Der findes teknikker til at man ikke behøver at bruge blod... Jamen det er da fint, hvis man kan undgå det, men så har det nok ikke været nødvendigt at bruge blod i første omgang.
Men hvis du ved der findes teknikker, vil jeg da gerne vide hvilke det er? Hvis jeg kommer ind og har tabt 80 % af alt mit blod, hvad kan de så gøre for at jeg danner blod igen? Går ud fra det skal gå lidt stærkt?
Kan se pointen i ikke at give blod, hvis vi snakker et forholdsvist lille blodtab. Da jeg fødte blødte jeg ret meget, og mit blodtryk blev meget lavt, men jeg var frisk nok og de stak mig bare en kande saft jeg skulle skynde mig at drikke og så måtte jeg kun ligge ned. Men her var der jo ingen potentiel risiko.
Ja der er visse bivirkninger ved at få blod, hvor størstedelen måske drejer sig om temperaturforøgelse osv. Det er jo klart kroppen skal omstille sig til at modtage noget nyt. Det ser vi jo også med organtransplantation. Men hvilke desciderede farer er der ved at bruge blod? Altså du kan jo ikke slynge sådan noget ud, medmindre du har noget konkret. Er du overhovedet klar over, hvor meget kontrol der er når en pose blod skal i brug?
Men klamt ligefrem? Er det så også klamt at få en ny nyre, hjerte lunger osv? Tænker blodet er jo ligeså vigtig, hvis ikke endnu mere vigtigt, end vore organer.
Anmeld