Nu med plet på straffeattesten!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2013

Janey

Profilbillede for Janey
Liviana skriver:

Det er rigtigt, at hvis ts betaler bøden går sagen ikke i retten. Jeg ville så nok ikke selv have betalt bøde og taget chancen. Men det er jo svært at vurdere, når man står i det :-( Så det er ikke ment som en kritik af ts.

Og så må jeg lige rette dig. Der er IKKE tale om en sag mod en stor butik. I straffesager er der altid tale om en sag mod staten. Altså staten mod den kriminelle, og det er her en jurist fra anklagemyndigheden der kører sagen. Butikkens advokater har intet at skulle have sagt i en straffesag.

Jeg er enig med Liviana og ville bestemt også lade sagen gå i retten, hvis politiet opretholder sigtelsen. I Danmark er man trods alt uskyldig, indtil det modsatte er bevist, og det betyder, at anklageren skal bevise, at TS havde til hensigt at stjæle varerne og, at der ikke kun er tale om et uheld.

Som Liviana skriver, har butikken ikke længere noget med sagen at gøre. De har meldt det til politiet og herefter er de (og deres advokater) helt ude af sagen, da det kun er den offentlige anklager, der kan være part i en straffesag.

Pletten bliver ikke længere på straffeattesten af, at TS evt. skulle tabe i retten, da det er straffen, der afgør, hvor længe et forhold står på attesten og ikke måden straffen er afgjort. Straffen for butikstyveri for første gang vil være en bøde uanset, om TS vælger at betale, hvis politiet sender en bøde eller først vil have sagen afgjort i retten og skulle ende med at tabe. Pletten vil derfor uanset hvad kun kunne komme til at stå på attesten i 2 år. Den står kun på attesten i 5 år, hvis man har fået en fængselsstraf og det ville der ikke kunne blive tale om her.

Se evt. mere her: http://dinforsvarer.dk/nyheder/straffeattest/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2013

Janey

Profilbillede for Janey
Liviana skriver:

Det er rigtigt, at hvis ts betaler bøden går sagen ikke i retten. Jeg ville så nok ikke selv have betalt bøde og taget chancen. Men det er jo svært at vurdere, når man står i det :-( Så det er ikke ment som en kritik af ts.

Og så må jeg lige rette dig. Der er IKKE tale om en sag mod en stor butik. I straffesager er der altid tale om en sag mod staten. Altså staten mod den kriminelle, og det er her en jurist fra anklagemyndigheden der kører sagen. Butikkens advokater har intet at skulle have sagt i en straffesag.

Ville egentlig have citeret dette indlæg i stedet

Anmeld

7. juni 2013

lilledittemor

Nu har jeg ikke læst alles svar..

Men jeg vil bare fortælle dig - op med humøret.
Du kan sagtens få et job alligevel.

Du går til jobsamtaler som du plejer og hvis du så får jobbet, og de skal hente din straffeattest, så fortæller du dem hvordan og hvorledes.

Herregud.. 157kr.. Det er jo ingenting
Tvivler stærkt på at de vil vælge dig fra pga. det

Anmeld

7. juni 2013

AMM00

Anonym skriver:

Tja ved ikke hvor jeg skal starte henne, er ked, skuffet og irreteret på samme tid.. Men kan prøve at forklare det så godt som jeg kan... 

Jeg var idag i en butik, handler ind, går med vognen hen til en kasse hvor jeg får skannet mine varer, jeg får så ikke lagt alle varene op, så de bliver skannet ind ( Har min datter med på slæb, som er overtræt) Jeg er så stresset at jeg fuldstændig glemmer det. Her er så tale om 3 varer, som i alt bliver 157 ,-kr.... Jeg går så ud af butikken, når lige væk fra kassen hvor en mand farer hen imod mig & siger "Undskyld, vil du lige komme herhen" Jeg siger ja da, så tager han sku fat i mig og ber mig om at komme med ind på kontoret, så siger jeg hvad sker der? Han siger "Politiet kommer om lidt og afhører dig" HVAD?!??! 

Så kommer politiet, jeg sidder der helt frustreret og prøver at forklare at jeg var stresset og har glemt det!! De siger så "Ja dårlige undskyldninger er der nok af!" Så her sidder jeg her hjemme, med dårlig samvittighed og er pisse ked, de siger jeg bliver sigtet og får en bøde samt en plet på straffe attesten, jeg skal begynde på uddannelse til august hvor jeg ville tage et deltidsarbejde ved siden af, så jeg slipper for de su lån osv, men bum... Det kan jeg så ikke nu!!

Jeg ved fandme ikke hvad jeg skal gøre, er helt færdig!

Lyder sku ikk godt

Men du må da gøre noget! Der er helt sikkert at gøre.. Du havde jo ikke "gemt de varer som de tror du vil stjæle" et sted, så tror da ikke det ligner noget tyveri.. Du kan vel ikke bare acceptere at få plet på din straffeattest "for sjovt" også når du ikk har gjort noget.. Du bliver altså nødt til at snakke med politiet eller en advokat eller klage..

Jeg har engang været i bilka og handle og jeg købte så en stor kasse kyllingefilet som jeg lagde under vognen. Da jeg så skulle til at betale havde jeg ogsa min søn med som var lidt bøvlet den dag og ville op til mig. Så jeg bar ham mens jeg lagde tingene op til vognen og glemte fuldstændig kyllinge kassen under vognen. Jeg betalte så færdig og det hele og var på vej ud, men opdagede kassen og tog hen til kundeservice og fik den betalt. Sådan noget kan altså bare ske og ikke med vilje så du må endelig ikk lade dem få deres vilje og give dig plet. For det må de ikk.

Held og lykke..

Anmeld

7. juni 2013

MorDk

Ej noget lort. Og sikke da nogle idioter. Både "bestyren" og polititet. Her for leden var vi ude og handle og da vi kommer ud og skal afl. vognen ligger der en INSTANT kaffe , som vi ikke havde fået betalt for. Hmm hmm... jaja man burde været gået tilbage men havde sgu lige stået i giga kø .... så nej! "gratis" kaffe til lillemor. MEN havde det da ikke godt med det og det er sgu da hvad der kan ske. Virkelig dårlig behandling du har fået. Øv Bøv!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.