Kortere barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2013

Sky

Muhmi skriver:

Jeg gør den lige blå

Tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2013

Tullepoder

RGN skriver:

Det jeg bliver mest provokeret over er, at regeringen føler det er i orden, at de blander sig i min familiekonstellation.

Hvem der skal tage barsel, hvornår og hvor længe er da en sag mellem min mand og jeg. Dét provokerer mig!!!!

Så enig!!

Anmeld

20. juni 2013

Kildebakken

jammen det handler jo ikke om din og din mands behov for kariere og at i begge lider under at der er barsel..

men det handler om at de fratager familien ret til selv at vudere hvad der er bedst for FAMILIEN

jeg er udemærket kompetet til at vudere hvordan vores familie fungere bedst. men med dette forslag kan jeg ikke gøre det.

den tilgode ser kun en måde at drive familie på, nemlig mor og far som udearbejdene og  og tjæner ca lige meget..at barnet stopper eller delvist stopper amningen tidligere end nogle børn er klar til.

Det er nu engang derfor jeg har den holdning. Jeg kan ikke se at dit behov for selvbestemmelse, som er med til at fastholde uligheden på arbejdsmarkedet, er mindre centeret omkring din familie. Min pointe er blot at status Q også indeholder strukturelle rammer som begrænser nogle.

Det er vel et spørgsmål om hvordan man synes at samfundet skal priotere:-) Og hvis der er flest med dine prioteringer, ja så må vi andre jo spise det:-)

Anmeld

20. juni 2013

Sky

Der er mange emner i denne debat og man kan naturligvis ikke se isoleret på en af dem uden at have andre med i sit perspektiv også. 

Jeg lader mig provokere over at der bliver gjort forskel på mænd og kvinder i forbindelse med lønkompensation - hvorfor ikke gøre det uafhængigt af køn? For os ville det fx betyde at jeg (hvis jeg havde lyst) ville kunne tá mere end 6 mdr barsel for det er den økonomiske begrænsning vi har (på trods af opsparing osv) Jeg bliver, for at vi kan få vores familie og økonomi til at hænge sammen, nødt til at vende tilbage til mit arbejde efter 6 mdr. Så ja, det betyder jo at vores børn kommer tidligt i institution. Min mand kunne tá barsel, men det ønsker han ikke hvilket er ok med mig. Jeg vil til det gerne tilføje at jeg bestemt ikke mener at børn tager skade af at komme tidligt institution- men der bør være forældrenes eget valg! Og det skal IKKE være afhængigt af hvem der bærer den økonomiske ballast i familien. Jeg synes bare det burde være lige for alle.

Når det kommer til om der skal være plads til at vælge karriere og om hvorvidt barsel er accepteret for hhv mænd og kvinder så mener jeg nu engang at det er kvinden der er den mest naturlige til at gå hjemme af mange forskellige årsager (amning fx) 

Det leder mig til at kommentere indlægget omkring hvorvidt regeringen skal bestemme hvordan barsel fordeles i familien- selvfølgelig skal de ikke det! Og jeg synes det er helt forkasteligt at man forsøger at tvinge barsel ned og hovedet opåmanende hvis de ikke ønsker det! Jeg ville hade hvis det var mig! Og det siger jeg endda selvom vores familie måske ville være oplagt til at manden tog barsel- det er bare SLET ikke ham selvom han er verdens bedste far. 

Men det er interessant at høre jeres meninger så kom endelig frisk med jeres grunde!

mvh Sky 

Anmeld

20. juni 2013

effie

Det er nu engang derfor jeg har den holdning. Jeg kan ikke se at dit behov for selvbestemmelse, som er med til at fastholde uligheden på arbejdsmarkedet, er mindre centeret omkring din familie. Min pointe er blot at status Q også indeholder strukturelle rammer som begrænser nogle.

Det er vel et spørgsmål om hvordan man synes at samfundet skal priotere:-) Og hvis der er flest med dine prioteringer, ja så må vi andre jo spise det:-)

jeg syntes det er mændendes opgave at tilkæmpe sig barsel.. så det bliver respekteret på deres arbejdsplads...

kvinderne har fået ret til op til et års barsel forde de har ønsket det og kæmpet for det... også får mændende det bar sådan vuptil med et lovingræb..

den barsel der er nu er jo rigelig fleksibel.. der er jo intet til hindre for at din mand holdt hele alt efter de første 14 uger..

dvs der er VALGFRIHED..

samt med lønkompensation til mændre øger den da uligheden på kønne fram for at udviske dem.. enten får alle uanset køn lønkompensation ellers gør ingen.. man kan ikke forskels behandle pga af køn.. ligesom barslen er til barnet... så må mor og far selv finde ud af at fordele den..

Anmeld

20. juni 2013

Annette A

Er helt enig for det kan man da som familie selv finde ud af. Hvis de skal gøre noget skal de sørge for at de mænd der ønsker at holde barsel kan gøre det problemfrit. Men at tvinge mænd på barsel som ikke alle mænd er lige vilde med er  for meget og så ovenikøbet straffe barnet ved at barslen bliver forkortet. Det er synd.

Anmeld

20. juni 2013

ønskebørn74

RGN skriver:

Det jeg bliver mest provokeret over er, at regeringen føler det er i orden, at de blander sig i min familiekonstellation.

Hvem der skal tage barsel, hvornår og hvor længe er da en sag mellem min mand og jeg. Dét provokerer mig!!!!

Er SÅ enig.. Her ville det betyde at vores børn kommer alt for tidligt i daginstitution.. For min mand vil ikke være alene med to børn på en gang, mere end et par timer af gangen Imens de er små.. Han føler sig slet ikke tryg ved det.. 

Føler at vi skal puttes i kasser.. Det var noget andet hvis det var noget de lagde oveni den nuværende barselsorlov.. Altså at de samlet forlænger perioden med det der skal tilkomme manden.. Så er der ingen børn der skal for hurtigt ud..

Jeg tænker også her på de for tidligt fødte.. Hvad med dem, de er jo udviklingsmæssigt slet ikke med.. Hold op nogle klaphatte.. 

Anmeld

20. juni 2013

nielsen80

effie skriver:

jeg syntes det er mændendes opgave at tilkæmpe sig barsel.. så det bliver respekteret på deres arbejdsplads...

kvinderne har fået ret til op til et års barsel forde de har ønsket det og kæmpet for det... også får mændende det bar sådan vuptil med et lovingræb..

den barsel der er nu er jo rigelig fleksibel.. der er jo intet til hindre for at din mand holdt hele alt efter de første 14 uger..

dvs der er VALGFRIHED..

samt med lønkompensation til mændre øger den da uligheden på kønne fram for at udviske dem.. enten får alle uanset køn lønkompensation ellers gør ingen.. man kan ikke forskels behandle pga af køn.. ligesom barslen er til barnet... så må mor og far selv finde ud af at fordele den..

Ej kvinderne har ikke fået ret til et års barsel - man har fået ret til 14 ugers barsel på dagpengesats efter de første 6 mdr, som man frit kan DELE mellem mænd og kvinder, som man lyster. Der er altså ingen i dag der siger, at kvinden skal holde hele barslen. Det må man selv bestemme familierne imellem.

Jeg er for såvidt enig i, at regeringen ikke skal bestemme, hvordan konstellationen skal se ud. Men jeg synes da bestemt også, at der er en pointe i, at man giver de mænd, som har lyst til barsel, lov til at have det uden rynken på næsen. Der er jo også undersøgelser der peger på, at det har mange gavnlige effekter på forholdet mellem far og barn, hvis han får lov og har lyst til at tage et par måneder..

Anmeld

20. juni 2013

Alexis - i den virtuelle verden!

Her ville det slet ikke kunne lade sig gøre økonomisk, at manden skulle gå på barsel... Så det ville resulterer i, at vores dreng og kommende små skulle tidligt i institution.

At man sådan griber ind i familierne, og fortæller dem hvordan de skal leve deres liv ved at lovgive, den kan jeg slet ikke bakke op om.

Må indrømme jeg er pææænt træt af den danske stat...

Anmeld

20. juni 2013

effie

nielsen80 skriver:

Ej kvinderne har ikke fået ret til et års barsel - man har fået ret til 14 ugers barsel på dagpengesats efter de første 6 mdr, som man frit kan DELE mellem mænd og kvinder, som man lyster. Der er altså ingen i dag der siger, at kvinden skal holde hele barslen. Det må man selv bestemme familierne imellem.

Jeg er for såvidt enig i, at regeringen ikke skal bestemme, hvordan konstellationen skal se ud. Men jeg synes da bestemt også, at der er en pointe i, at man giver de mænd, som har lyst til barsel, lov til at have det uden rynken på næsen. Der er jo også undersøgelser der peger på, at det har mange gavnlige effekter på forholdet mellem far og barn, hvis han får lov og har lyst til at tage et par måneder..

jammen mændne har mugligheden nu...

så kan de bare udnytte det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.