Er der krav om ferie til børn i ins?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2013

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Nej desværre. Synes helt bestemt at der burde være det:-) selvfølgelig ikke uden undtagelser.

Kan vi godt være enige om at der burde være 

Grunden tii jeg spørg er fordi de er ret meget efter mig i ins om at jeg ikke har fået afleveret ferieseddel og er lidt træt af at høre på det Jeg kan nemlig ikke få godkendt min egen ferie før start maj så overvejer bare at aflevere en tom seddel så kan de jo ikke brokke sig over den ikke er afleveret - ville så bare være forberedt på hvis der var regler om dette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

Mor Til Oktober Børn

I vores inst. er der åbent hele sommeren, til gengæld er der en regel om at børnene minimum skal have 2 uger hjemme!  Fin regel synes jeg. Det behøver ikk være sammenhængende, bare 2 uger i sommerferie ugerne

Anmeld

10. april 2013

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

Der findes kun tvungen ferie hvis inst har lukket dog anbefales det at børn har min. 3 ugers sammenhængende sommerferie.

super tak kunne heller ikke finde noget på google om det

Anmeld

10. april 2013

Anonym trådstarter

Mor Til Oktober Børn skriver:

I vores inst. er der åbent hele sommeren, til gengæld er der en regel om at børnene minimum skal have 2 uger hjemme!  Fin regel synes jeg. Det behøver ikk være sammenhængende, bare 2 uger i sommerferie ugerne

så de to uger skal være i sommeren? er det en regel der så stå på deres hjemmeside??

Anmeld

10. april 2013

Mor Til Oktober Børn

Anonym skriver:

så de to uger skal være i sommeren? er det en regel der så stå på deres hjemmeside??

Tror ikk  de har en hjemmeside, men det står i den bog man får når barnet starter  

Anmeld

10. april 2013

L&V

Der er ik en regl som sådan men børn har krav på det samme som voksne og nødpasnimg er som ordet siger til folk uden andre muligheder

Anmeld

10. april 2013

Pia

Der findes ingen regler i nogle kommuner i Danmark, om at børnen skal have ferie ex antal uger.

Der anbefales fra kommunernes side, at børnene har minimun 2 ugers sammenhængende sommerferie.

Når fx vores børnehave lukker ned i ugerne 29 og 30, så tilbydes der alternativ pasning ( de må ikke kalde det nødpasning i nogle kommuner, selvom de gør det) og den pasning foregår i en anden børnehave i byen og så kommer kendt personale med, så det er et realt alternativt pasnings tilbud, i forhold til børnene.
Og så snart de melder ferien ud, så melder de hvilken børnehave de skal hen i. ( så foregår det i Aalborg kommune i hvet fald)

Dussen lukker også i 29 og 30, her tilbydes der også alternativ pasning, desværre ikke et ordentlig alternativt tilbud, da man ikke ved hvor det bliver henne før ca en månede før.
Dette er også i Aalborg kommune og det er ikke iorden, hvilket også betyder at jeg selv er med i en forældre gruppe, der kæmper for bedre alternativ pasning for dus børn.

Selv kan jeg ikke få 29 og 30 hvert år og det er der mange der ikke kan.

Men de kan ikke tvinge jer til at holde børnene hjemme  flere sammenhængende uger, dog vælger jeg at tro på at det gør alle forældre med sund fornuft.  ( men ved godt ingen regler uden undtagelser)

Mvh Pia.

Anmeld

10. april 2013

L&V

Pia skriver:

Der findes ingen regler i nogle kommuner i Danmark, om at børnen skal have ferie ex antal uger.

Der anbefales fra kommunernes side, at børnene har minimun 2 ugers sammenhængende sommerferie.

Når fx vores børnehave lukker ned i ugerne 29 og 30, så tilbydes der alternativ pasning ( de må ikke kalde det nødpasning i nogle kommuner, selvom de gør det) og den pasning foregår i en anden børnehave i byen og så kommer kendt personale med, så det er et realt alternativt pasnings tilbud, i forhold til børnene.
Og så snart de melder ferien ud, så melder de hvilken børnehave de skal hen i. ( så foregår det i Aalborg kommune i hvet fald)

Dussen lukker også i 29 og 30, her tilbydes der også alternativ pasning, desværre ikke et ordentlig alternativt tilbud, da man ikke ved hvor det bliver henne før ca en månede før.
Dette er også i Aalborg kommune og det er ikke iorden, hvilket også betyder at jeg selv er med i en forældre gruppe, der kæmper for bedre alternativ pasning for dus børn.

Selv kan jeg ikke få 29 og 30 hvert år og det er der mange der ikke kan.

Men de kan ikke tvinge jer til at holde børnene hjemme  flere sammenhængende uger, dog vælger jeg at tro på at det gør alle forældre med sund fornuft.  ( men ved godt ingen regler uden undtagelser)

Mvh Pia.

Hvorfor mener du ik det er ordentligt at man ik ved hvor det er før end en.månede før... Det er da en helt bevidst handling

Anmeld

10. april 2013

Pia

Månsson skriver:

Hvorfor mener du ik det er ordentligt at man ik ved hvor det er før end en.månede før... Det er da en helt bevidst handling

Ja præcis det er et bevist valg fra kommunens side og det er ikke iorden.

Jeg vælger at tro på at folk ikke sender deres børn ud i anden pasning, hvis de selv kan dække de to lukke uger ind.

Personligt kan jeg ikke få ferie hvert år 29 og 30. Og skal min mand altid tage de uger, så vil det betyde at vi som familie aldrig får sommerferie sammen alle fire.

Der står i folkeskole loven, at dus/sfo SKAL STILLE ET REALT ALTERNATIV PASNINGS GARANTI TIL RÅDIGHED FOR DET ENKELTE BARN OG DENNES FAMILIE.  Dette overholde kommunen ikke, når de ikke kan komme med et bud på hvor barnet kommer hen.

Samtidig er det et valg fx Aalborg kommune tager altid at lukke 29 og 30. Dette er heller ikke iorden, da de bare skal have lukke to uger i juli, i følge lovgivningen på området.

Anmeld

10. april 2013

L&V

Pia skriver:

Ja præcis det er et bevist valg fra kommunens side og det er ikke iorden.

Jeg vælger at tro på at folk ikke sender deres børn ud i anden pasning, hvis de selv kan dække de to lukke uger ind.

Personligt kan jeg ikke få ferie hvert år 29 og 30. Og skal min mand altid tage de uger, så vil det betyde at vi som familie aldrig får sommerferie sammen alle fire.

Der står i folkeskole loven, at dus/sfo SKAL STILLE ET REALT ALTERNATIV PASNINGS GARANTI TIL RÅDIGHED FOR DET ENKELTE BARN OG DENNES FAMILIE.  Dette overholde kommunen ikke, når de ikke kan komme med et bud på hvor barnet kommer hen.

Samtidig er det et valg fx Aalborg kommune tager altid at lukke 29 og 30. Dette er heller ikke iorden, da de bare skal have lukke to uger i juli, i følge lovgivningen på området.

Jeg kan så sige dig at vi nogle år har 30% flere børn fordi det er kommet ud hvor der er pasning så det har en effekt.. Ofte er det jo tilrette lagt efter industrien i den gældende by så flest har mulighed for ferie.. Ka ik se hvor de gør noget galt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.