hørt den lov!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2009

eliasogmor

Jeg tror ikke det handler om indtægter, men om det at være på kontanthjælp. med en svær baggrund der kører på hvor hårdt de har det, så de bliver sygemeldte, selvom de nok i bund og grund kunne blive aktiveret, hvertfald nogle timer ugentligt.
Når man er på kh står man i stampe. Aktiveringsformerne er meningsløse. Man kommer ikke videre af det. Fx. her i byen kan man endten gøre rent eller stå og lave mad i et køkken. I vojens kan man sortere skruer eller lave havearbejde. Meningsløst!
Derfor synes jeg praktikpladser er en genial form for aktivering, for du møder arbejdsmarkedet og lærer om et arbejde. Du får afprøvet om fx. tandlæge er noget for dig, hvis du er i praktik ved en tandlæge. Man får blod på tanden.

Jeg skal selv i praktik i en vuggestue frem til barsel, som en aktivering.. Og jeg leger med tanken om at læse til pædagog, så det får jeg afprøvet nu .

Jeg synes man skal stræbe mere efter at folk på kh finder praktikpladser frem for at være på en arbejdsmarkedsskole, hvor man kun snuser til andre folks personlige problemer og kaos.

Det er jo ikke for videre begavede mennesker. Det er for folk som ikke kan finde arbejde, få en uddannelse eller låne penge i banken.
Der er rigtig mange der udnytter kh-systemet. Mødre der får mange unger, for at slippe for at blive aktiveret. Unge mennesker der ikke "orker" skolen.

sikke en masse fordomme du har dig...men vil bare lige tilføje, at det også er ganske "normale" velfungerende mennesker, der også kan ryge på kontant hjælp...en overgang i deres liv... specielt i disse tider...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2009

Smukkert

eliasogmor skriver:

Det er jo ikke for videre begavede mennesker. Det er for folk som ikke kan finde arbejde, få en uddannelse eller låne penge i banken.
Der er rigtig mange der udnytter kh-systemet. Mødre der får mange unger, for at slippe for at blive aktiveret. Unge mennesker der ikke "orker" skolen.

sikke en masse fordomme du har dig...men vil bare lige tilføje, at det også er ganske "normale" velfungerende mennesker, der også kan ryge på kontant hjælp...en overgang i deres liv...

Kontanthjælp ER jo sidste udvej for at få en indtægt..
Hvis man er et velfungerende menneske, så kan man altid begynde på et studie og for det meste finde et arbejde.
Her i krisetiden er det så anderledes, da rigtig mange bliver fyret.

Jeg er selv lige begyndt på kontanthjælp fordi jeg sagde op på mit arbejde inden jeg fandt ud af jeg var gravid - samt afsluttet mit studie.
Ville have læst igen til august, men er blevet frarådet det, da jeg skal på barsel allerede i oktober.

Anmeld

20. juni 2009

eliasogmor

Mælkebøttebarn skriver:

Kontanthjælp ER jo sidste udvej for at få en indtægt..
Hvis man er et velfungerende menneske, så kan man altid begynde på et studie og for det meste finde et arbejde.
Her i krisetiden er det så anderledes, da rigtig mange bliver fyret.

Jeg er selv lige begyndt på kontanthjælp fordi jeg sagde op på mit arbejde inden jeg fandt ud af jeg var gravid - samt afsluttet mit studie.
Ville have læst igen til august, men er blevet frarådet det, da jeg skal på barsel allerede i oktober.

det kan man altså bare ikke lige altid.... men det kune da være fedt hvis man bare kunne....

Anmeld

20. juni 2009

LineD

Mælkebøttebarn skriver:

Jeg tror ikke det handler om indtægter, men om det at være på kontanthjælp. Det er jo ikke for videre begavede mennesker. Det er for folk som ikke kan finde arbejde, få en uddannelse eller låne penge i banken.
Der er rigtig mange der udnytter kh-systemet. Mødre der får mange unger, for at slippe for at blive aktiveret. Unge mennesker der ikke "orker" skolen. Folk med en svær baggrund der kører på hvor hårdt de har det, så de bliver sygemeldte, selvom de nok i bund og grund kunne blive aktiveret, hvertfald nogle timer ugentligt.
Når man er på kh står man i stampe. Aktiveringsformerne er meningsløse. Man kommer ikke videre af det. Fx. her i byen kan man endten gøre rent eller stå og lave mad i et køkken. I vojens kan man sortere skruer eller lave havearbejde. Meningsløst!
Derfor synes jeg praktikpladser er en genial form for aktivering, for du møder arbejdsmarkedet og lærer om et arbejde. Du får afprøvet om fx. tandlæge er noget for dig, hvis du er i praktik ved en tandlæge. Man får blod på tanden.

Jeg skal selv i praktik i en vuggestue frem til barsel, som en aktivering.. Og jeg leger med tanken om at læse til pædagog, så det får jeg afprøvet nu .

Jeg synes man skal stræbe mere efter at folk på kh finder praktikpladser frem for at være på en arbejdsmarkedsskole, hvor man kun snuser til andre folks personlige problemer og kaos.

Er faktisk rigtig enig med dig, at dette er størstedelen af KH brugere...
Naturligvis kan ganske "almindelige" mennesker også få brug for hjælpen, men mand der ellers har haft fast arbejde i knap 5-6 år blev fyret og vupti, der var ingen der ville ansætte i disse tider, så vi levede for min løn de første 3 mdr og så fik han kh de sidste 3 mdr inden han fandt et nyt job...

---

Tilbage til emnet så tror jeg nu ikke en sådan lov nogensinde bliver vedtaget.

Anmeld

20. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
eliasogmor skriver:

det kan man altså bare ikke lige altid.... men det kune da være fedt hvis man bare kunne....

helt enig..og man kan da bestemt ikke altid "bare" starte på en uddannelse..kræver at der er uddannelses start osv og på mange uddannelser er der kun det én gang om året!!?

Anmeld

20. juni 2009

eliasogmor

Caroline86 skriver:

helt enig..og man kan da bestemt ikke altid "bare" starte på en uddannelse..kræver at der er uddannelses start osv og på mange uddannelser er der kun det én gang om året!!?

ja det er jo det.....og når 49 årige børge nu blir fyret, så starter han jo nok ikke lige på en udd...bare sådan lige...

Anmeld

20. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
eliasogmor skriver:

ja det er jo det.....og når 49 årige børge nu blir fyret, så starter han jo nok ikke lige på en udd...bare sådan lige...

sikker? haha
Jeg går ellers i klasse med 42-årige Jes som er tidligere linedanser i et tysk cirkus!! og han er altså IKKE et lille nips..hihi

Anmeld

20. juni 2009

eliasogmor

Caroline86 skriver:

sikker? haha
Jeg går ellers i klasse med 42-årige Jes som er tidligere linedanser i et tysk cirkus!! og han er altså IKKE et lille nips..hihi

hmm måske alligevel så...

Anmeld

20. juni 2009

Smukkert

eliasogmor skriver:

Det er sandt..
Misforstå mig nu ikke..

Lige i nuet man fx bliver fyret, kan det være der ikke er andre muligheder, men indenfor 6-12 mdr er der i hvertfald!
Man behøver jo ikke læse til drømmeuddannelsen i sådan en situation. Så kan man tage enkeltfag på vuc eller hvad ved jeg.. Bare for at få en indtægt, hvor man iøvrigt lærer en del samtidigt. Der er hvertfals opstart på enkeltfag på vuc hver halve år.

Jeg kender desværre for mange på kontanthjælp som aldrig kommer videre med deres liv....

Anmeld

20. juni 2009

BellaT

Mælkebøttebarn skriver:

Det er sandt..
Misforstå mig nu ikke..

Lige i nuet man fx bliver fyret, kan det være der ikke er andre muligheder, men indenfor 6-12 mdr er der i hvertfald!
Man behøver jo ikke læse til drømmeuddannelsen i sådan en situation. Så kan man tage enkeltfag på vuc eller hvad ved jeg.. Bare for at få en indtægt, hvor man iøvrigt lærer en del samtidigt. Der er hvertfals opstart på enkeltfag på vuc hver halve år.

Jeg kender desværre for mange på kontanthjælp som aldrig kommer videre med deres liv....

He  He, kan godt være at jeg ikke er videre begavet, men jeg har været på kontanthjælp i 2 mdr. i mit liv. Det skyldtes at jeg imellem to jobs ikke bare lige kunne gøre krav på en dagplejeplads til min dreng fra den ene dag til den anden. Nu er jeg heldigvis i fagforening og håber ikke på at skulle på kh igen nogensinde. Men jeg fik en rigtig god behandling og er glad for at det findes.

Nå, men jeg ved godt hvad du mener. Du taler om dem der er på kontanthjælp længe, ikk'?

Jeg kan ikke se at det skulle være bedre at tage et midlertidigt unødvendigt studie for at få su i stedet for kontanthjælp. Jeg har mødt "evighedsstudenter" der har taget enkeltfag igen og igen og igen. Det er også en måde at undgå arbejdsmarkedet/virkeligheden på...
Kontanthjælpsmodtagere kommer jo i aktivering og arbejder for deres løn. Tager man et midlertidigt unødvendigt studie bidrager man jo med intet.. Og får penge foræret for det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.