Bør jeg være urolige...vedr motorisk udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2013

HeidiØ

nielsen80 skriver:

Ja mødregrupper er fantastiske, men nogle gange kan de altså også give en nogle bekymringer. Min datter er nu den sidste i gruppen som ikke triller - hverken fra mave til ryg, eller ryg til mave. Hun er 4,5 måneder. De andre i gruppen spurgte meget ind til det, og jeg begynder nu at blive lidt ked og urolig.
Hun er "med" på alle andre områder, hun pludrer konstant, kan mange lyde og er socialt mere på end de andre i gruppen, finmotorisk er hun også fint med, så det er kun på det grovmotoriske, hun er bagefter.

Jeg går ind for babyer skal være babyer, og træner af samme årsag ikke med hende. Jeg ligger hende på maven, og leger med hende - men på hendes præmisser og kun i det omfang, hun synes det er sjovt. Bør jeg træne mere med hende? årh er faktisk ret ked af det lige nu, de fik mig virkelig til at føle det som om min datter virkelig var unormal og det var min skyld, at hun var bagefter.

Jeg har besøg af sp i starten af feb, og vil selvfølgelig vende det med hende. Men de synes jeg burde tage kontakt nu, og evt få en henvisning til læge/fys, så vi kunne starte øvelser nu.

Kunne virkelig godt bruge lidt input fra andre - er det virkelig så unormalt at en 4,5 måneder baby ikke triller? Og bør jeg søge læge/fys hjælp ASAP?

Åh, kender godt de der bekymringer man havde, fordi mødregruppens unger måske lige var lidt hurtigere! Det er ikke så spændende.

William har faktisk aldrig trillet, som sådan Han har ligget på maven meget af dagen, hvilket styrker ryg og nakke + holde hoved træning.. men han har ikke trillet rundt, som mange af de andre i mg!

Derudover sad han da ha var 8 mdr, uden støtte.. kravlede ved 10 mdr og gik da han var 15 mdr

En venindes datter kravlede nærmest ved 6 mdr, gik ved 10 mdr.. det er helt vildt sådan en forskel der er !!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Min dreng var også længe om at trille. Man han var hurtig til at kravle, gå, spise med ske osv. Det kom bare lige pludseligt

Anmeld

10. januar 2013

baby012

nielsen80 skriver:

Tak for svar

Hun ligger meget på maven, og hun kan faktisk godt lide det. Hun triller bare ikke, hun pludre og tager legetøj og leger med det, tager armene ud til siden og siger som en flyvemaskine(mangler lige et bedre ord for lyden hun laver). Det er ikke fordi hun ikke kan løfte hovedet eller andet, det er hun ok til - men hun gør ikke antræk til at trille - hun virker som om hun er ganske tilfreds med at ligge på maven og hygge sig, hvorfor hun ikke ser nogen grund til at vende sig.

Men det kan da godt være, jeg skulle være mere bekymrede end jeg har været.....tror jeg prøver at tage kontakt til sp i dag, måske hun kan komme lidt før og vurdere om, jeg bør være urolig.

Siger ikke du skal være urolig men min datter trillede fra hun var tre måneder.. 

og det skyldes måske at hun næsten aldrig lå på ryggen når hun var vågen  

prøv at vend dig til at lægge hende på maven så hun får trænet.. Det kommer når det kommer  

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Tulle28 skriver:

Nej du skal ikke være urolig, slet ikke! Min store datter lå på maven og lå (det var hun til gengæld også rigtig god til) indtil hun var 7-8 mdr. Og først der trillede hun, men kun fra mave til ryg (eller også var det den anden vej) og det var bestemt ikke noget hun gjorde særligt ofte. Hun var så absolut den langsomste i min mødregruppe, men hun er kommet efter det og måske egentlig lidt bedre motorisk nu, end nogle af dem der var lidt mere fremme i skoene, da de var helt små.

Til gengæld har jeg kunne slappe af og nyde min kaffe meget længe end de andre mødre i min mødregruppe

Hvor dejligt at høre, det lyder fuldstændig som min datter. Hun er super til at ligge på maven, men at trille det gider hun bare ikke. Jeg tror nu alligevel jeg lige vender det med SP, selvom jeg ikke er helt vild med hende.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Olivia's Moar skriver:

Jeg var/er præcis ligesom dig, mht babyer skal være babyer. Hun skal nok få det indhentet ! Jeg har heller aldrig pacet min datter. Og nu, næsten 10mdr gammel, kravler hun og rejser sig op af alting. Af samme årsag, satte jeg hende ikke op, for at sidde alene på gulvet (med puder omkring, osv), før hun selv kunne finde ud af, at sidde - og det gør hun til UG nu!

Sig til mødregruppen næste gang, at det kommer, når hun/han er klar. At du går ind for, ikke at ikke presse dit barn, men at han/hun nok tidsnok skal lære det.

Rart jeg ikke er den eneste der tænker sådan. Vil nemlig ikke pace hende frem, men sikre at hun udvikler sig i sit tempo. Dog vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe hende, hvis hun kommer langt bagefter, eller hvis der reelt er noget "galt" med hende.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Ka+Ma=Be skriver:

Nej det skal du ikke! min søn trillede første gang da han var 5 måneder! På trods af at han på alle andre punkter har været meget fremmelig i sin udvikling da han først knækkede koden trillede han derudaf

Hihihi det kune sku være lidt sjovt, hvis det samme skete her - at hun lige pludselig bare kunne. Men hold da op, så skal man lige pludselig være opmærksom, så kan man jo ikke være sikker på baby er, hvor man lagde den

Ej pyt med hun er lidt langsom, bare der ikke er noget galt som sådan med hende. Og det lyder det ikke til, udfra de svar jeg har fået, at der er.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Frk P. skriver:

Jeg tror ikke du skal bekymre dig min pige er 5,5 mdr og har aldrig trillet helt uden hjælp - jeg er sikker på det nok skal komme! Hun er som dit barn også mere med på andre punkter, hun har rørt ved sine tæer og puttet dem i munden længe inden de andre i mødregruppen.. Så sys du skal slappe af, og måske spørge din sp når hun kommer

Tak for svar, dejligt at høre jeg ikke er den eneste!

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

Mamalou skriver:

Min søn trillede aldrig rigtig inden han begyndte at kravle, og han er rigtig fint med motorisk i dag. Jeg rullede med ham dagligt, men han fandt aldrig helt fidusen. Skal lige siges, at han var en rigtig tyk lille budda, så det kan måske have noget at sige

Tag den helt med ro, og glæd dig over alle de ting din datter kan. Hun lyder til at være godt med, selvom hun ikke triller rundt. Motorisk er det bare nemmere at se forskellen end på andre udviklingsområder. 

Sørg for at hun ligger på maven i de vågne timer, så gør du hvad du kan

Vh. Louise

Min pige er faktisk også en lille tyksak, havde slet ikke tænkt på at det måske spiller ind.

Og du har ret, der er nok meget fokus på motorikken, fordi det er nemmere at måle i den her alder.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

HeidiØ skriver:

Åh, kender godt de der bekymringer man havde, fordi mødregruppens unger måske lige var lidt hurtigere! Det er ikke så spændende.

William har faktisk aldrig trillet, som sådan Han har ligget på maven meget af dagen, hvilket styrker ryg og nakke + holde hoved træning.. men han har ikke trillet rundt, som mange af de andre i mg!

Derudover sad han da ha var 8 mdr, uden støtte.. kravlede ved 10 mdr og gik da han var 15 mdr

En venindes datter kravlede nærmest ved 6 mdr, gik ved 10 mdr.. det er helt vildt sådan en forskel der er !!

Ja de mødregrupper kan altså være både godt og skidt.....men ja vildt der kan være så stor forskel. Det er for mig fint nok, hvis hun er langsom motorisk, bare hun kommer efter det og at jeg ikke forsømmer hende ved ikke at gøre mere(lave øvelser m.m). Hun ligger næsten konstant på maven, kun når hun ammer, får krammer og kys og mor laver mad, er hun ikke på maven.

Anmeld

10. januar 2013

nielsen80

mor:) skriver:

Min dreng var også længe om at trille. Man han var hurtig til at kravle, gå, spise med ske osv. Det kom bare lige pludseligt

Tak for svar - dejligt at høre jeg ikke er ene om at have et trille udfordret barn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.