Sensitive børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2013

Hjaltesmor

Jeg har også en sensitiv dreng.

Han har et meget stort behov for at forstå ting i detaljen. Han har derfor brug for god tid til overgange og til at opleve, fordi han ikke oplever så "overfladisk" som mange andre.

Sensitive mennesker tager ligeså får input ind som de fleste andre men bearbejder dem meget grundigt (i modsætning til fx adhd-mennesker, som tager rigtigt mange input ind uden at kunne bearbejde dem). De er gode til koncentration, fordybelse og refleksion - har svært ved hurtige, uforklarede ændringer og overfladiske input.

Du kan prøve at kigge på sensitiv-foreningens hjemmeside. De har også masser af kurser, foredrag mv. om både sensitive børn og voksne

Desuden har de rådgivere, du kan gå til for spørgsmål. Min dreng var 3 måneder, da sundhedsplejersken nævnte, at han var sensitiv. Det var først, da han kom i institution, vi rigtigt tog det til os, da institutionslivets travlhed, mange børn og generelle høje stimuleringsniveau har været svært for ham.

Herhjemme har vi heldigvis kun alle de skønne gaver ved et sensitivt barn .

HSP (højt sensitive personers) forenings hjemmeside finder du her:

http://www.hsp-foreningen.dk/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2013

Fuglemor

bøllen skriver:

Nu ved jeg ikke hvor gammelt barnet er ?

har en stor dreng på 12 som er meget sensitiv , han har svært ved forandringer , bliver hurtigt stresset ( mavepine ) bliver let frusteret , overeagere 

lillebror på 3 er under mistanke for at være sensitiv ( afventer svar fra test ) han har svært ved lyde , spiser ikke meget forskelligt mad , tingene skal være som de plejer f.eks sengetøj , dækkeserviet . Bliver gal og frusteret hvis det ikke går efter hans hoved. 

Senstivt kan komme til udtryk på flere måder . 

Hun er 2 år. Men de ting du nævner er ikke noget hun reagere på. Hun elsker feks forskellig mad. Men hun kan have dage hvor hun er meget ked af det det meste af formiddagen hor intet hjælper.

Anmeld

28. august 2013

Fuglemor

camilla10 skriver:

Sensitiv kan jo også være mange ting. Min søn på 2 1/2 er sensitiv på den måde, at han har stort behov for at observere før han springer ud i noget nyt. Han mærker alle stemninger og har brug for stor tryghed, når der sker nye ting og når personer tæt på ham er kede eller på anden måde ude af balance.

Dagplejemoderen tackler det fantastisk ved at sætte ord på nye ting sammen med ham, tale med ham i en venlig og indlevende tone, give ham tid og plads og lige have det ekstra blik på ham, når der er fremmede i nærheden. Fremmede kan også være personer han kun ser hveranden uge.

I en periode havde jeg grund til at være ked af det og jeg var lidt for længe om at sætte ord på over for ham. Han reagerede i dagplejen og her var hun hurtig til at bede om hjælp fra en flyver til at komme engang i mellem for hans skyld. Jeg er sikker på, at det var med til at give den ro, der gjorde, at perioden blev kort.

Men igen: sensitiv er mange ting og hvor min søn er indadvent, kan det også have en mere udadvent karakter. Måske kan du bruge vores historie til noget..

Den kan i hvert fald bruges til hvis hun udviser samme tegn at jeg ved hvordan jeg skal håndtere det  Lige nu er det hvor hun har dage hun er meget ked af det og intet hjælper. fremmede stryger hun hen til i hvert fald her hos mig.

Anmeld

28. august 2013

Fuglemor

Alexander&Lærke skriver:

Min søn på 6 er sensitivt. Ved ham viser det sig ved høje lyde, lugte, lys, tøj og mange mennesker.

Hvis jeg fx støvsuger bliver han meget opkørt af den høje lyd og ved ikke hvad han skal gøre af sig selv Bliver fjollet og gejlet op som vi siger. 

Han kan ikke have noget bestemt tøj på, fx cowboy bukser hvis det er alm stramt cowboy demin. også er han ikke glad for syninger i strømper de skal side på en bestemT måde. 

Han går helst ikke på andres toiletter og sommetider heller ikke vores eget hvis han syntes det lugter. 

Han har svært ved at finde ro om aftnen. 

Ja det var lidt eksempler. Der findes jo mange grader af det, og mange symptomer på det. 

Kan det være sværere at se når de er helt små? For oplever ikke disse ting ved pigen

Anmeld

28. august 2013

Fuglemor

Hjaltesmor skriver:

Jeg har også en sensitiv dreng.

Han har et meget stort behov for at forstå ting i detaljen. Han har derfor brug for god tid til overgange og til at opleve, fordi han ikke oplever så "overfladisk" som mange andre.

Sensitive mennesker tager ligeså får input ind som de fleste andre men bearbejder dem meget grundigt (i modsætning til fx adhd-mennesker, som tager rigtigt mange input ind uden at kunne bearbejde dem). De er gode til koncentration, fordybelse og refleksion - har svært ved hurtige, uforklarede ændringer og overfladiske input.

Du kan prøve at kigge på sensitiv-foreningens hjemmeside. De har også masser af kurser, foredrag mv. om både sensitive børn og voksne

Desuden har de rådgivere, du kan gå til for spørgsmål. Min dreng var 3 måneder, da sundhedsplejersken nævnte, at han var sensitiv. Det var først, da han kom i institution, vi rigtigt tog det til os, da institutionslivets travlhed, mange børn og generelle høje stimuleringsniveau har været svært for ham.

Herhjemme har vi heldigvis kun alle de skønne gaver ved et sensitivt barn .

HSP (højt sensitive personers) forenings hjemmeside finder du her:

http://www.hsp-foreningen.dk/

Den vil jeg lige kigge på.

jeg har en meget struktureret hverdag og der sker det samme hver formiddag på samme tid. Netop af hensyn til de børn som har brug for det er sådan,

Anmeld

28. august 2013

bøllen

Fuglemor skriver:

Hun er 2 år. Men de ting du nævner er ikke noget hun reagere på. Hun elsker feks forskellig mad. Men hun kan have dage hvor hun er meget ked af det det meste af formiddagen hor intet hjælper.

Mine 2 drenge reagere IKKE i skole / børnehave men først hjemme. Dog ser de lidt i børnehaven men dagplejemor så intet til det.

som skrevet viser sensitive træk sig på forskellige måder. Mine 2 drenge har lidt fælles med ikke det hele.

det med maden er blot en af de ting min mindste dreng har " problemer " med. Den store har været alt spisende.

men sensitive børn har i grove træk mere åbne antenner end andre børn. Bliver nemt overstimuleret - hvilket kommer sig til udtryk på forskellige måder. De har sværere ved at bearbejde de indtryk de får ind. 

Anmeld

28. august 2013

bøllen

Fuglemor skriver:

Kan det være sværere at se når de er helt små? For oplever ikke disse ting ved pigen

håber det er ok jeg svare. Både og tror jeg. Nogle viser tydelige tegn på " stress " overstimulering andre ikke. Sensitive børn kan være gode til at holde på sig. Ved dog ikke med en 2 årig. Min dreng begyndte først at reagere kraftigt efter skift til børnehave. Der er nok mere ustruktureret hverdag, larm børn mm. 

Anmeld

29. august 2013

Fuglemor

bøllen skriver:

håber det er ok jeg svare. Både og tror jeg. Nogle viser tydelige tegn på " stress " overstimulering andre ikke. Sensitive børn kan være gode til at holde på sig. Ved dog ikke med en 2 årig. Min dreng begyndte først at reagere kraftigt efter skift til børnehave. Der er nok mere ustruktureret hverdag, larm børn mm. 

Okay ja for kan ikke umiddelbart se noget på det her barn at der skulle være noget. der stod noget med raseri anfald hvis noget ikke gik som et barn ville. Det har jeg kun oplevet to gange i al den tid hun har været ved mig, men ikke noget hvor jeg ville kombinere det med et sensitivt barn. Fordi de andre dp børn også kan blive så gale hvis de ikke lige får deres vilje

Anmeld

29. august 2013

bøllen

Fuglemor skriver:

Okay ja for kan ikke umiddelbart se noget på det her barn at der skulle være noget. der stod noget med raseri anfald hvis noget ikke gik som et barn ville. Det har jeg kun oplevet to gange i al den tid hun har været ved mig, men ikke noget hvor jeg ville kombinere det med et sensitivt barn. Fordi de andre dp børn også kan blive så gale hvis de ikke lige får deres vilje

Vores dagplejemor har ingen tegn set hos vores dreng. Og skolen ser intet på vores store dreng. Det kan være meget små tingi hverdagen. Jeg oplever tit min store dreng kommer hjem og fortæller om ting i skolen, hvor jeg kan se han har reageret. Men ikke noget som skolen forbinder. Uden at sige hvordan hos det barn, kræverdet også folk ved hvad de skal kikke efter.

tror mange vil mene vores lillebror er uopdragen ( pga af ting han gør ) hvor jeg ser en sammenhæng . Og er meget spændt på om testen viser jeg har ret.

men igen det er så forskelligt fra barn til barn. Og hvilken omgivelser de er i. 

Anmeld

29. august 2013

Fuglemor

bøllen skriver:

Vores dagplejemor har ingen tegn set hos vores dreng. Og skolen ser intet på vores store dreng. Det kan være meget små tingi hverdagen. Jeg oplever tit min store dreng kommer hjem og fortæller om ting i skolen, hvor jeg kan se han har reageret. Men ikke noget som skolen forbinder. Uden at sige hvordan hos det barn, kræverdet også folk ved hvad de skal kikke efter.

tror mange vil mene vores lillebror er uopdragen ( pga af ting han gør ) hvor jeg ser en sammenhæng . Og er meget spændt på om testen viser jeg har ret.

men igen det er så forskelligt fra barn til barn. Og hvilken omgivelser de er i. 

Okay ja for jeg synes jo netop ikke der for mig er at se noget, men forældrene kan jo godt opleve noget andet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.