Moster Lagkage skriver:
For børn uden særlige behov, som der heldigvis stadig er flest af, og for familier med fuldtidsarbejde, som der også er flest af, tror jeg at en heldagsskole kan skabe mere kvalitetstid i familierne.
Man skal også husk heldagsskole eller ej så har man som forældre det største ansvar for at ens barn får lært noget, alt kan ikke klares i skolen. Så jeg tror ikke en heldagsskole tager ansvar fra nogen forældre.
jeg er absolut for heldagsskole, hvis man husker at få flettet fritidsaktiviteter ind, nok kun de mest gængse- fodbold, håndbold, svømning, gymnastik, dans.... ved ikke hvad mere... Så når børn har fri evt kl 4 så har de helt fri og skal ikke rende til alt muligt. Jeg syntes dog at lektielæsning skal foregå med forældre så forældrene har hånd i hanke med hvordan det står til, for forældre har også et ansvar når deres børn falder bagud.
der er idrætslære og idrætspædagoger der kan sørge for den sportslige del. En anden fordel kan være at pædagoger kommer ind i skolen, så læren bedre kan koncentrere sig om det de er Uddannet til, og dermed højne fagligheden, pædagogen tager sig så af det de er uddannet til, konflikter, det sociale, individuelle behov osv.
tja jeg ser kun fordele.
mht til børn med særlige behov, mon ikke der bliver lavet specialklasser eller lignende. Og selvom de børn kan have svært ved at rumme lange dage, jamen så skal de jo før eller senere lære det, medmindre de vil gå fra folkeskole til førtidspensionist. Men jeg kunne slet ikke forestille mig at der ikke vil blive taget hensyn til at ikke alle børn kan det samme, jeg tror netop det er målet med heldagsskolen.
og langt de fleste skolebørn er jo tilknyttet SFO, fritidshjemslærers eller klub, dette betyder jo at der er et behov for pasning, så for størstedelen af forældrene bliver børnene jo ikke stjålet.
Hvis elever med særlige behov skal tilbage i specialklasser - hvilket der slet ikke er afsat penge til, så det sker næppe - så er den massive indsats, vi har gjort for inklusionen de senere år, jo fuldstændigt spildt. Vi er blevet pålagt at inkludere dem, og man kan ikke blive ved med at kaste dem rundt i systemet. Og så gør det mig virkelig ondt, at du mener, sårbare børn "skal lære det" - dem skal vi netop give den fornødne tryghed, mens de er børn, så de sidenhen har en ballast at gå videre i livet med.
Det, du kalder "at rende til alt muligt", er i mine øjne noget af det mest værdifulde, vi kan give vores børn. Skolerne må ikke lukke sig om sig selv - børnene skal ud og møde børn fra andre skoler, andre samfundsgrupper og danne nye, sociale relationer. Det er et åndehul for rigtigt mange børn, der ikke stortrives i deres klasser, at komme ud og møde andre børn - og såmænd også sundt for klassens dronning at være i en anden position blandt andre børn.
Når pædagogerne kommer ind i skolen, er der ikke ressourcer til, at de kan være der samtidig med lærerne. Dette er jo en spareøvelse. Og det hjælper altså ikke meget, at der har været en pædagog i en aktivitetstime tidligere på dagen, når der er akut behov for pædagogisk indgriben i dansktimen. Man KAN ikke fjerne pædagogiske opgaver fra lærerne, for børn og unge reagerer, når de gør det - ikke, når det passer ind i skemaet.
Hvis helhedsskolen skulle være en succes, ville det kræve investeringer og øgede ressourcer - men den må jo ikke koste mere, end skolen gør i dag. Jeg ville ikke lægge børn til et sådant ufinansieret eksperiment, som eksperterne direkte advarer imod, uden at forlange, at der fulgte ressourcer med. For slet ikke at tale om forskningsmæsdige belæg for, at det overhovedet vil føre noget positivt med sig.