Macrolf skriver:
Nu har jeg efterhånden både læst om og hørt mange som fravælger amning ud fra hvad jeg synes er helt skøre grunde. Det er ting som at man gerne stadig vil have sin frihed og ikke være bundet. At ens bryster ikke er madpakker men kun til pynt og sex. At man ikke vil vide sine bryster frem osv osv..
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen af jer som har valgt det fra, for at få en forståelse for det.
I min verden er det naturligt, på samme vis som at bære baby i maven, når den kommer ud skal den have mad og det er jeg skabt til at give den. Ja, det gør mega ondt i starten og ja det kan være svært at få det til at køre, ja bryst betændelse et frygteligt men det er da fantastisk at vi kan gøre det for vores barn. Undskyldniner om at man ikke har nok mælk eller næring holder ikke, alle kan og alle har næring nok, det er bevist. Selvfølgelig er der undtagelsen der bekræfte reglen :-)
nu blir jeg altså lidt indebrændt
"Undskyldniner om at man ikke har nok mælk eller næring holder ikke, alle kan og alle har næring nok, det er bevist. "
Det er simpelthen bare ikke rigtigt!
Jeg kæmpede og kæmpede min røv i laser! det kan godt være at det biologisk set var muligt for mig at producere mere mælk, men med en ond cirkel hvor baby vågner hver 1,5 time døgnet rundt og først ammer i 3 kvarter og derefter skal have MME (fordi hun ikke var stor nok + der ikke var nok mælk i mine bryster, PÅ TRODS af at hun var eminent til at få det ud).
I 5 uger kæmpede jeg til jeg var fuldstændig slidt ned og brudt sammen. Ikke ligefrem fremmende for mælkeproduktionen!
Hvis jeg prøvede at malke ud, så kunne jeg maks på 60 ml på begge bryster efter en pause på 4 timer. Hun blev ikke mæt => hun sov ikke => jeg sov ikke => mælkeproduktionen gik endnu mere i stå.
Jeg kæmpede og kæmpede og kæmpede, og sådan en kommentar der, bliver jeg bare skide vred over

Mælkeproduktion er betinget af stres, søvn, sind og alt muligt andet, som er sindssygt sensitivt i den første tid.
jeg vil 100 % prøve at amme igen næste gang og håber på det bedste, men efterfølgende (det var altså ikke noget jeg vidste på forhånd) kunne min mor berette at hverken hun eller min mormor kunne få mælk nok heller (og de har fået 3 og 4 børn at øve sig på og forsøgt hver gang)
jeg kan da også sagtens sige "jeg fatter ikke folk, der ikke træner og spiser sundt og har en sund krop - alle kan gøre det, det er bevist". Bare fordi jeg har fundet en sund levevej og har en trænet krop, kunne jeg da aldrig drømme om at dømme andre, der af mange forskellige årsager ikke er samme sted
nu blev det lidt langt og lidt surt, og jeg er ellers ikke nem at pisse af - og jeg ynder at debattere sobert. Så med dette skinner det nok igennem at du lige med en enkel vending ramte et ømt punkt for mig (og sikkert også mange)
Det gør sgu lidt ondt, når man gør ALT for sit barn og gerne vil være den BEDSTE mor for hende, at andre så kan komme med en "det er bare en dårlig undskyldning at du ikke ammer" - den gør altså lidt nas
Håber det belyste dit spørgsmål lidt og undskyld for skraldet, det er ikke møntet på dig, men "holdningen" og tak fordi jeg måtte læsse ud og komme med min mening