Det virker ret underligt og ikke i overensstemmelse med den virkelighed, jeg møder i institutionen.
Jeg arbejder 40 timer om ugen (inkl. frokost) og min mand 37 (inkl. frokost). Jeg har ca 35 min hver vej og min mand 15 min).
Min dreng er normalvis i børnehave 8.30-15.30 - lidt kortere fredag (14.30). Dvs. de fleste dage 7 timer.
Han bliver afleveret samtidigt med de fleste og hentes kort før de fleste andre (jeg er der som regel ½-1 time og leger med, når jeg henter og i den tid bliver de fleste hentet).
Nu er jeg på barsel og afleverer lidt i 9 og henter ca. kl. 15 (5 timer).
Hvis jeg afleverer senere, er de midt i morgensamling, som det er synd af gå glip af (det starter hele dagen og her dannes grupper til dagens aktiviteter mv.)
Hvis jeg henter tidligere er det midt i eftermiddagsfrugten. Jeg hiver ham altså ikke ud, mens han sidder og spiser mens de læser dagens bog/hører musik eller hvad de nu gør, så vi kommer tidligst af sted kl. 15 alligevel.
Når det så er sagt, synes jeg, at man med fordel kunne tænke familieplanlægning lidt ind i uddannelsesvalget hos helt unge, som nogle politikere og eksperter også er begyndt at nævne. Vi tænker meget i jobmuligheder, løn mv. men glemmer, at det også skal hænge sammen med den type familieliv, man ønsker at leve. Det er slet ikke på dagsordenen. Inden for nogle erhverv er der bare intet udbud af jo med deltid, flex-tid, omsorgsdage, betalt barsel, ekstra ferieuger mv. Det er jo svært at gøre noget ved, når man står på den anden side af uddannelsen, hvis det ikke passer med de ønsker man har for sit familieliv.
Anmeld