkninger i tiden op til din fødsel?

Vi glæder os til at høre fra jer!

nej gjorde jeg ikke.

nej, det gik meget fint med at amme 

nej, hun var en ønskebaby, men var træt og overvældet over sådan en stor oplevelse efter 39 timer med veer

- Følte du dig tilstrækeligt oplyst om epiduralblokadens bivirkninger i tiden op til din fødsel?

min mand læste det igennem og vurdere det var sikkert nok for mig.

Anmeld

21. september 2013

Lunae

Janne T. skriver:

Det skyldes bl.a. at epiduralfødsler oftere ender i kejsersnit sat op mod ikke-epiduralfødsler. Jeg kan ikke lige henvise dig til noget konkret forskning, men læste en del om det på 2. semester i biologisk psykologi - i grundbogen var der henvisninger til forskningsartikler, men har dog videresolgt bogen nu Men det er nu rigtig nok!

Og det siger jeg ikke fordi jeg har et problem med epiduralen, den kan være rigtig gavnlig for nogen. Men nu siger TS jo også, at de ikke vil lade programmet være 100% negativt ladet, men man er jo nødt til også at få bivirkningerne frem i lyset, især set i lyset af at der er rigtig mange (jeg siger IKKE alle), der blindt tager epiduralen som det første de kan komme til uden først at prøve alternativerne. Jeg synes det er fint at få fokus på problemstillingerne, vi ved da stadig alle, at den kan være rigtig god under visse omstændigheder (Denne sidste del er et generelt indspark til debatten her)

Det giver god mening, hvis faktum er af flere fødsler med epiduralblokaden ender i akut kejsersnit! Jeg synes bestemt at det er interessant at tage debatten op om hvorvidt beslutningen om epiduralblokaden bliver taget på et ordentligt grundlag.

I min første fødsel blev jeg anbefalet det, fordi fødslen så ud til at trække ud! Anden gang var jeg ikke i tvivl, da den var en lifesaver for mig!

Anmeld

21. september 2013

NNGG

Havde den vildeste hovedpine en del dage efter..

fik høj feber under fødslen

var ikke blevet oplyst om nogle bivirkninger 

Anmeld

21. september 2013

Lukas&Liam<3

Læser lige om folk ikke har kunne gå efter.
Det kunne jeg egentlig heller ikke, mine fødder føltes virkelig som om at de sov, fødte 23.26 og fik sovet ok om natten og næste morgen var det kun lidt ubehageligt. Havde helt glemt det

Anmeld

21. september 2013

Clisolka

Jeg fik den under min første fødsel. 

Jeg havde feber under fødslen, kunne ikke stå på mine ben i nogle dage og kunne ikke mærke det øverste af mine baller i nogle måneder efter fødslen. Fødslen endte i et akut kejsersnit. Jeg kunne kun amme min datter i 6 uger efter fødslen. 

Anmeld

21. september 2013

2babygirls

Det giver god mening, hvis faktum er af flere fødsler med epiduralblokaden ender i akut kejsersnit! Jeg synes bestemt at det er interessant at tage debatten op om hvorvidt beslutningen om epiduralblokaden bliver taget på et ordentligt grundlag.

I min første fødsel blev jeg anbefalet det, fordi fødslen så ud til at trække ud! Anden gang var jeg ikke i tvivl, da den var en lifesaver for mig!

Samme her.. Fik min efter 32 timer i veer, og 2 gang kunne jeg også godt have brugt den pga ve storm men nåede kun at være på fødegangen i knap 10 min så nåede det ikke

Anmeld

23. september 2013

SimoneDR

Tak for alle jeres svar. Det er dejligt at læse alle de forskellige opfattelser.

Anmeld

23. september 2013

Muhmi

Kære alle,

I forbindelse med en programserie på DR er vi netop igang med at undersøge bivirkningerne ved epiduralblokaden. Derfor søger vi en person eller slere, som har haft voldsomme symptomer efter en fødsel med epiduralblokade.

Vi glæder os til at høre fra jer!

Første gang: Mit blodtryk faldt fra normalt til 70/40 i løbet af ingen tid pga. epiduralblokaden...

Anden gang: Virkede den kun halvt, kunne stadig tydeligt mærke veer og den var kun i den ene side a kroppen.

Derud over så kløede jeg mig selv til blods begge gange jeg har fået den.

Jeg følte at de advarede mig meget, men mest med lammelser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.