Ang. blod

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. september 2013

Anonym trådstarter

Kender nogle stykker herinde som har den tro, de har nok bare ikke stemt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2013

Isabella_mor

Så vidt jeg ved vil/må jehovas vidner ikke have noget at gøre med folk der ikke selv praktisere biblen.! (Kun når de er ude og forkynde osv) men de vil ikke nære venskaber og deslige. 

Anmeld

19. september 2013

Dorthe1986

Der findes teknikker til at man ikke behøver at bruge blod... Jamen det er da fint, hvis man kan undgå det, men så har det nok ikke været nødvendigt at bruge blod i første omgang.

Men hvis du ved der findes teknikker, vil jeg da gerne vide hvilke det er? Hvis jeg kommer ind og har tabt 80 % af alt mit blod, hvad kan de så gøre for at jeg danner blod igen? Går ud fra det skal gå lidt stærkt?

Kan se pointen i ikke at give blod, hvis vi snakker et forholdsvist lille blodtab. Da jeg fødte blødte jeg ret meget, og mit blodtryk blev meget lavt, men jeg var frisk nok og de stak mig bare en kande saft jeg skulle skynde mig at drikke og så måtte jeg kun ligge ned. Men her var der jo ingen potentiel risiko.

Ja der er visse bivirkninger ved at få blod, hvor størstedelen måske drejer sig om temperaturforøgelse osv. Det er jo klart kroppen skal omstille sig til at modtage noget nyt. Det ser vi jo også med organtransplantation. Men hvilke desciderede farer er der ved at bruge blod? Altså du kan jo ikke slynge sådan noget ud, medmindre du har noget konkret. Er du overhovedet klar over, hvor meget kontrol der er når en pose blod skal i brug?

Men klamt ligefrem? Er det så også klamt at få en ny nyre, hjerte lunger osv? Tænker blodet er jo ligeså vigtig, hvis ikke endnu mere vigtigt, end vore organer.

Anmeld

19. september 2013

sofie85

jeg synes ikke at det er den rareste tanke at få blod, men jeg ville til en hver tid sige ja hvis jeg var i livsfare, lige såvel som jeg ville lade mit barn modtage blod hvis han var i livsfare..

Men jeg vil gå langt før jeg modtager det. Da jeg fødte mistede jeg 2 liter blod og havde det virkelig skidt! Jeg sagde først nej og de fleste læger ville give mig blodtransfusion, til sidst havde jeg faktisk sagt ja, men så snakkede jeg med en sygeplejerske som fortalte mig at risikoen for hiv var der, den var dog meget lille. ( De andre havde hele tiden sagt at der ikke var nogen risiko) 

der besluttede jeg mig for selv at klare det, og jeg kom hurtigt på benene igen ved hjælp af en jernrig kost og jern præparat

Så overvej lige situationen før i siger ja

Anmeld

19. september 2013

klmf

Så næste gang en af mine patienter pisbløder, blodtryk og sat er kritisk lavt, agasserne skæve, takykard og hjertearytmi så skal jeg bare  sige, at h*n ikke skal have blod? Så er jeg nok ikke sygeplejerske ret meget længere...

Anmeld

19. september 2013

Dorthe1986

lotchen skriver:

JSå næste gang en af mine patienter pisbløder, blodtryk og sat er kritisk lavt, agasserne skæve, takykard og hjertearytmi så skal jeg bare  sige, at h*n ikke skal have blod? Så er jeg nok ikke sygeplejerske ret meget længere...

Ja stik du bare vedkommende nogle jerntabletter, så kører det...

*ironi kan forekomme*

Anmeld

19. september 2013

ann-kristina

Anonym skriver:

For god orden skyld. Min onkel bruger blod i hans arbejde, men han har speciale i ikke at bruge det. Men Vist en person ønsker blod får person det.

Hej. 

Jeg er også læge. Jeg kunne da godt tænke mig at høre hvad det er for et speciale din onkel har? "Speciale i ikke at bruge blod"? Det speciale kender jeg ikke?

og nej, man skal ikke bruge blod hvis det ikke er nødvendigt. Det er jeg nu også ret sikker på at der ikke er ret mange læger der gør.

Ann-Kristina

Anmeld

19. september 2013

Victoriasmor88

ja, man kan få frataget forældremyndigheden kort i forbindelse med blodtransfusion, hvis der vurderes at andet er til fare for barnet. 

Jeg eg har engang stået med en patient der var jehovasvidne, patienten skulle gennem en operation.. Hun ville under ingen omstændigheder modtage blod, men hun spurgte mig omkring 10 gange om jeg troede at det kunne blive nødvendigt, hun var tydeligvis meget nervøs. 

Anmeld

19. september 2013

quindelist

ann-kristina skriver:

Hej. 

Jeg er også læge. Jeg kunne da godt tænke mig at høre hvad det er for et speciale din onkel har? "Speciale i ikke at bruge blod"? Det speciale kender jeg ikke?

og nej, man skal ikke bruge blod hvis det ikke er nødvendigt. Det er jeg nu også ret sikker på at der ikke er ret mange læger der gør.

Ann-Kristina

skulle lige til at skrive et tilsvarende indlæg -dog er jeg "kun" medicinstuderende

Anmeld

19. september 2013

ESV

lotchen skriver:

Så næste gang en af mine patienter pisbløder, blodtryk og sat er kritisk lavt, agasserne skæve, takykard og hjertearytmi så skal jeg bare  sige, at h*n ikke skal have blod? Så er jeg nok ikke sygeplejerske ret meget længere...

Det skal bare løbes væk og så lige en liter rød saft og en Jern tablet så er den i vinkel.. Tror jeg jeg vil foreslå mine collum femoris patienter i stedet for blod transfusioner..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.