Hvor mange timer pr dag i børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2013

Hjaltesmor

Det virker ret underligt og ikke i overensstemmelse med den virkelighed, jeg møder i institutionen.

Jeg arbejder 40 timer om ugen (inkl. frokost) og min mand 37 (inkl. frokost). Jeg har ca 35 min hver vej og min mand 15 min).

Min dreng er normalvis i børnehave 8.30-15.30 - lidt kortere fredag (14.30). Dvs. de fleste dage 7 timer.

Han bliver afleveret samtidigt med de fleste og hentes kort før de fleste andre (jeg er der som regel ½-1 time og leger med, når jeg henter og i den tid bliver de fleste hentet).

Nu er jeg på barsel og afleverer lidt i 9 og henter ca. kl. 15 (5 timer).
Hvis jeg afleverer senere, er de midt i morgensamling, som det er synd af gå glip af (det starter hele dagen og her dannes grupper til dagens aktiviteter mv.)
Hvis jeg henter tidligere er det midt i eftermiddagsfrugten. Jeg hiver ham altså ikke ud, mens han sidder og spiser mens de læser dagens bog/hører musik eller hvad de nu gør, så vi kommer tidligst af sted kl. 15 alligevel.

Når det så er sagt, synes jeg, at man med fordel kunne tænke familieplanlægning lidt ind i uddannelsesvalget hos helt unge, som nogle politikere og eksperter også er begyndt at nævne. Vi tænker meget i jobmuligheder, løn mv. men glemmer, at det også skal hænge sammen med den type familieliv, man ønsker at leve. Det er slet ikke på dagsordenen. Inden for nogle erhverv er der bare intet udbud af jo med deltid, flex-tid, omsorgsdage, betalt barsel, ekstra ferieuger mv. Det er jo svært at gøre noget ved, når man står på den anden side af uddannelsen, hvis det ikke passer med de ønsker man har for sit familieliv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2013

lineog4

Tona skriver:

Datteren har ikke været i børnehaven før jeg var blevet syg nu her, så jeg ved ikke om de ville tale om det alligevel. Men jeg tvivler og det er den der ubehagelige tvivl omkring om det handler om mistillid omkring mig og min (usynlige) sygdom.

Jeg oplever ikke at min datter ikke trives og de har også selv sagt mange gange tidligere at hun er en rigtig glad og harmonisk pige. Men de siger at hun spørger efter os i løbet af dagen. Der tænker jeg så bare, at nu har jeg selv arbejdet i børnehave og jeg oplevede tit at børnene spurgte efter deres forældre og jeg tror måske nok at det er helt normalt for alle børn.

En skjult sygdom kan være svært at forstå for omgivelserne, men man jo gå ud fra forældre gør det bedste de lært med mindre man observerer barn der direkte mistrvises og så er det viSt endda ikke mere tid med forældrene man skal efterlyse.

Jeg ved ikke hvordan de har fået det sagt, men synes det er uprofessionelt at opstille en usandhed for at tage fat i noget som de anser som problematisk for selvsagt er det ikke normaliteten at børn har minimum en fridag om ugen og de øvrige dage er der i max 6 timer og det er tåbeligt ideal som giver os der arbejder normalt kronisk dårlig samvittighed.

men når det er sagt synes jeg faktisk det er rigtig synd for dig du ikke kan bruge denne tid til mere tid sammen med begge de børn, skønne fridage med perler, stearinlys og råhygge for inden man ved af det er det hverdag og så er der så lidt tid til det. Pludselig går ens lille barn i skole og man kan ikke tage en fridag impulsivt osv osv. Synes egentlig ikke det er synd for din datter så længe hun går i en god børnehave, men synes det er lidt synd for dig 

Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.