Har kontanthjælpsmodtagere og enligemødre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juni 2009

millesofie

hej piger

jeg må sige at jeg synes at man idag skal kæmpe for at få noget som helst udbetalt
jeg er nu ikke mor endnu men jeg har en venninde som lige har haft hele turen med enlig forsørger og det hele
jeg synes det så slemt ud, det eneste man ikke skal kæmpe så hård for er en friplads eller tilskud og så boligstøtte
alt andet er den rene kamp og det er da bestemt ikke til børnenes beste da alt de får ud af det er en meget træt og sur mor som er ked af det, det meste af tiden og som har mistet sit job

jeg står lige nu i den sitiation at jeg som gravid har stået uden job i 1½ måned skal kæmpe for at få sølle 9500 udbetalt og samtidigt skal man konstant fortælle alle og en hver oppe på kommune, jobcenter og ydelseservice at man er gravid og vifte med sin vandrejournal
sende 15 ansøgninger om ugen og vælge sig en uddanelse, jeg synes bestemt ikke det er ren fornøjelse

jeg har heldigvis job fra d. 1/7 (det har  DE hele tiden vist) men øv hvor er det en røv tur at være på KH 

jeg vil nu sige at hvis vi går 5 år tilbage så var det fornøjelse at være på KH, og det bryder jeg mig heller ikke om.

MEN DER MÅ VÆRE EN MELLEM VEJ

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2009

sarahb

Jeg har aldrig kendt en eneste på kh.. Bliver derfor helt forarget over at der er nogle der kan sidde fedt i det på kh.. Jeg har altid set det som SIDSTE UDVEJ og en ikke særlig fed levevej og noget jeg absolut ALDRIG ville.. jeg ville kæmpe min røv i laser for ikke ende der... Men der er åbenbart ikke så "slemt" som jeg troede, da der er ret mange der kan hygge sig på det.. det synes jeg slet ikke om..

Anmeld

22. juni 2009

Christinahr

Jeg er sgu lidt splittet. Jeg synes det er meget tankevækkende at vi vil have min 9000 kr ekstra hver måned hvis vi boede hver for sig - godt nok skulle den ekstra husleje lige fra men alligevel. Tilgengæld er man jo som enlig - selvfølgelig ikke alle steder - mere alene om tingene v f.eks. sygdom, fritidsinteresse, altså kørsel, det er svære at have egne hobbyer som f.eks. fodbold og håndbold.

Altså alt i alt er der noget mere planlægning i det - har jeg en opfattelse af. Tilgengæld kan man jo så også have mere frihed når faren - forhåbentlig tager barnet. Måske man skulle hjælpe de børn hvis fædre ikke ser dem noget mere, men igen hvorfor straffe dem hvis fædre gerne vil se dem, som man imø lidt gør med SU´en til forældre der vælger at bo sammen.

Hvis det er sort-hvidt så tror jeg jeg synes enlige får for meget hjælp, men intet er jo sort-hvidt.

Jeg synes ikke folk på kh får for meget hjælp. Ihvertfald ikke hvis man er under 25. Kender ikke satserne for når man runder de 25.

Anmeld

22. juni 2009

Plysbjørnen

Jeg ved ikke om de bliver forgyldt eller ej... men en ting der undre mig, er at folk som er husejere kan få friplads til DP, bare fordi de nægtede at sende ungen afsted... Det skal siges at den ene er invalidepensionist men den anden er fuld arbejdsdygtig og havde også arbejde ind til jul...

De får fuld friplads, og fik det også mens han arbejdede... Men vi andre som bor til leje, kan ikke få, fordi vi "tjener" for meget.... Ja right jeg er på barselsdagpenge og har været det siden sidste år.... Manden er blevet fyret og får dagpenge...

Anmeld

22. juni 2009

Disney79

Jeg synes ikke at Enlige mødre har det bedre på KH end vis de var i job.. Jeg har selv været på KH og skal det desværre igen under min barsel men jeg kan dælme ikke se det fede idet... Jeg har fået tilskud som man  kan søge som enlig og alligevel kunne jeg stå sidst på måneden og sige Far kan jeg låne osv. Nej vil hellere have et job som man kan tjene penge ved end at sidde her hjemme og ikke kan finde hverken hovede eller hale i ugens dage! Men kender så heller ikke  til KH loven...

Ved at min kusine er på KH og skal da lige love for at hun kan fange systemmet.. Hun får alt og mere til selvom hun bor sammen med kæresten... Det synes jeg er vildt... Jeg synes det er oki at man får det man skal have så det lige kan løbe rundt og ikke noget med at få ekstra medmindre det er livs nødvendigt og det gælder alle... Det skal da kunne betale sig at finde et arbejde...

Hvad angår forældre på su så synes jeg den er for lav men su har jo altid været lav og jeg får da os problemer næste år når jeg skal på su men det er mit valg og så må man få det bedste ud af det.

Anmeld

22. juni 2009

xx

Jeg har selv været enlig på kontanthjælp i en periode og jeg syntes absolut ikke at jeg manglede noget. Faktisk havde jeg langt flere penge til mig selv og min datter dengang end jeg har nu,hvor jeg bor sammen med min mand og har fået 2 ekstra unger at forsørge. Min mand og jeg sad for sjovt og kiggede på hvordan det ville se ud for os hver især, hvis vi gik fra hinanden og ungerne blev boende hos mig og det viste sig faktisk at jeg ville kunne leve det søde liv med masser af økonomisk overskud mens han nærmest ville være på falittens rand.....det synes jeg faktisk er ret skræmmende.

Jeg har alligevel valgt at sætte kryds ved "ingen af dem får for meget"....jeg mener nemlig selv at grunden til at jeg havde en så god økonomi da jeg var alene var fordi jeg var virkelig god til at administrere mine penge og hverken havde gæld eller særlig mange udgifter...

-s...

Anmeld

22. juni 2009

kiroo

Mælkebøttebarn skriver:

Hvis ideen med kontanthjælp er, at det skal være tilpas ringe så det giver folk lysten til at arbejde istedet, så får enlige mødre for meget. Ikke pga. selve kontanthjælpen, men alle de ekstra tilskud man får. Boligsikring, fripladser m.m..

Jeg kommer hvertfald til at sidde godt i den, når jeg har født.
Ca. 9.000kr udbetalt i kh.
Ca. 2800kr i boligsikring.
+ børnepenge, børnebidrag.

Fripladser bliver ikke aktuelt, da jeg KUN skal være på kontanthjælp indtil barsel er overstået. Medmindre man også kan få fripladser, når man er på su...

du kan få delvis friplads på su eller fuld kommer an på hvor meget du får i su, og hvor meget du skal betale for pladsen.

men man får dobbelt su som enlig så ca. 5007 gange 2 før skat plus du kan søge et ekstra tilskud som forsøgere på 1284,- mener jeg det er derud over kan man tage et su lån.

Anmeld

22. juni 2009

Honningblomst

Christinahr skriver:

Jeg er sgu lidt splittet. Jeg synes det er meget tankevækkende at vi vil have min 9000 kr ekstra hver måned hvis vi boede hver for sig - godt nok skulle den ekstra husleje lige fra men alligevel. Tilgengæld er man jo som enlig - selvfølgelig ikke alle steder - mere alene om tingene v f.eks. sygdom, fritidsinteresse, altså kørsel, det er svære at have egne hobbyer som f.eks. fodbold og håndbold.

Altså alt i alt er der noget mere planlægning i det - har jeg en opfattelse af. Tilgengæld kan man jo så også have mere frihed når faren - forhåbentlig tager barnet. Måske man skulle hjælpe de børn hvis fædre ikke ser dem noget mere, men igen hvorfor straffe dem hvis fædre gerne vil se dem, som man imø lidt gør med SU´en til forældre der vælger at bo sammen.

Hvis det er sort-hvidt så tror jeg jeg synes enlige får for meget hjælp, men intet er jo sort-hvidt.

Jeg synes ikke folk på kh får for meget hjælp. Ihvertfald ikke hvis man er under 25. Kender ikke satserne for når man runder de 25.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan man kan have mere til sig selv hver for sig end sammen...dobbelt husleje, dobbelt forsikring, dobbelt licens, dobbelt el vand og varme osv...
Men altså, hvis par har det dårligere økonomisk end en enlig, så har parret måske prioteret meget anderledes...det er de færreste enlige der har en dyr bil eller endda to biler, egen bolig, stort forbrug til ferier og tøj.
Knus Eva..som kun ville have fordele af at bo med min x, altså økonomisk..smiler

Anmeld

22. juni 2009

Pige2009

Jeg er ikke helt inde i reglerne for tilskud osv. så hvad kan man egentlig få af tilskud som enlig mor? Jeg skal på barselsdagpenge, når jeg starter barsel, men satser da kraftigt på at kunne få et job efter endt barsel, da jeg har en universitetsuddannelse som ballast. Jeg håber aldrig, at jeg kommer til at stå i en situation, hvor jeg skal på KH, men man ved aldrig.

Når jeg skal på barselsdagpenge, vil jeg selv være i den lavtlønnede klasse, men aner heller ikke, hvad der egentlig er at søge af tilskud her?

Eva: Jeg synes dobbelt fradrag kunne være et glimrende incitament til at arbejde, og så hellere, at man satte fradraget højere istedet for at poste peng direkte i folk. På den måde bidrager man stadig til samfundet, hvilket jeg da synes er en tilfredsstillelse i sig selv.

Knus Linda 24+2, som går på barsel med dagpenge når hun er sat til at føde om 15 uger

Anmeld

22. juni 2009

Christinahr

Eva skriver:

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan man kan have mere til sig selv hver for sig end sammen...dobbelt husleje, dobbelt forsikring, dobbelt licens, dobbelt el vand og varme osv...
Men altså, hvis par har det dårligere økonomisk end en enlig, så har parret måske prioteret meget anderledes...det er de færreste enlige der har en dyr bil eller endda to biler, egen bolig, stort forbrug til ferier og tøj.
Knus Eva..som kun ville have fordele af at bo med min x, altså økonomisk..smiler

Altså, hvis vi gik hver for sig ville jeg hver måned få:

Dobbelt su, friplads i vuggestue og børnehave, boligsikring og forhøjet børnepenge.

Selvfølgelig kommer forsikring, licens og det andet du nævner oveni, men det andet er ca 9000 pr måned. Den er altså god nok - desværre.

Ellers ville der jo heller ikke være folk der meldt for det hvis ikke det kunne betale sig økonomisk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.