Får dit barn sodavand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2013

Kløver

JustMe skriver:

Vi ved også godt, at vores respektive forældre selvf. ville blive sure, hvis vi gik i protest, men der er vi ganske kontante. Vi vil ikke gå på kompromis med aftaler, og hvis der er visse ting, vi har sagt hun ikke skal have eller udsættes for, så forventer vi at de bliver overholdt. Kan de ikke acceptere det, jamen så kommer vi ikke på besøg, eller også får de ikke lov at passe. Rygning er eks. også nogo for os. Er der rygning indenfor (også når vi ikke er der), så kommer hun ikke derhen.

Er også pt i dialog med manden hvad vi gør især ang rygning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2013

modesty

JustMe skriver:

Vi ved også godt, at vores respektive forældre selvf. ville blive sure, hvis vi gik i protest, men der er vi ganske kontante. Vi vil ikke gå på kompromis med aftaler, og hvis der er visse ting, vi har sagt hun ikke skal have eller udsættes for, så forventer vi at de bliver overholdt. Kan de ikke acceptere det, jamen så kommer vi ikke på besøg, eller også får de ikke lov at passe. Rygning er eks. også nogo for os. Er der rygning indenfor (også når vi ikke er der), så kommer hun ikke derhen.

Jeg bliver nødt til at spørge hvorfor I ikke kan acceptere at der ryges i hjemmet når I ikke er der?

Min fætter fik en (meget) for tidligt født søn, og selv i et sådant ekstremt tilfælde, hvor lungekapaciteten er mindre end normalt, fik de en pjece fra hospitalet hvor der står at der intet kan ske ved at barnet opholder sig i et rygerhjem så længe der ikke bliver røget mens barnet er der.

Anmeld

6. april 2013

JustMe

modesty skriver:

Jeg bliver nødt til at spørge hvorfor I ikke kan acceptere at der ryges i hjemmet når I ikke er der?

Min fætter fik en (meget) for tidligt født søn, og selv i et sådant ekstremt tilfælde, hvor lungekapaciteten er mindre end normalt, fik de en pjece fra hospitalet hvor der står at der intet kan ske ved at barnet opholder sig i et rygerhjem så længe der ikke bliver røget mens barnet er der.

Fordi de skadelige partikler stadig sidder fast i tekstiler, på tapet, i tøj, møbler, gulvtæpper osv. selv efter udluftning. Så jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan der kan stå sådan noget i den pjece, de har fået. Det er jeg blevet oplyst om flere steder og har læst flere steder. Bl.a. Astma-allergi forbundet.

For vores vedkommende har det heldigvis været smertefrit mht. rygning; dels er der ikke mange i familien, der ryger og dels meldte vi allerede ud i graviditeten at jeg ikke længere kom med i rygerhjem, og at vores dtter heller ikke ville komme med. Hvis der eks. ryges i en udestue eller tilbygning, kommer vi dog såfremt hun har en god dag (hun har astma).

Anmeld

6. april 2013

Sitrani

STN skriver:

min datter er 1½ mdr. og hun har smagt sodavand nogle gange, men får det aldrig... jeg mener, det er hvis vi har haft et glas sodavand, så har hun fået lov at smage - for ellers er det ikke fair at vi drikker det -  så normalt venter vi med sådan nogle ting til efter hun er lagt i seng... hun har endnu ikke fået sit eget glas sodavand, men drikker istedet vand og mælk, og en sjælden gang imellem juice....

ej det var dog pinligt... der skulle have stået 1½ år!! ikke 1½ måned!! Hahahaha...

Anmeld

6. april 2013

modesty

JustMe skriver:

Fordi de skadelige partikler stadig sidder fast i tekstiler, på tapet, i tøj, møbler, gulvtæpper osv. selv efter udluftning. Så jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan der kan stå sådan noget i den pjece, de har fået. Det er jeg blevet oplyst om flere steder og har læst flere steder. Bl.a. Astma-allergi forbundet.

For vores vedkommende har det heldigvis været smertefrit mht. rygning; dels er der ikke mange i familien, der ryger og dels meldte vi allerede ud i graviditeten at jeg ikke længere kom med i rygerhjem, og at vores dtter heller ikke ville komme med. Hvis der eks. ryges i en udestue eller tilbygning, kommer vi dog såfremt hun har en god dag (hun har astma).

Har du evt. et link? For jeg kan ikke finde noget om det.

Men under alle omstændigheder - når der er tale om et astmabarn er det jo også en anden situation end normalt.

Anmeld

7. april 2013

Kakao

sandramor skriver:

Nej jeg er enig med dig.... Jeg forstår heller ikke at man giver sine børn juice og ikke sodavand....
Jeg har arbejdet i børne tandplejen og ja soda vand er skidt pga syren men juice er lige så stor en synder.. Da det giver lige så store syreskader på tænderne i længden....
Og vil man undgå huller i tænderne er kakao bestemt heller ikke godt eller pålægschokolade, syltetøj, nutella osv....

Jeg er måske lidt atypisk men jeg mener ikke det nødvendigvis er en god ide at holde børn fra al sukker... Jo indtil de når en vis alder (her omkring 3-4år) og derefter fik min datter lov at smage soda vand og lidt slik i weekenden.... Hun har aldrig haft huller i tænderne og har et ganske afslappet forhold til sukker... Hun spiser aldrig slik i hverdagen eller drikker soda vand.... Kun i weekenderne når der skal hygges og fordi der aldrig har været fy fy så spiser hun det faktisk i ret små mængder.... Kan selvfølgelig ikke tale for jeres børn.. Men har to veninder hvis børn aldrig har fået noget som helst sukker og nu hvor de er 7 flipper de heeeelt ud når der kommer sukkerholdig mad og drikkelse på bordet.... De blir ved og ved og kommer heeeelt op og ringe når de har spist bare lidt.....

Men absolut enig i at børn under 3 år skal hverken drikke sodavand eller spise store mængder slik..

Jeg tror det er fordi juice er sundere end sodavand.

Muligvis ikke for tænderne, da der er samme sukker og syreindhold, men for maven og kroppen. Der er alle frugternes vitaminer og mineraler i juice.

Ikke at man skal drikke for meget af det, da der jo er meget sukker i, men det er da noget sundere end sodavand, som kun indeholder sukker og masser af tilsætningsstoffer. Juice er 100% naturligt uden tilsætningsstoffer og farvestoffer, men med masser af vitaminer og mineraler.

Læs fx

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE1125628/er-friskpresset-juice-saa-sund-som-vi-tror/

Anmeld

7. april 2013

monzemussen

Min dreng får sodavand, men det er så også kun til specielle lejlighed som når der holdes børnefødselsdag etc.

Jeg kan nu ikke være bekendt at sige til ham at han ikke må få sodavand når alle hans andre store niecer får det.

Anmeld

7. april 2013

Maja88

monzemussen skriver:

Min dreng får sodavand, men det er så også kun til specielle lejlighed som når der holdes børnefødselsdag etc.

Jeg kan nu ikke være bekendt at sige til ham at han ikke må få sodavand når alle hans andre store niecer får det.

Selvfølgelig kan du det!!! 

Anmeld

7. april 2013

Maja88

JustMe skriver:

Jeg har det som dig og har ikke astma barn

Anmeld

7. april 2013

JustMe

modesty skriver:

Har du evt. et link? For jeg kan ikke finde noget om det.

Men under alle omstændigheder - når der er tale om et astmabarn er det jo også en anden situation end normalt.

http://www.cancer.dk/NR/rdonlyres/0A7786EE-FC4A-484B-A52A-9EF1711A2544/0/DagplejenDengoderygepolitik.pdf

http://ditapotek.dk/centre/sundhed/artikel/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=100&cHash=d4b35242fe2e65794f9c372daf5f87e1

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.