Min mand og jeg har været sammen i 7 år !
( snart 8 år ) Vi er IKKE gift!
Da vi havde været sammen i ½ år, besluttede vi os for at ligge vores økonomi sammen...
min kæreste havde INTET gæld, hvor jeg havde '' en del '' gæld.
dengang i banken hvor vi lagde vores økonomi sammen tog vi et lån til barndåbsfest og et indskudslån... '
idag skylder vi 170.000 kr. og jeg er PT på kontanthjælp ( har taget 2 uddannelser) Min mand har fast arbejde og har altid haft det! og vi venter nummer 2 barn, og banken har afvist os et indskudslån selvom vi slet ikke har plads her hvor vi bor nu....
Nu kommer mine spørgsmål!:
1. Kan vi godt få særskilt økonomi igen? selvom vi ikke går fra hinanden? det kan banken vel ikke bestemme ??? !!
2. kan jeg godt tage hele lånet , så min ''mand'' bliver gældfri?
3. hvis han så blev gældfri, kunne han så optage et indskudslån ?
Vi tænker lidt at han skifter til en anden bank imens jeg beholder den vi har nu..
håber nogen ved et og andet, og kan fortælle mig lidt om '' reglerne''
jeg er træt af vi skal sidde i denne lille bolig ( jeg ved ikke hvor vi skal placere vores barnevogn og tremmeseng, for vi har virkelig ikke plads her hvor vi bor , og de vil ikke give os et indskudslån i og med jeg er på kontanthjælp!.....
på forhånd tak , og god aften
Er ked af at sige det, men tror desværre ikke der er noget at gøre som sådan... tror ikke det vil ændre en pind at din kæreste/mand skiftede bank
Lånene som du så har i dit navn vil jo stadig være der og kræve en ydelse/beløb om mdr. så det vil ikke give mere luft i budgettet...
Den nye bank vil jo typisk også gå ind og kigge på jeres samlede udgifter så længe i deler adresse, uanset om I har samme bank eller ej... det kan bare blive noget mere bøvlet fordi I så selv skal oplyse dem om jeres udgifter... sådan var det ihvertfald for en del år siden da min kæreste og jeg havde forskellig bank
sådan som jeg læser dit indlæg er det lidt et råb om hjælp til at se forskellige muligheder.. og som jeg læser det er den eneste mulighed lige pt. at få et bedre overblik over jeres præcise udgifter og så se hvad i har derefter og så lægge det til side... Jeg hjælper hellere end gerne hvis du sender en pb
Det kan evt. også være en idé at tale med banken om jeres rente på de eksisterende lån, for det at få den nedsat lidt kan i sig selv kan være en hjælp på sigt...
Og hvis det er en 3-vær I har lige nu, og det er vigtigt for jer at baby på sigt kan få sit eget vær. kan i forældre evt. flytte ind i stuen... ikke en holdbar løsning, men kan måske bruges et par år mens I får afviklet mere gæld og forhåbentlig også sparet op til indskud
Her har vi heller ikke værelser nok, men vi må klare os med hvad vi har
Tror lidt du føler dig desperat og fanget lige nu, og så er det svært at finde lyspunkter... men det er utrolig svært at rådgive når man ikke har indblik i jeres økonomi... bla. hvor meget I betaler af på den nuværende gæld og hvor lang løbetid der er tilbage? bankerne vil jo eftehånden helst ikke låne ud til forbrug (og ja, der ryger indskudslån også under) medmindre de kan få dem tilbage indenfor 4-5år
.... og er bare en af jer i RKI og I er registreret som samlevende vil de helst ikke røre en med en ildtang
Men jeg håber I finder en løsning der kan hjælpe jer igennem den svære tid...
Qnuz
ps. mig bekendt må man gerne låne penge selv om man er på kontanthjælp, da et lån ikke tæller som formue
tværtimod...
at det så kan være pænt svært at få bevilget lån når man er på kh er en helt anden side af sagen