Alt barsel til far! Andre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2013

Karina84

Ja, men har ikke "ret" til barsel, når man er studerende. Altså man er ikke inde i det system med hvor mange uger man skal have osv. 

Men hvad med far, altså han er færdig med uddannelse når han skal gå hjemme, er han så medlem af a-kasse eller hvordan får han penge? Det er jo egentlig to ting der bliver blandet sammen så. Spørger bare fordi jeg er nysgerrig og undrende  

Med min den store holdte jeg heller ikke barsel, jeg tog fri fra undervisningen den første måneds tid eller to, og skrev så de opgaver hjemme, som var nødvendige for at jeg kunne gå til de eksamener der lagde på mit 3.år. Bestod dem og kunne så holde en lang sommerferie og starte op på mit sidste år af uddannelsen og dermed afslutte dem sammen med de andre 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2013

Hjaltesmor

Frejsmor skriver:

Du SKAL ikke holde noget, det kan man jo ikke som studerende(ikke på den måde i hvert fald) men far kan kun holde de 14 dage som er hans og så den fælles barsel på 32 uger..

Jeg var studerende, da jeg fik min søn og jeg holdt 5 måneders barsel med su og supplerende dagpenge fra kommunen.

Jeg mener også barslen (de første 14 uger) er øremærket kvinden - ligesom manden har 14 dage øremærket.
Forældreorloven (32 uger) er til gengæld til deling som man vil. Dvs. denne kan faren tage.

Min mand fik al det, der var mulig for ham at få, da barslen til studerende og folk på arbejdsmarkedet er adskilt (forskellige puljer). Derfor var det muligt for min mand at have barsel samtidigt med mig.

Jeg kunne dog ikke få det supplerende dagpenge samtidigt med min mands barsel. Har var det alene fødselsklippene fra SU, som jeg så valgte at få udbetalt som dobbelte klip i den måned, jeg ikke fik barselsdagpenge.

Anmeld

23. august 2013

Frejsmor

Anonym skriver:

"Du SKAL ikke holde noget, det kan man jo ikke som studerende(ikke på den måde i hvert fald) men far kan kun holde de 14 dage som er hans og så den fælles barsel på 32 uger.. "

Det var også sådan vi havde læst os frem til

Men der er vidst forresten nogle regler om, hvornår far må holde den fælles barsel, så det kan være I lige skal have undersøgt det..

Anmeld

23. august 2013

Frejsmor

Hjaltesmor skriver:

Jeg var studerende, da jeg fik min søn og jeg holdt 5 måneders barsel med su og supplerende dagpenge fra kommunen.

Jeg mener også barslen (de første 14 uger) er øremærket kvinden - ligesom manden har 14 dage øremærket.
Forældreorloven (32 uger) er til gengæld til deling som man vil. Dvs. denne kan faren tage.

Min mand fik al det, der var mulig for ham at få, da barslen til studerende og folk på arbejdsmarkedet er adskilt (forskellige puljer). Derfor var det muligt for min mand at have barsel samtidigt med mig.

Jeg kunne dog ikke få det supplerende dagpenge samtidigt med min mands barsel. Har var det alene fødselsklippene fra SU, som jeg så valgte at få udbetalt som dobbelte klip i den måned, jeg ikke fik barselsdagpenge.

Det lyder som om vi er ret enige..  

De supplerende dagpenge har du så fået, fordi du havde job ved siden af dit studie som berettigede dig til dagpenge, ikke?

Anmeld

23. august 2013

Hjaltesmor

Frejsmor skriver:

Det lyder som om vi er ret enige..  

De supplerende dagpenge har du så fået, fordi du havde job ved siden af dit studie som berettigede dig til dagpenge, ikke?

Jo, lige præcis.
Jeg havde studiejob 13 timer om ugen i 13 uge før fødslen.

Jeg læste det bare som om, du heller ikke havde fået de 12 klip su til at holde barsel for.

Anmeld

23. august 2013

Chili

Anonym skriver:

Vil lige høre om, der er nogen med baby, hvor far har fået alt barsel? Min mand, når lige at blive færdig med sin uddannelse inden baby kommer og han skal have barsel. Han glæder sig meget. Jeg selv skal fortsætte mit studie, dog på halv tid de efterfølgende cirka 4 måneder. Jeg er spændt på, hvordan det bliver. Jeg er helt sikker på, at han kommer til at klare det rigtig flot, det er jeg slet ikke i tvivl om. Tænker mere på, at baby kommer til at undvære mig nogle dage om ugen (og omvendt - føler mig allerede knyttet til den) og vil gerne amme, så det bliver noget med at malke ud inden jeg tager af sted.

Andre, hvor det er far, der har taget barsel? 

Vi havde overvejet det herhjemme, når vi skal have nr. 2. Men ved nemmere efter tanke ombestemte jeg mig
Jeg tror ikke jeg ville kunne klare det. Jeg vil i hvert fald have 6 måneder også kan min mand få resten.

Men held og lykke med det!

Anmeld

23. august 2013

raca

Anonym skriver:

Jeg har cirka en måned inden jeg skal i gang på halv tid igen. Det er det. Er ikke klar over om jeg SKAL holde noget. 

selvstændige og studerenden SKAL intet holde.

du får 12 ekstra klip selvom du ikke holder barsel. disse 12 klip kan tages sammen med den alm su, 

hvordan farens barsel er finaceret ved jeg ikke helt. kommer han på DP efter endt udd.? for for at havde ret til barsel skal man optjæne denne ret gennem arbejde. nogle fagforeninger ser arbejdet som studie andre ikke. 

så er i sikker på han har ret til andet end su finaceret barsel. dvs han får 6 klip han kan bruge. 

Anmeld

23. august 2013

Muffinmus

raca skriver:

selvstændige og studerenden SKAL intet holde.

du får 12 ekstra klip selvom du ikke holder barsel. disse 12 klip kan tages sammen med den alm su, 

hvordan farens barsel er finaceret ved jeg ikke helt. kommer han på DP efter endt udd.? for for at havde ret til barsel skal man optjæne denne ret gennem arbejde. nogle fagforeninger ser arbejdet som studie andre ikke. 

så er i sikker på han har ret til andet end su finaceret barsel. dvs han får 6 klip han kan bruge. 

Men så lige et tillægsspørgsmål??
Hvorfor i alverden skal der være forskel på almindelige arbejdende borgere og så selvstændige og studerende. Den barselsdagpenge er jo lavet for barnets skyld??. Det er vel stik modsat at varetage barnets tarv hvis man laver forskellige regler alt efter hvad man laver i dagligdagen. ??? Det er da en god grund ti, at netop de første mdr er øremærket kvinden, for den tilknytning der er til barnet inde i maven er faderen ikke en del af... S der bliver O med det samme revet et bånd over hvis man som mor bare sige nix, hygge lige at have dig i ,mig, mærke dig gro, hive dig tryghed i min duft og hjertesag, men NU skal jeg dælme videre i mit liv, for jeg er studerende, og så er det vigtigere..eller selvstændig for den sags skyld
Det er da ikke fair overfor hverken mor eller nyfødt baby...og ad med amningen som man O så smider overbord? Det virker helt gak at sætte et barn i verden, skulle give det mad og tryghed, og så bare smutte fordi der er forskellige regler??
Alså ikke at farman ikke kan være en god støtte, men når det nu er bevidst at barnets tilknytning til moderen er SÅ meget større bør der vel være ens regler for alle mand så man har muligheden for at giv sit barn den bedste start ved rent faktisk at have et valg økonomisk også?? Tja, bare en undring herfra. Jeg synes reglerne skal være ens for alle, ellers handler det ikke om barnets tarv, og det må immervæk da være det vigtigste, så må andet komme bagefter.

Anmeld

23. august 2013

Anonym trådstarter

Han er medlem af a-kasse og har haft studiejob ved siden af. Han skal på dagpenge. Som studerende får jeg jo de 12 ekstra klip, man kan bruge, så man kan gå hjemme med den lille eller man kan fortsætte og få ekstra klip i perioder man selv kan vælge, hvornår skal være. Økonomisk skal det nok gå. Vi bor billigt og har en god økonomi, så der bekymrer mig ikke. Jeg er på ingen måde interesseret i bare at skulle videre hurtigst  muligt og er ligeglad med den lille. Men skal jo læse på halv tid, så mange dage skal jeg slet ikke afsted og meget kan jeg lave hjemme fra. Det er få ting på min uddannelse, der er obligatoriske. Er sikker på min mand kan varetage at drage omsorg for den lille de måske 10 timer om ugen, jeg skal afsted til undervisning.

Anmeld

23. august 2013

gædde/gitte

Anonym skriver:

Jeg skal jo hverken have a-kasse eller dagpenge, men ekstra su-klip. Det lyder indviklet må jeg sige. Det må jeg se om jeg kan hitte rede i!

nej men du er vel meldt ind i en (kan man jo gratis under uddannelse) så kan du jo udnytte deres ekspert viden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.