De nye kontanthjælpssatser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2013

LilleChelle

B&J skriver:

self. er det ikke okay at en på KH får mere ind su det har jeg altid syntes var forkert, men når man nu står i det og mister 6000kr ja så er det fanden selv for at sige det mildt... det er mange penge bare på engang, og ja optage lån,

men ja som sagt vi har haft en dårlig periode i vores liv begge to også inden vi fik barn og har oplevet en masse lort osv. og ja det har gjord vi også står i rki og lige frem skal skylde flere penge væk når vi nu prøver at få det ud vi skylder væk... ja det syntes jeg ikke er sjovt..

og en med desperation, eller noget andet lige som mig jeg lider kraftig af angst når jeg starter på noget nyt er det et helvede, det er ikke sjovt og jeg lige frem skal starte et nyt sted er møg svært og ikke sjovt. men nu er jeg klar efter næsten 4år og det er længe og du kan tro mig det gør ondt inden i man ikke føler man bare kan og man føler folk ser ned på en fordi man er på KH og fordi de bare tror man sidder på sin røv...

Jeg tror ikke der er nogle der synes det er sjovt at optage SU lån, men det kan nu en gang være en nødvendighed. 

Jeg har selv taget su lån på et tidspunkt - men det er blevet overtaget af arbejde. 

Selvfølgelig er der nogle der har det svært ved at starte nye steder. Men det er noget man må arbejde med - man kan ikke bare sidde derhjemme og regne med at få af staten. 

Og hvis man ikke kan få det til at hænge sammen under uddannelse, og man derfor tyr til kontanthjælp, så har man simpelthen sat sig for dyrt og prioriteret forkert. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2013

B&J

LilleChelle skriver:

Jeg tror ikke der er nogle der synes det er sjovt at optage SU lån, men det kan nu en gang være en nødvendighed. 

Jeg har selv taget su lån på et tidspunkt - men det er blevet overtaget af arbejde. 

Selvfølgelig er der nogle der har det svært ved at starte nye steder. Men det er noget man må arbejde med - man kan ikke bare sidde derhjemme og regne med at få af staten. 

Og hvis man ikke kan få det til at hænge sammen under uddannelse, og man derfor tyr til kontanthjælp, så har man simpelthen sat sig for dyrt og prioriteret forkert. 

self det med su lån. men vi sidder heller ikke for hårdt. men jeg ønsker ikke at side som vi har gjord, der havde jeg KUN 2 par bukser og 3 trøjer og kunne ikke købe mere for vi havde ingen penge på det tidspunkt og det var bestemt ikke sjovt og ved tydligt hvordan det er. og det ønsker jeg aldrig igen..

Jamen jeg har altid været i praktik fordi hvis jeg gør hjemme jamen så går det helt galt jeg har gået til psykolog for min angst og mange andre ting man der er nogle ting der bare ikke kan løses som man skal lære at leve med og min angst ja den bliver beder men det er ikke bare noget der forsvinder ved et knips i fingeren også der for det er så møg hammer svært....

men self dem der ikke har prøvet det ved ikke en dyt om hvor hårdt og svært det er..... jeg vil ønske jeg kunne bytte med en anden 1000%.... men jeg kæmper hver dag og arbejder op men det tager tid, for jeg vil gerne have et job virkelig gerne for det er bare ikke sjovt at være på KH. du skal hele tiden ringe hvis et eller andet du har ikke bare fri som andre, du skal møde du skal det og det og det ellers fjerner de dine penge. og self skal man alle de ting. men det er hårdt fordi på en KH, er man bundet fanget og et job er man fri...

men skisme ikke nemt bare at få et job heller

og sat sig for dyrt ja og nej, hvad så hvis som os vi står i rki fordi vi har gjord fejl og self bøder vi for det nu men det er jo det vi er ved at betale ud og hvis vi begge skulle være på su ja så kunne vi ikke betale og der vil komme renter og flere dumme slag oven i hoved til os......

Anmeld

20. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

self det med su lån. men vi sidder heller ikke for hårdt. men jeg ønsker ikke at side som vi har gjord, der havde jeg KUN 2 par bukser og 3 trøjer og kunne ikke købe mere for vi havde ingen penge på det tidspunkt og det var bestemt ikke sjovt og ved tydligt hvordan det er. og det ønsker jeg aldrig igen..

Jamen jeg har altid været i praktik fordi hvis jeg gør hjemme jamen så går det helt galt jeg har gået til psykolog for min angst og mange andre ting man der er nogle ting der bare ikke kan løses som man skal lære at leve med og min angst ja den bliver beder men det er ikke bare noget der forsvinder ved et knips i fingeren også der for det er så møg hammer svært....

men self dem der ikke har prøvet det ved ikke en dyt om hvor hårdt og svært det er..... jeg vil ønske jeg kunne bytte med en anden 1000%.... men jeg kæmper hver dag og arbejder op men det tager tid, for jeg vil gerne have et job virkelig gerne for det er bare ikke sjovt at være på KH. du skal hele tiden ringe hvis et eller andet du har ikke bare fri som andre, du skal møde du skal det og det og det ellers fjerner de dine penge. og self skal man alle de ting. men det er hårdt fordi på en KH, er man bundet fanget og et job er man fri...

men skisme ikke nemt bare at få et job heller

og sat sig for dyrt ja og nej, hvad så hvis som os vi står i rki fordi vi har gjord fejl og self bøder vi for det nu men det er jo det vi er ved at betale ud og hvis vi begge skulle være på su ja så kunne vi ikke betale og der vil komme renter og flere dumme slag oven i hoved til os......

Så er inkasso til at tale med. Man kan sætte det månedlige beløb ned mens man studerer eller sætte noget på pause. Det er selvfølgelig ærgerligt med renter, mimen efter endt uddannelse kan man komme i job og tjene mere end kontanthjælp og derved betale sin gæld relativt hurtigt af. 

det lyder til at i har haft det hårdt økonomisk. Men jeg kunne ikke lade være med at undre mig. Havde du heller ikke råd til at købe tøj i genbrugsbutikker? 

Anmeld

20. april 2013

B&J

mor:) skriver:

Så er inkasso til at tale med. Man kan sætte det månedlige beløb ned mens man studerer eller sætte noget på pause. Det er selvfølgelig ærgerligt med renter, mimen efter endt uddannelse kan man komme i job og tjene mere end kontanthjælp og derved betale sin gæld relativt hurtigt af. 

det lyder til at i har haft det hårdt økonomisk. Men jeg kunne ikke lade være med at undre mig. Havde du heller ikke råd til at købe tøj i genbrugsbutikker? 

Jo det havde jeg men desværre var jeg en stor pige og det havde de altså ikke.... men fik ind i mellem lidt nyt af min mor..

ja men det er jo ikke under inkasso vi betaler til det er til de steder eller retter til advokaterne der er på sagen.... men ja det er jo noget man ville blive nød til hvis det var men jo ikke noget man ønsker.

men jeg ryger heller ikke på en su. har en HG og håber jeg kan finde en elevplads så jeg kan komme der fra... for jeg efter så mange år er jeg endelig klar til at komme videre, og jeg har endelig fået en god socialrådgiver og mentor der virkelig gør alt for at hjælpe mig og det har jeg haft behov for længe... så de gør så jeg bliver mere og mere klar og håber og krydser finger alt hvad jeg kan for vi sammen kan finde noget

Anmeld

20. april 2013

Silas&Mille

Anonym skriver:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:de t-betyder-kontanthj%C3%A6lpsreformen-for-dig.html

Hvad betyder det for mig?
Jeg har altid været enlig forsøger, fået omrking 13+ førskat.
Venter nu barn nr. 2, så har lige valgt at flytte sammen med faren til dette barn, som desværre også er på kontanthjælp.
Det betyder intet lige nu, jeg får stadig 13+ og han får 10+, fordi han er over 25.

Med de nye regler, så vil jeg få 5700kr før skat på min barsel. Han vil få det samme. Så tilsammen har vi under 10k at betale husleje, gæld og kost for. Det kan ikke lade sig gøre . Hvis han så får job, så mister JEG de 5700kr, fordi vi får forsørgerpligt over hinanden.

Idet jeg skal på barsel, jamen så er jeg tvunget til at være i den situation.

Jeg synes virkelig det er nogle umenneskelige regler og det kan være vi bliver tvunget til at flytte fra hinanden i 2014.

Hvordan rammer det jer?

Du mister kun din sats, hvis din kæreste får et job hvor han tjener mere end 28000kr før skat.

Her vil jeg miste lidt over 8000kr hvis ikke jeg kommer i job inden 01.01.2014. Kæresten er på dagpenge så han mister ikke noget.

Jeg har en HHX og en ufærdig Bachelor i jura, økonomi og skatte-ting. Så håber ikke jeg bliver bedt om at tage uddannelse. Men vil hellere end gerne på kurser i forskellige ting, men det har jeg indtil videre fået nej til 

Anmeld

20. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
B&J skriver:

Jo det havde jeg men desværre var jeg en stor pige og det havde de altså ikke.... men fik ind i mellem lidt nyt af min mor..

ja men det er jo ikke under inkasso vi betaler til det er til de steder eller retter til advokaterne der er på sagen.... men ja det er jo noget man ville blive nød til hvis det var men jo ikke noget man ønsker.

men jeg ryger heller ikke på en su. har en HG og håber jeg kan finde en elevplads så jeg kan komme der fra... for jeg efter så mange år er jeg endelig klar til at komme videre, og jeg har endelig fået en god socialrådgiver og mentor der virkelig gør alt for at hjælpe mig og det har jeg haft behov for længe... så de gør så jeg bliver mere og mere klar og håber og krydser finger alt hvad jeg kan for vi sammen kan finde noget

Øv ja det kan jeg godt se. 

Jeg er vokset op med forældre på kontanthjælp. Mine søstre og jeg fik altid brugt tøj og kan tydeligt huske hvor hårdt det var for min ældste søster som dengang vejede 96kg(idag 63). Men derfor jeg kom til at tænke på genbrugsbutik. 

Dejligt du har fået en god socialrådgiver som kan hjælpe dig videre og tager hensyn til hvorvidt du er klar. 

held og lykke. Håber du finder lige det rette for dig 

Anmeld

20. april 2013

Silas&Mille

Majeha skriver:

Forstår ikke helt. Hvis partneren tjener 28.000 og op, er det 0,- i kh. Men hvis partneren tjener under 28.000,- er det så de 5753,- som forsøger?

Som jeg forstår det så må et samlevende par tjene 28000kr før skat til sammen.

Hvis din samlever tjener 26000kr før skat, får du så 2000kr før skat.

Er ikke 100% sikker på det er sådan det er, men i hvert fald sådan jeg har forstået det

Anmeld

20. april 2013

B&J

mor:) skriver:

Øv ja det kan jeg godt se. 

Jeg er vokset op med forældre på kontanthjælp. Mine søstre og jeg fik altid brugt tøj og kan tydeligt huske hvor hårdt det var for min ældste søster som dengang vejede 96kg(idag 63). Men derfor jeg kom til at tænke på genbrugsbutik. 

Dejligt du har fået en god socialrådgiver som kan hjælpe dig videre og tager hensyn til hvorvidt du er klar. 

held og lykke. Håber du finder lige det rette for dig 

det er jeg nemlig også, også der for ønsker jeg af hele mit hjerte jeg kan komme ud af det min kæreste er på vej ud og er så stolt af ham

og ja det er slet ikke nemt når man er stor men Jubii er en alm størrelse og vi har da råd til tøj nu ikke i store mængder men nok

og mange tak hvor er du super sød jeg håber også det bedste for mig selv især alt det lort jeg har været igennem nu vil jeg gerne ud på den anden side

Anmeld

20. april 2013

Mum33

Anonym skriver:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:de t-betyder-kontanthj%C3%A6lpsreformen-for-dig.html

Hvad betyder det for mig?
Jeg har altid været enlig forsøger, fået omrking 13+ førskat.
Venter nu barn nr. 2, så har lige valgt at flytte sammen med faren til dette barn, som desværre også er på kontanthjælp.
Det betyder intet lige nu, jeg får stadig 13+ og han får 10+, fordi han er over 25.

Med de nye regler, så vil jeg få 5700kr før skat på min barsel. Han vil få det samme. Så tilsammen har vi under 10k at betale husleje, gæld og kost for. Det kan ikke lade sig gøre . Hvis han så får job, så mister JEG de 5700kr, fordi vi får forsørgerpligt over hinanden.

Idet jeg skal på barsel, jamen så er jeg tvunget til at være i den situation.

Jeg synes virkelig det er nogle umenneskelige regler og det kan være vi bliver tvunget til at flytte fra hinanden i 2014.

Hvordan rammer det jer?

Må nok indrømme at jeg ikke kan se den umenneskelige i det. I har intet job men har alligevel valgt at sætte to børn i verden samt en gæld der skal betales af. Det er vel ikke statens "skyld"? 

Anmeld

20. april 2013

Majeha

Silas&Mille skriver:

Som jeg forstår det så må et samlevende par tjene 28000kr før skat til sammen.

Hvis din samlever tjener 26000kr før skat, får du så 2000kr før skat.

Er ikke 100% sikker på det er sådan det er, men i hvert fald sådan jeg har forstået det

Ok, håber du har ret, for han tjener "kun" omkring 16.000 før skat, så hvis jeg røg ned på 5753 før skat kan vi ikke leve sammen, da vores faste udgifter overstiger vores indkomst så Men kæmper hårdt for at komme i job inden 1. jan. Ønsker virkelig at ARBEJDE for mine penge. Men er jeg så uheldig ikke at få et job, så ser det sgu sort ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.