Sky skriver:
Er jeg den eneste der bliver en anelse provokeret over dette? (Artikel)
Der er da ikke nogen der har snakket om lønkompensation for de familier der i dag har det forhold at kvinden tjener langt det meste (som fx os). Vi har måttet spare og planlægge og min mand skal ingen barsel ha for det ønsker han ikke og det respekterer jeg naturligvis.
http://www.bt.dk/danmark/frygt-for-kortere-orlov-ved-oeremaerket-barsel-0
/Sky
Der er en generel tendens blandt arbejdsgivere, specielt i det private, til at se negativt på mænd der tager længere barsel end højst nødvendigt.
En enlig mor i min mødregruppe havde aftalt med faren at han skulle tage de sidste to måneder af barslen fordi hun blev nødt til at starte på sit arbejde igen. Hans chef nægtede. Han ville simpelthen blive fyret hvis han tog de to måneder. Og derfor måtte deres datter starte i pasning to måneder tidligere.
Jeg siger ikke at jeg går ind for tvungen barsel, men jeg synes at det er problematisk at mænd herhjemme tager så lidt barsel i forhold til vores nabolande. Det er en grundindstilling i samfundet der så igen smitter af på hvem der tager barns første sygedag o.s.v. - altså hvis arbejde der skal prioriteres højest også når barslen er slut. Det ligger ligesom i kortene at det er mandens. Men hvis jeg tager sygedagene, henter tidligt, tager mere ferie o.s.v. - så mister jeg jo også en mulighed for at avancere hurtigere på mit arbejde og dermed komme til at tjene flere penge og derfor er argumentet ved barn nr. 2 igen at jeg skal tage den fulde barsel fordi min mand tjener mere end mig - og så kører den negative spiral.
Derudover vil man være mere tilbøjelig til at ansætte mænd fremfor kvinder i lederstillinger eller andre jobs der kræver lange/skæve arbejdstider - fordi man ved at man mister en medarbejder i markant længere tid under barsel hvis man hyrer en kvinde.
Jeg har det svært med alle former for tvang og regulering i vores samfund. Men jeg ville f.eks synes det var en virkelig god idé at give en form for økonomisk kompensation hvis den højest lønnede (uanset køn) valgte at tage en bestemt del af barslen.
Anmeld