Ny kontanthjælpreform!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2013

baby012

Synes det er fint  

det jo næsten samme satser som su  

vi klare os fint herhjemme.. På su.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2013

Mettefpigen

Håber da inderligt at jeg starter uddannelse til sommer, for puhaa at gå 2000 kr ned om måneden... Det ville jeg da have meget meget svært med at klare os for...... :-S

Anmeld

27. februar 2013

Mettefpigen

hesøth skriver:

DDe

Men hvorfor regner du med at du skal forblive på kh efter barsel?

Skal du ikke ud og have en uddannelse og/eller et job?

Det er altså ikk nemt at finde job.....

Anmeld

27. februar 2013

UnderCover37

Det er et UDSPIL til en reform, der skal vedtages og hvorfor ikke finde facts omkring udspillet inden I går i selvsving herinde?

Læs her

Der er som sagt ikke vedtaget noget og det bliver der heller ikke den første måned.

Hvis I læser hele udspillet kan det også ses at der vil være fokus på at hjælpe folk videre ikke blot trække dem i kontanthjælpen.

Helt personligt tænker jeg at det er fint at man bliver uddannet fremfor parkeret på en (for høj) ydelse i alt for mange år fordi det er lettets for samfundet - for kan man arbejde/uddanne sig er det da bedst for en selv.

Jeg siger ikke at alle på kh bare går og hygger sig; jeg siger at nogle mennesker fanges i et system hvor det er for svært at komme fra for at få et job og blive selvforsørgende bla fordi ydelsen i dag er så høj at det ikke kan betale sig at tage et lavtlønnet job fordi man så mister for meget.

Det spiller bestemt ind, at der ikke er jobs i overflod men så giver det da netop også god mening at opgradere sine kompetencer så man bliver i stand til at søge bedre jobs i den tid man er nødt til at være op overførselsindkomst for den økonomiske krise varer jo ikke altid.

Arbejdsmarkedet ændrer sig og der bliver igen brug for flere hænder på sigt, så kan vi lige så godt bruge mellemtiden på at de der skal i job i fremtiden er bedre rustede...

Og inden I falder over mig, så vil jeg gerne nævne at selvom jeg ikke modtager kh så er jeg selv på en overførselsindkomst lige pt da jeg er sygemeldt på barsel og inden da var i fleksjob; dvs at jeg, hvis jeg ikke har et arbejde at komme tilbage til skal på ledighedsydelse indtil jeg finder et nyt job der kan passes af en der har de lidelser jeg slås med så et sted bliver jeg også ramt, nok ikke lige af denne men andre reformer.

Ledighedsydelse har jeg optjent ret til via min fagforening da et af kravene for at få den når man tilkendes fleks er at man er dagpengeberettiget (ellers hedder det kh indtil man har timer nok) men da der blev lavet en ændring i de regler kort efter jeg kom i job betyder det at jeg ikke automatisk kan beholde min status som fleksjobberettiget "for altid" men skal prøves af jævnligt lige som alle andre og det er vel egentligt fair nok selvom det går ud over mig... selvom det er træls...

Nåh det jeg ville med indlægget var hverken at dunke nogen i hovedet eller hævde mig selv men blot bede folk slå koldt vand i blodet - det er et udspil, dvs et forslag til nogle ændringer i vores samfund der kommer de fleste til gavn i sidste ende og ikke bliver lavet for at straffe nogen eller tage noget fra nogen der ikke formår selv.

Anmeld

27. februar 2013

1990h

jydeinden skriver:

nu er det jo altså ikke alle der kan tage hverken uddannelse eller arbejde, og synes ikke det på nogen måder er op til politikerne og skærer alle over en kam.. der kan være mange årsager til at man er på kh, det er ikke alle pga dovenskab, selvom det da lyder meget bedre at sige at det er

jeg tror de havde konkrete planer for dem der ikke kan varetage et arbejde..de vil blive fulgt med sagsbehandlere tættere end som nu

Anmeld

27. februar 2013

jydeinden

1990h skriver:

jeg tror de havde konkrete planer for dem der ikke kan varetage et arbejde..de vil blive fulgt med sagsbehandlere tættere end som nu

min sagsbehandler ringer allerede på månedlig basis, og har indrømmet at hun ikke kan stille mere op end hun allerede gør.. så min eneste frygt er da at de giver mig en ny igen så vi kan starte forfra endnu en gang og sådan tror jeg der er mange der er sygemeldte der har det, man har ikke lyst at udstilles med ens skavanker overfor gud og hver menneske.

Anmeld

27. februar 2013

1990h

UnderCover35 skriver:

Det er et UDSPIL til en reform, der skal vedtages og hvorfor ikke finde facts omkring udspillet inden I går i selvsving herinde?

Læs her

Der er som sagt ikke vedtaget noget og det bliver der heller ikke den første måned.

Hvis I læser hele udspillet kan det også ses at der vil være fokus på at hjælpe folk videre ikke blot trække dem i kontanthjælpen.

Helt personligt tænker jeg at det er fint at man bliver uddannet fremfor parkeret på en (for høj) ydelse i alt for mange år fordi det er lettets for samfundet - for kan man arbejde/uddanne sig er det da bedst for en selv.

Jeg siger ikke at alle på kh bare går og hygger sig; jeg siger at nogle mennesker fanges i et system hvor det er for svært at komme fra for at få et job og blive selvforsørgende bla fordi ydelsen i dag er så høj at det ikke kan betale sig at tage et lavtlønnet job fordi man så mister for meget.

Det spiller bestemt ind, at der ikke er jobs i overflod men så giver det da netop også god mening at opgradere sine kompetencer så man bliver i stand til at søge bedre jobs i den tid man er nødt til at være op overførselsindkomst for den økonomiske krise varer jo ikke altid.

Arbejdsmarkedet ændrer sig og der bliver igen brug for flere hænder på sigt, så kan vi lige så godt bruge mellemtiden på at de der skal i job i fremtiden er bedre rustede...

Og inden I falder over mig, så vil jeg gerne nævne at selvom jeg ikke modtager kh så er jeg selv på en overførselsindkomst lige pt da jeg er sygemeldt på barsel og inden da var i fleksjob; dvs at jeg, hvis jeg ikke har et arbejde at komme tilbage til skal på ledighedsydelse indtil jeg finder et nyt job der kan passes af en der har de lidelser jeg slås med så et sted bliver jeg også ramt, nok ikke lige af denne men andre reformer.

Ledighedsydelse har jeg optjent ret til via min fagforening da et af kravene for at få den når man tilkendes fleks er at man er dagpengeberettiget (ellers hedder det kh indtil man har timer nok) men da der blev lavet en ændring i de regler kort efter jeg kom i job betyder det at jeg ikke automatisk kan beholde min status som fleksjobberettiget "for altid" men skal prøves af jævnligt lige som alle andre og det er vel egentligt fair nok selvom det går ud over mig... selvom det er træls...

Nåh det jeg ville med indlægget var hverken at dunke nogen i hovedet eller hævde mig selv men blot bede folk slå koldt vand i blodet - det er et udspil, dvs et forslag til nogle ændringer i vores samfund der kommer de fleste til gavn i sidste ende og ikke bliver lavet for at straffe nogen eller tage noget fra nogen der ikke formår selv.

Ja lige præcist.. hvis man tager linket fra jyllandsposten er der også en side 2 hvor man kan læse en beskrivelse om planen bag reformen. planen for hvordan folk skal komme i uddannelse og hvad der skal ske med dem der ikke får job, samt hvad der skal ske med dem der imiddelbart ikke kan varetage et job og hvordan man får gjort dem klar til job..

det bliver i hvert fald spændende at se hvad det ender med. for opstramninger på kh det er i hvert fald på sin fulde plads!

Anmeld

27. februar 2013

MariaKyedDK

TeamRocket skriver:

Lige et side spring. Som jeg læser det vil det da presse mange familier ud i at flytte fra hinanden så de kan få enlig satsen? Godt man ikke er på kh, synes 5000 at leve for med børn er meget lidt. På su kan man idet mindste ta lån. :-S

ja det gør det nemlig..

hvis det bliver sådan med kontanthjælpen er kæresten og jeg nødt til at flytte fra hinanden indtil jeg får arbejde, for vi kan slet ikke leve så.. og kan slet ik forsørge 2 børn på den måde.

jeg er os rigtig bange for det...

Anmeld

27. februar 2013

Pige2009

mth1987 skriver:

Har ikk sat mig helt ind i det forslag de har lagt ud. Men et eller andet sted synes jeg det er fair nok at stramme reglerne omkring kh for dem som sagtens kan varetage et job eller uddannelse. Der er jo desværre mange der vælger kh som den nemme løsning. Og siger ikk det er alle men der er jo nogen i mellem. Jeg har selv valgt at starte på uddannelse da jeg ikk ku finde hverken elevplads eller job. Jeg kan heller ikk kun klare mig til 5000 kr om måneden som su er på og derfor må jeg tage et lån. 

Jeg er helt enig KH er jo også en midlertidig løsning og ment som en overgangsydelse ind til man er afklaret ift. uddannelse osv.

Anmeld

27. februar 2013

MariaKyedDK

Louise17 skriver:

Rammer det mig? Er forsørger under 18år, og får 13,950 ca før skat.

Folk går og siger til mig at jeg kun frem over vil få 5000 uddbetalt. 

Det er langtfra nok til bleer, erstantning, tøj, og mad til os selv 

det kommer an på om du har uddannelse osv...

jeg er 26 , har snart 2 børn, min mand i arbejde, og jeg er lige landet på kontanthjælp efter jeg har taget 2 uddannelser, men ingen elevplads desværre.

så jeg er os super bange for det kommer til at ramme os., hvis det gør er vi os nødt til at gå hver til sit.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.