Apropos "lykkepiller"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2013

isabellasmor

gædde/gitte skriver:

syntes ikke man kan sige om man er for eller imod -før man har prøvet at stå i det.

Men det er jo så det jeg siger jeg har  Jeg behøver ikke ha spist dem selv, for at se hvad de kam gøre ved et menneske, så det synes jeg sagtens jeg kan være, imod. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2013

MorDk

Månsson skriver:

Men det ka os være det der reder en

Ja det siger jeg heller ikke...

Anmeld

19. april 2013

gædde/gitte

Mettefpigen skriver:

Lige præcis..... Ved mig var det et svaghedstegn.... Fordi jeg lige var blevet mor og min egen mor lige var blevet overfaldet..... Tul sidst turde jeg ikk være alene med mit barn..... synes det var en falliterklæring at jeg ikk kunne tage mig af mit eget barn!....

nix!!

det havde været et svaghedstegn hvis du havde givet op!

Du var en meget stærk mor, der turde indrømme sine begrænsninger og søge hjælp.

Anmeld

19. april 2013

gædde/gitte

isabellasmor skriver:

Men det er jo så det jeg siger jeg har  Jeg behøver ikke ha spist dem selv, for at se hvad de kam gøre ved et menneske, så det synes jeg sagtens jeg kan være, imod. 

se det der viser jo tydeligt at du ikke ved, hvor langt ud man kan komme.

Kan godt forstå at man som rask ikke fatter en dyt af, hvad det vil sige at være syg i psyken.

Hvis du stod med valget imellem at tage en pille for at få ro eller vælge at slå dig selv ihjel.... så håber jeg du flytter dine egne grænser og vælger en pille.

om piller er løsningen for alle - det ved jeg ikke -er ikke læge.... men jeg syntes det er snæversynet at sige man aldrig ville hoppe på lykkepiller!

vi vælger jo ikke hvad fremtiden bringer.

Anmeld

19. april 2013

modesty

Jeg synes at lykkepiller kan være en god løsning i sidste instans hos dem hvor andet ikke virker - som en måde at komme ovenpå igen. Men det kræver som sagt at man har prøvet alt andet og at der er en plan med udtrapning. I mange tilfælde tror jeg at en (god) psykolog ville have været en meget bedre løsning.

Jeg har en ven som gik ned med stress og depression og var sygemeldt og på piller i et halvt år inden han kom ovenpå igen.

Jeg har en veninde som er meget psykisk ubalanceret i perioder (hun har fået en milliard forskellige diagnoser) og hun bruger pillerne til at komme ovenpå igen når hun har det rigtig slemt.

Og så har jeg en "veninde" som går rundt og blærer sig over at hun har fået ritalin og deler det ud til vennerne som et party-drug.

I de to første tilfælde synes jeg at lykkepillerne var det rigtige valg - i det sidste er det jo helt håbløst.

Jeg har aldrig selv været på piller.

Anmeld

19. april 2013

VIPpigen

Ja. Og tager dem stadig for øhh... 12 år i streg.......

hvorfor... En MEGET svær depression med en MEGET svær psykose, og angst... Jeg mangler et helt døgn, det er et stort sort hul. Jeg var 17 da psykologen fandt ud af jeg havde det skidt. Da havde jeg gået til psykolog i flere måneder. Jeg blev medicineret, men den virkede ikke, en dag jeg skulle på efterskolen, får jeg simpelthen et blackout, jeg aner INTET om hvordan jeg er kommet fra odense til efterskolen på Langeland.... Jeg aner intet om aftenen på efterskolen, eller den næste dag... Det næste jeg husker er at jeg sidder i bilen på vej hjem, hvor min mor har hentet mig.

vi køre til egen læge, og bliver der sendt videre til den lukkede..... Jeg får tilbudt en seng, og så kan jeg overflyttes næste dag til børne og ungdoms psyk...

vi takker nej til sengen på den lukkede... (Er i klar over hvor skræmmende der er derinde) og min mor påtager sig opgaven at overvåge mig indtil næste morgen hvor jeg skal møde op på b og u psyk... ALT der kunne føre til selvmord var flyttet væk fra hjemmet. Min mor gemte alt, for at være helt sikker.

får ny medicin, og efter kun 14 dage kan jeg mærke en forbedring, ikke meget, men den er der. Jeg får tilbudt en seng på B og u psyk, men takker nej, fordi det betyder jeg skal droppe min efterskole. Istedet takler skolen det fantastisk, der er ekstra hjælp at hente fra lærerne, og hver mandag og fredag har jeg samtaler på B og u i Kolding....

det er først 1 1/2 år senere jeg mærker den fulde virkning på at medicinen virker... Som andre skriver, så bliver man følelseskold på antidepressiv... Men det er kun i starten. Problemet med antidepressiv medicin, og os mennesker, er at vi forventer en omvæltning i løbet af natten. Den kommer altså ikke.

Det tager tid, og arbejde. Og du skal lade kroppen hele. Det tager tid... Som depressiv lukker din hjerne ned for dannelsen af serotonin, den udvikles ved glæde, motion, og styrken på dig selv... Jeg glædede mig ikke over den skønne lillebror jeg fik i 99,  efter lidt over et halvt år på medicin, lærte jeg at elske ham.... Ja, jeg indrømmer blankt, jeg elskede INGEN da jeg var depressiv, og jeg følte intet når jeg prøvede, eller tankerne begyndte på selvmord. Jeg tænkte ikke på min fremtid, eller min familie... Jeg tænke ikke på at jeg 12 år senere ville sidde med min egen familie... Jeg tænkte på det helved jeg levede i, som jeg virkelig ikke magtede mere.....

jeg fik hjælp, både psykolog, psykiater, og medicin, og medicinen blev min redning. Jeg vidste da jeg startede på medicinen at jeg skulle tage den i mindst 6 måneder før jeg ville se lys, jeg undersøgte alt om hvad jeg fejlede, og hvorfor jeg var som jeg nu var. Jeg havde en hel efterskole som jeg ville have til at forstå... Det lykkedes for mig at skære det så meget ud at de forstod hvad der skete, respekterede at jeg først kom sent mandag, og skulle tidlig hjem fredag, de hjalp mig gennem min 10 klasse, og jeg er lykkelige og takker hver en, elever som lærer og forstander for at hjælpe mig igennem det.

i 2006 kom jeg til skade, i 2007 fortæller en læge endelig hvad min fod fejler, og et af de smertestillende jeg kan få mod nerveskader, er også et antidepressiv middel. Så pludselig er jeg på 2 antidepressive. Jeg har flere gange tidligere prøvet at trappe ud af min remeron men jeg røg ned med det samme lægen satte dosis ned, og vi måtte øge den igen. Da jeg bliver sat på saroten... Nåå ja, hvis det virker mod smerter, fint for mig. 

Vi snakker om et start af PB, og i samarbejde med lægen trapper jeg ud af remeron, og over på et nyt. Remeron er ikke smart under graviditet. Jeg er kun lige stoppet på remeron da graviditeten rammer. Der bliver hurtigt sat en ekstra læge på, pga medicineringen. Lægen har styr på nyfødte med abstinenser, og styr på medicin under graviditet... Vi stopper det nye præparat, og jeg fortsætter på kun saroten (som var antidepressiv til foden) jeg har siden klaret mig med kun saroten, og pga min dårlige fod, kommer jeg aldrig af antidepressiv. Om jeg ville kunne magte et liv uden antidepressiv aner jeg ikke. Men hvad jeg ved er at jeg er LYKKELIG. ikke pga mine "lykkepiller" (som nogen jo rigtig gerne vil kalde dem) men de har givet mig ET NORMALT liv, og det gør mig lykkelig

forresten er lykkepiller så forkert et ord, de kan aldrig gøre en lykkelig, men de tilføjer stoffet serotonin, som gør at din hjerne bedre kan føle glæden, glæden ved at se dit barn, glæden ved dit barns eller andre børns latter... Glæden ved en kæreste som er det bedste for en, GLÆDEN VED LIVET

Anmeld

19. april 2013

esioul

Lunae skriver:

Den seneste tid har der været en del fokus på verdens forbrug af "lykkepiller" og hvad de gør ved én. Synes det kunne være interessant at se hvor omfattende fprbruget af piller egentlig er, så har derfor lavet en afstemning!

Jeg har været. - og var faktisk ikke meget for det.

Lægen skulle se mig 1 gang om ugen i 2 uger , og derefter ordinerede han de piller til mig.

Tog dem et år og trappede derefter ud af dem.

Indimellem er det bare nødvendigt. Dog synes jeg nogle læger er for hurtige til bare at ordinere dem.

Jeg tror ikke folk der ikke har prøvet at have en depression kan sætte sig ind i hvordan det er.

Jeg ser det absolut ikke som en dårlig ting, så længe de bliver ordineret med omhu.

- og dem er er imod det, - prøv at stå i en situation hvor i ikke kan komme ud af sengen og jeres verden er væltet. Så ville i forstå hvorfor man vælger at tage imod piller.

Anmeld

19. april 2013

Mettefpigen

gædde/gitte skriver:

:-

nix!!

det havde været et svaghedstegn hvis du havde givet op!

Du var en meget stærk mor, der turde indrømme sine begrænsninger og søge hjælp.

:-) jaa det ved jeg nu, men dengang følte jeg at det et svaghedstegn.....

Anmeld

19. april 2013

L&V

MorDk skriver:

Ja det siger jeg heller ikke...

Nej det ved jeg godt det var mere mht at der er mange bivirkninger jo vist men det ka være lige så skidt uden.. Bare den pointe jeg ville frem til

Anmeld

19. april 2013

fairlady

hvor mange har set den dokumentar, der var på dr 1 om lykkepiller? Hvad tænker I om dokumentaren?

Har selv været på lykkepiller i perioder og har været rigtig glad for det.

Men jeg synes det var en skeræmmende dokumentar! Og på den anden side, synes jeg også det virker som om det er svært at forbinde lykkepillerne 100 % med deres handlinger, i dokumentaren. Mon der er en endegyldig sandhed?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.