Kortere barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2013

nielsen80

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Her ville det slet ikke kunne lade sig gøre økonomisk, at manden skulle gå på barsel... Så det ville resulterer i, at vores dreng og kommende små skulle tidligt i institution.

At man sådan griber ind i familierne, og fortæller dem hvordan de skal leve deres liv ved at lovgive, den kan jeg slet ikke bakke op om.

Må indrømme jeg er pææænt træt af den danske stat...

Men artiklen handler jo om, man vil økonomisk kompensere, så det netop ikke har en stor indgribende effekt på familien.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

effie

nielsen80 skriver:

Men artiklen handler jo om, man vil økonomisk kompensere, så det netop ikke har en stor indgribende effekt på familien.

jammen skal mænd og kvinder så ikke kompenseres..

for der findes jo familier hvor kvinden hiver mest hjem i løn..

men det er kun tilfordel for mændre eller hvad.. således at staten går ind og bifalder forskels behandling..

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

effie skriver:

jammen mændne har mugligheden nu...

så kan de bare udnytte det..

Enig . Min pointe var bare, at det ikke er kvinderne, som har tilkæmpet sig noget - muligheden er der i dag.

Faktisk arbejder jeg for en virksomhed, som tilbyder fuld løn 14 uger til mænd. Dette går jo så fra kvindens barsel med DP. Det er således en økonomisk gevinst for familien, hvis manden tager noget barsel.
Det er der en del mænd, der benytter sig af, og nogle får ikke lov af konen

Anmeld

20. juni 2013

effie

nielsen80 skriver:

Enig . Min pointe var bare, at det ikke er kvinderne, som har tilkæmpet sig noget - muligheden er der i dag.

Faktisk arbejder jeg for en virksomhed, som tilbyder fuld løn 14 uger til mænd. Dette går jo så fra kvindens barsel med DP. Det er således en økonomisk gevinst for familien, hvis manden tager noget barsel.
Det er der en del mænd, der benytter sig af, og nogle får ikke lov af konen

jammen det jo et problem mellem konen og manden..

jeg mener ikke regeringen behover at hjælpe de stakkels mænd der er under tøflen ved deres koner

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

effie skriver:

jammen skal mænd og kvinder så ikke kompenseres..

for der findes jo familier hvor kvinden hiver mest hjem i løn..

men det er kun tilfordel for mændre eller hvad.. således at staten går ind og bifalder forskels behandling..

Altså man kan sige, at man i dag jo bliver økonomisk kompenseret, da man jo får DP. Det er der vel ikke nogen der laver om på???? Eller har jeg misforstået.

Så laver man så en ekstra gulerod for mændene - men det forringer vel ikke den nuværende ordning. Der er faktisk mange virksomheder(inkl den jeg arbejder i) der allerede har en lign ordning.

Anmeld

20. juni 2013

effie

nielsen80 skriver:

Altså man kan sige, at man i dag jo bliver økonomisk kompenseret, da man jo får DP. Det er der vel ikke nogen der laver om på???? Eller har jeg misforstået.

Så laver man så en ekstra gulerod for mændene - men det forringer vel ikke den nuværende ordning. Der er faktisk mange virksomheder(inkl den jeg arbejder i) der allerede har en lign ordning.

jammen hvis vi antager at mor er ingenør el.. så er der godt nok lang ned til dp sats..

far ville jo også få dp, hvis han gik på barsel..

så man forfordeler mændene ved kun at kompensere for dem. og ikke for kvinderne.

Anmeld

20. juni 2013

Alexis - i den virtuelle verden!

nielsen80 skriver:

Det skal godt nok være noget af en kompensation, hvis det skulle kunne løbe rundt herhjemme. Men det jeg, som så mange andre, bliver provokeret af, er hele ideen om øremærkning. Kan ikke se hvorfor staten skal hive det ned over hovederne på familierne.

Så er der også konsekvenserne for de små, mht. amning osv. Men nu er min søn også et rigtig "I favn barn" og ville slet ikke kunne blive passet af farmand da han var så lille, da han aldrig har taget flaske. Så her ville det ikke kunne lade sig gøre uanset. Men det er jo en anden debat

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

effie skriver:

jammen det jo et problem mellem konen og manden..

jeg mener ikke regeringen behover at hjælpe de stakkels mænd der er under tøflen ved deres koner

Enig

Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg, så synes jeg heller ikke at regeringen skal blande sig i eller tvinge mænd på barsel, hvis den enkelte familie har det bedst med, at det er kvinden der bliver hjemme......jeg mener så bare også, at det er ok man gør det muligt for mændene at tage barsel uden at forringe den nuværende løsning ved feks økonomisk kompensation. Det er jo et faktum at mange mænd simpelthen ikke har råd til at gøre brug af den nuværende ordning, fordi forskellen på lønnen mellem konen og manden er så stor.

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

effie skriver:

jammen hvis vi antager at mor er ingenør el.. så er der godt nok lang ned til dp sats..

far ville jo også få dp, hvis han gik på barsel..

så man forfordeler mændene ved kun at kompensere for dem. og ikke for kvinderne.

Altså jeg har taget et kæmpe tab ved at gå på barsel - det har vi kalkuleret med, sådan er det....

Sådan som reglerne er i dag, forfordeler man den som tjener mindst, hvilket i langt de fleste tilfælde er kvinden. Men jo synes måske, at det ville være en ok ide at sige, man kompenser den som tjente mest i familien, hvis denne tog barsel de sidste 14 uger. Så ville man være ude over køns problematikken.

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Det skal godt nok være noget af en kompensation, hvis det skulle kunne løbe rundt herhjemme. Men det jeg, som så mange andre, bliver provokeret af, er hele ideen om øremærkning. Kan ikke se hvorfor staten skal hive det ned over hovederne på familierne.

Så er der også konsekvenserne for de små, mht. amning osv. Men nu er min søn også et rigtig "I favn barn" og ville slet ikke kunne blive passet af farmand da han var så lille, da han aldrig har taget flaske. Så her ville det ikke kunne lade sig gøre uanset. Men det er jo en anden debat

Tror de snakker fuld løn de sidste 14 uger, hvor man i dag oftest går på DP.

Man kan sige man giver en økonomisk gulerod til mændene for at gå på barsel, og familier råd til at dette kunne lade sig gøre.....jeg tror ikke de vil fjerne DP for de kvinder, som så stadig vælger at gå hjemme i stedet for manden. Så man forringer jo ikke noget, og tvinger vel heller ikke nogen til noget.

Men ja synes også det er problematisk man øremærker dem til mænd - det er diskriminerende. Man burde øremærke dem til dem som tjene mest i familien(hvilket som oftest er mændene).

Mht amning m.m så er der altså også mange undersøgelser, som viser at det at manden går hjemme nogle måneder(hvis han har lyst), har store gavnlige effekter for barnet.

Hmm i bund og grund synes jeg, det burde være op til de enkelte familier at bestemme, hvordan barslen skal fordeles. Man kan altså også godt se, at vi i dag ha en problematik, hvor det ikke er socialt accepteret at lade manden tage noget af de 14 uger. Det er det der skal ændres. For ligesom nogle mænd ville hade at tage barsel, så er der altså også kvinder som synes 6 mdr er rigeligt, og ville elske at manden kunne tage over derfra....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.