De nye kontanthjælpssatser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.366 visninger
50 svar
58 synes godt om
20. april 2013

Anonym trådstarter

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:de t-betyder-kontanthj%C3%A6lpsreformen-for-dig.html

Hvad betyder det for mig?
Jeg har altid været enlig forsøger, fået omrking 13+ førskat.
Venter nu barn nr. 2, så har lige valgt at flytte sammen med faren til dette barn, som desværre også er på kontanthjælp.
Det betyder intet lige nu, jeg får stadig 13+ og han får 10+, fordi han er over 25.

Med de nye regler, så vil jeg få 5700kr før skat på min barsel. Han vil få det samme. Så tilsammen har vi under 10k at betale husleje, gæld og kost for. Det kan ikke lade sig gøre . Hvis han så får job, så mister JEG de 5700kr, fordi vi får forsørgerpligt over hinanden.

Idet jeg skal på barsel, jamen så er jeg tvunget til at være i den situation.

Jeg synes virkelig det er nogle umenneskelige regler og det kan være vi bliver tvunget til at flytte fra hinanden i 2014.

Hvordan rammer det jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2013

Zelinasmor

Anonym skriver:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-64993100:de t-betyder-kontanthj%C3%A6lpsreformen-for-dig.html

Hvad betyder det for mig?
Jeg har altid været enlig forsøger, fået omrking 13+ førskat.
Venter nu barn nr. 2, så har lige valgt at flytte sammen med faren til dette barn, som desværre også er på kontanthjælp.
Det betyder intet lige nu, jeg får stadig 13+ og han får 10+, fordi han er over 25.

Med de nye regler, så vil jeg få 5700kr før skat på min barsel. Han vil få det samme. Så tilsammen har vi under 10k at betale husleje, gæld og kost for. Det kan ikke lade sig gøre . Hvis han så får job, så mister JEG de 5700kr, fordi vi får forsørgerpligt over hinanden.

Idet jeg skal på barsel, jamen så er jeg tvunget til at være i den situation.

Jeg synes virkelig det er nogle umenneskelige regler og det kan være vi bliver tvunget til at flytte fra hinanden i 2014.

Hvordan rammer det jer?

Hvorfor melder du dig ikke på en uddannelse? Evt. VUC? Tænker at hvis man kan holde til at få et barn mere, kan man vel også starte på en uddannelse? (intet negativt ment!) 

Der kan du på barsel få dobbelsu i 6 måneder eller enkelt su i 12 måneder. Du kan vælge også at tage lån. Tænker at det måske var en løsning. Ellers tror jeg ikke i kan gøre så meget.

Anmeld

20. april 2013

Anonym trådstarter

xoxotasha skriver:

Hvorfor melder du dig ikke på en uddannelse? Evt. VUC? Tænker at hvis man kan holde til at få et barn mere, kan man vel også starte på en uddannelse? (intet negativt ment!) 

Der kan du på barsel få dobbelsu i 6 måneder eller enkelt su i 12 måneder. Du kan vælge også at tage lån. Tænker at det måske var en løsning. Ellers tror jeg ikke i kan gøre så meget.

Jeg har over tænkt SU som en udvej, men jeg har allerede en HF, så det skal være en videregående uddannelse - og der tvivler jeg en smule på, at jeg så bliver optaget, når jeg kun kan studere i 2-3 måneder inden barsel.

Anyways, de nye regler er ikke menneskelige.

Anmeld

20. april 2013

Zelinasmor

Anonym skriver:

Jeg har over tænkt SU som en udvej, men jeg har allerede en HF, så det skal være en videregående uddannelse - og der tvivler jeg en smule på, at jeg så bliver optaget, når jeg kun kan studere i 2-3 måneder inden barsel.

Altså, vi er to studerende med 1 barn. Hvis vi ikke tog lån, får vi også kun ca. 5000 udbetalt hver. Hvilket er det samme som i ville få. Så jeg synes ikke det er umenneskeligt. Man kan godt få det til at rende rundt. Vi har også gæld vi betaler 3000 til om måneden og har en dyr husleje. Men så får man ekstra boligstøtte når man har barn og man får delvis hvis ikke helt friplads i institutioner. Men ja. Kan da godt se det er voldsomt for jer når i er vandt til at have det dobbelte. Jeg synes bare ikke i skal være bedre stillet end os der uddanner os.

Anmeld

20. april 2013

Anonym trådstarter

xoxotasha skriver:

Altså, vi er to studerende med 1 barn. Hvis vi ikke tog lån, får vi også kun ca. 5000 udbetalt hver. Hvilket er det samme som i ville få. Så jeg synes ikke det er umenneskeligt. Man kan godt få det til at rende rundt. Vi har også gæld vi betaler 3000 til om måneden og har en dyr husleje. Men så får man ekstra boligstøtte når man har barn og man får delvis hvis ikke helt friplads i institutioner. Men ja. Kan da godt se det er voldsomt for jer når i er vandt til at have det dobbelte. Jeg synes bare ikke i skal være bedre stillet end os der uddanner os.

Du skal huske på, at de 5700kr er før skat, så vi får mindre end det udbetalt hver.
Med en husleje på 4200kr. Varme på 1100kr , el, internet og gæld hver især, så kan det bare ikke løbe rundt uanset om vi ville det eller ej.

Anmeld

20. april 2013

Zelinasmor

Anonym skriver:

Du skal huske på, at de 5700kr er før skat, så vi får mindre end det udbetalt hver.
Med en husleje på 4200kr. Varme på 1100kr , el, internet og gæld hver især, så kan det bare ikke løbe rundt uanset om vi ville det eller ej.

Så må man jo flytte til et billigere sted hvor udgifterne ikke er så høje. Det kan sagtens lade sig gøre. Og indskud kan i søge ved kommunen når i er på kontanthjælp. Hvis den ene skylder, kan den anden låne dem. Jeg vil stadig mene at det kan løbe rundt hvis man virkelig skære i det. Men ja. 

Håber i finder en løsning.

Anmeld

20. april 2013

quindelist

Anonym skriver:

De videregående uddannelser man søger i KOT (den koordinerede tilmelding) og det er vel i praksis de fleste? Anyway de ser da ikke på om du er gravid og snart skal føde, -de ser alene på dit gennemsnit og om du opfylder adgangskrav, så det bør ikke være en hindring.

Jeg startede på uni sammen med en der fødte i starten af november (vi startede i september) og det gav ingen problemer.

Men du skal selvfølgelig tænke dig om og søge ind på den rigtige uddannelse så du ikke spilder SU klip du kunne få brug for senere

Anmeld

20. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke synes det er umenneskeligt. 

Det kan sagtens lade sig gøre for 10.000kr. Man må prioritere, være god til at lave madplaner og kun handle ind efter dem. I vil jo ikke skulle betale institution.

mødrehjælpen, Føtex, Kvickly og Bilka har udmærket børnetøj. Og efter endt barsel kan du studere og søge om lån hvis I føler det nødvendigt. og så er der børnepenge hver 3.måned som for jer vil være omkring 8.000kr. det er jo en pæn sjat i kan bruge til lidt opsparing og uforudsete regninger samt lidt fornøjelser. 

Nu ved jeg ikke hvad jeres husleje ligger på, men boligsikring vil jo stige hvis hejres indtægter er faldet. 

Jeg skriver det ikke for at være tarvelig, men mere som: så slemt er det heller ikke. Det skal nok gå. 

og husk på at I jo ikke skal leve på den her måde for evigt. Jeg går udfra det er en midlertidig løsning at I er på kontanthjælp. 

Anmeld

20. april 2013

B&J

jaaa jeg er godt nok også lidt i chok jeg mister langt over 6000kr jeg håber godt nok jeg kan komme i uddannelse eller få arbejde eller inden 2014 ellers ryger vi da på røven

Anmeld

20. april 2013

Louise H.

B&J skriver:

jaaa jeg er godt nok også lidt i chok jeg mister langt over 6000kr jeg håber godt nok jeg kan komme i uddannelse eller få arbejde eller inden 2014 ellers ryger vi da på røven

Samme her og kæresten med /: han er sygemeldt med depression, men kan blive nødt til at komme i arbejde, selvom han overhovedet ikke er klar til det. Jeg vil starte på uddannelse igen. Hvilket ikke gavner noget, hvis ikke han får et arbejde, da jeg så skal være forsørger :/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.