Fuglemor skriver:
Jeg ved egentlig ikke hvad jeg søger. Fik tidligere i denne uge st vide at mit ene dp barn kan være sensitivt. Men synes nu ikke rigtig der er noget der passer på hende.
Sensitiv kan jo også være mange ting. Min søn på 2 1/2 er sensitiv på den måde, at han har stort behov for at observere før han springer ud i noget nyt. Han mærker alle stemninger og har brug for stor tryghed, når der sker nye ting og når personer tæt på ham er kede eller på anden måde ude af balance.
Dagplejemoderen tackler det fantastisk ved at sætte ord på nye ting sammen med ham, tale med ham i en venlig og indlevende tone, give ham tid og plads og lige have det ekstra blik på ham, når der er fremmede i nærheden. Fremmede kan også være personer han kun ser hveranden uge.
I en periode havde jeg grund til at være ked af det og jeg var lidt for længe om at sætte ord på over for ham. Han reagerede i dagplejen og her var hun hurtig til at bede om hjælp fra en flyver til at komme engang i mellem for hans skyld. Jeg er sikker på, at det var med til at give den ro, der gjorde, at perioden blev kort.
Men igen: sensitiv er mange ting og hvor min søn er indadvent, kan det også have en mere udadvent karakter. Måske kan du bruge vores historie til noget..
Anmeld